Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Växellåda vw t4

  • Växellåda vw t4

    Publicerad av styret på 20 oktober, 2014 vid 06:38

    Det är ju knappt någon som läser resor/transportforumet men många som kör vw t4 så jag ställer en fråga här.

    Var precis ute och körde och när jag växlade ner till 3an innan korsning så hände det något. Nu får jag i en frammåtväxel, tror det är 3an baserat på varvtal, och växelspaken känns som att den ligger i friläge. Går att svänga runt hur som helst typ.

    Är det någon som har koll på vad det kan vara? Blir det dyrt?

    Jag har en VW t4 från -98.

    En jävla tur att det hände 200 meter hemifrån nu på morgonen istället för uppe i Bromma i går kväll innan hemresa till Kalmar…

    svenne svarade 9 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kinetic

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 06:52

    Vet ej hur det ser ut på T4 men jag gissar på “vajsing” med växlingslänkaget, dvs antingen något som “hoppat ur” eller möjligen att nån wire gått av (om sådan finnes…). På min VW Passat tex så går det 2 wires till växellådan, kan vara liknande på T4, eller om det är som på BMW tex, att man har stänger istället, men jag gissar på wire då T4 är (väl?) framhjulsdriven…

  • bjornen

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 08:18

    Hände en liknande grej på en ny Volvo v50 jag hade för några år sedan. Det var ett litet plastclips för växelföraren lossnat.

  • dr-masse

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 08:39

    Yepp, exakt samma sak har jag upplevt på en äldre Seat. Var länkarmen från spak in i själva lådan som hade släppt pga en sprint som hade gått av. Trodde först att det var komplett lådras, men kostade 5 kr och någon timme att fixa. Med lite tur är det samma sak i din T4, dvs att lådan är hel och att det bara är något sådant här.

  • jeppo_f

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 18:30

    Ah! En klassiker! Hände mig när jag rullade in på parkeringen i Apelviken för några år sedan. Precis som tidigare kommentarer – en länkarm som hoppat ur.

    Lyckades laga det provisoriskt på plats med en bit nedhalstamp tillräckligt bra för att ta mig tillbaka till Göteborg. Bytte nedhalstampen mot ett buntbant och körde nån månad till innan jag fick tummen ur och lämna in bilen.

    Inte dyrt att laga – några hundra typ.

    /j

  • svenne

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 20:00

    Styret, nog för att du är en fumlig och klantig typ, men om du kör sönder växellådan på T4:an så bör du sluta smuggla kalksten till Malmö!

  • styret

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 21:00

    Vilket sorgligt liv du lever Svenne. Bor på Hawaii och tar dig ändå tid att vara dryg på konfen…

    Tack allihop för smarta tillrop. Det var något sånt jag hoppades på.

  • svenne

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 22:51

    @styret 728479 wrote:

    Vilket sorgligt liv du lever Svenne. Bor på Hawaii och tar dig ändå tid att vara dryg på konfen…

    Tack allihop för smarta tillrop. Det var något sånt jag hoppades på.

    Ibland kan sanningen vara alltför bister.
    Jag bor på Ekerö, det står ju till vänster om det här inlägget.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Växellåda vw t4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.