Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vellinge kommun och kite!

  • Vellinge kommun och kite!

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 maj, 2002 vid 09:37

    Förslag till Er som skall eller funderar på att kita i Vellinge kommun i sommar

    Som alla säker känner till så har det nere i södra Sverige varit en livlig diskussion kring vilka som har tillåtelse, är kompetenta och professionella nog för att driva en kiteskola. Meningarna är många och rykte från vissa (inga namn) säger att Vellinge kommun (Höllviken, Ljunghusen, Skanör, Falsterbo) är i gång med att stifta en lag som inte tillåter kitesurfing i Vellinge kommun. Detta skulle vara en tragedi med tanke på de stränder och vågor som erbjuds.

    Som jag ser det så ligger problemet i att sporten växer extremt fort och att nybörjare saknar den rutin, erfarenhet och omdöme som krävs för att hålla till på ett ställe med många andra surfare men framförallt folk på beachen.

    Kan man räkna med att nybörjare och mer erfarna surfarna har vett nog att inte hissa en kite på en strand med mycket folk eller badgäster eller skall vi sätta oss ner och försöka komma fram till ställen i Vellinge kommun som Vi anser vara lägliga?

    Menar bara på att vi skulle kunna eliminera riskerna och därmed få behålla stränderna.

    Kommentera gärna och ge förslag

    Anders Landin (http://www.tablaskiteboarding.com)

    anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 maj, 2002 vid 10:12

    Ett steg i rätt riktning vore ju att kontakta de som styr och föra en vettig diskussion så att de förstår vad sporten handlar om och vad det innebär. Det är ju alltid enklare att ha åsikter/besluta om saker man inte vet nåt om/har en relation till, liksom personer man inte känner. Så i förebyggande syfte är det kanske bättre att kontakta de styrande.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 maj, 2002 vid 11:31

    Hepp,

    Jag tog själv kontakt med Lomma kommun och vissade dom vad kitesurfing är och
    hur det fungerar. Jag talade om vad som kan hände om något går snett och varför jag ville ha ett område där kitesurfing är “helt lagligt”. Jag hade kanske tur och träffade rätt folk för dom såg inga nackdelar med ett “kitecenter”. MEN, den platsen jag valde är inte propfull av badgäster vid högsäsong. Hade jag sagt att jag vill vara på “Lomma Beach” hade dom nog sagt nä direkt smile.gif
    Det är kanske bättre att ta kontakt men respektive kommun och lägga korten på bordet istället för att någon klantar sig och kitesurfing blir förbjudet på vissa ställe. Sen kan vi kitesurfare kanske nöja oss med en liten bit strand att rigga på för att sen köra på HELA havet smile.gif

    Detta blir långt…..
    Om ni pratar med någon kommun så lägg upp det lite snyggt, säg att det blir en attraktion för kommunen helt gratis smile.gif och att alla skolungdomar kan lära sig
    kitesurfa istället för att hänga vid centrum (som jag gjorde när jag var 23år)

    Vi kan säkert diskutera detta på invigningen av HABO kitecenter…

    //
    Hampe
    http://www.kitepower.se

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vellinge kommun och kite!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.