Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Velocitek S10 fartmätare ?

  • Velocitek S10 fartmätare ?

    Publicerad av swe650 på 9 oktober, 2006 vid 11:32

    funderar nu på att köpa gps och bli lika fartk..t som alla andra här på forumet.

    hittade gps ovan på vindsurfing.se, är det något att ha eller är det garmin som man ska investera i?

    jester svarade 17 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • Knatte

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 12:26
    swe650 wrote:
    funderar nu på att köpa gps och bli lika fartk..t som alla andra här på forumet.

    hittade gps ovan på vindsurfing.se, är det något att ha eller är det garmin som man ska investera i?

    Utan att veta 100% säkert, så hade jag nog köpt en Garmin, då Garmin prylar är beprövade och alla programvaror är mestadels utvecklade mot Garmin.

  • jester

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 12:45

    Velociteken kan inte lagra punkter som Garmin-gpserna kan. Och ffa så är den pga detta inte godkänd för att posta sessions på gps-speedsurfing.com

    Tanken med den GPSen är att ha som träningsredskap så man kan kika på sin speed när man rejsar…

  • swe-64-johan

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:15

    Hej, Velocitec S10 testas för tillfället av gps-speedsurfing.com och kommer sannolikt inom kort vara godkänd.

    Jag har seglat med X5 (en test version av S5 med några special funktioner jag ville ha) under säsongen och är grymt nöjd, styrkan med Velocitec är att man mycket tydligt kan följa sin hastighet medan man seglar tack vare den stora displayen som sitter på bommen, vilket leder till att man kan experimentera friskt med sin teknik o trim för att direkt se vilka effekter det får på displayen.

    mvh
    Johan /vindsurfing.se

  • jester

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:29

    Ahhh… My bad… Det är alltså en uppdaterad version med minne?

    Problemet är väl just placeringen på bommen, det är ju som bekant inte en tillåten placering av GPSen, utan den *skall* sitta på ena överarmen. Dock verkar den vara tillräckligt liten för att få plats i en aquapak.

    Hittade följande info:

    Records Latitude, Longitude, Time, Speed and Heading at 1Hz (once a second)
    Over 10 hours of storage capacity
    Download .gpx files (for GPS Action Replay) and .kml files (for Google Earth) using an included USB cable
    Data download requires a PC running the Windows XP operating system

    Verkar helt klart intressant. Bra om det är fler GPSer än Garmin som blir godkända!

  • swe-64-johan

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 18:44

    Hur kommer det sig att man inte får ha den på bommen? Pga kastfall? (Å andra sidan kan man ju flyga med om man är ikrokad o då lär man få samma top fart?)

    Personligen tycker jag det är helt oslagbart med den på bommen, körde med GPS på armen tidigare men tycker personligen inte alls det är lika smidigt..

    /Johan

  • tbsurf

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 19:21

    Hejsan Johan
    Vi vill kunna se på gps att vi har täckning innan vi åker iväg
    Om vi åker iväg innan vi har full täckning så får vi konstiga punkter eller spikar om vi helt saknar täckning

    Jag har läst på gp3s forum att Roger vT har varit ute och testat den nu i lördags så vi får väl snart höra vad han säger

  • jester

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 20:02

    Det TB menar är att GPSen tappar kontakten med satelliterna när den kommer under vatten. Sitter den på bommen sker det oftare än om man har den på överkroppen. Mindre tid under vatten = mindre spikar = bättre filer = mindre arbete för dig = mindre arbete för RTK = Högre kvalitet

  • swe-64-johan

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 09:18

    Tack då förstår jag orsaken 🙂

    /Johan

  • jester

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 10:43

    Hehe… Skadar aldrig o vara övertydlig… 😀

    GPSen verkar som sagt inte vara helt fel, OM (när?) den godkänns av Roger o gubarna

  • jester

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 12:02

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Velocitek S10 fartmätare ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.