Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

  • andersbq

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 10:52

    @Ola_P 451967 wrote:

    Jag pluggar reklam med inriktning på web. Och har jobbat som AD-Ass ett par år före det så jag gör ett försök att svara.

    Ett sidospår, ursäkta.
    Jag behöver fler nya duktiga medarbetare, både copy/projekt och AD/webb i år, till sverige/europas bästa byrå (som råkar finnas i GBG). Bara så du vet, maila gärna om intresse finns. Och jag garanterar att du aldrig kommer behöva göra kvinno- eller mansförnedrande reklam…

  • pure

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 11:01

    @Svenne 451971 wrote:

    Pure, jag tror att du är en hyvens kille som brukar skriva vettiga inlägg. Men just här håller jag med Jesper och Getwet, du trampade mitt i bajset så att säga. Även om jag inte håller med dig så ska du i alla fall ha en eloge för att du argumenterar för dina åsikter.

    Tack. Jag tror att jag håller med i det mesta som som Jesper skriver men jag tycker ibland att denna debatten får blir väldigt enkelsidig. Det finns ju inget i det jag skrivit som är kvinnoförnedrande eller motverkar jämställdhet om det är så, så bemöt mig gärna med detta. Att tjejer inte har obligatorisk mönstring är inte jämställt och det är fakta även om jag håller med om att det är obetydligt i dagens samhälle. Men det var mer som ett exempel tillsammans med kvinnor och längd på straff.

  • ola_p

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 11:07

    @pure 451973 wrote:

    Håller med dig på alla punkter..

    I GUN sails fall är det väl så att deras största profilering är priset.. och det kanske också förklarar varför dom inte har råd med lite modernare reklam människor som förstår sig på dagens reklam konsumenter.

    De kunde gått på varianten att inte använda några betalda media alls. Utan istället jobbat på egna kanaler, så som web, nyhetsbrev etc. och involverat sina kunder, genom att låta folk vara med och hjälpa till, typ skriva riggningsguider, beskriva hur man lagar skador på sina grejer. Helt enkelt ta positionen att vara det smarta alternativet där man inte behöver betala extra för det skall göras en massa reklam.

  • el_duderino

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 11:25

    …….

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 mars, 2008 vid 11:34

    @El_Duderino 451983 wrote:

    …….

    Har du bantat, Magnus?

    /Johan

  • getwet

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 11:35

    @El_Duderino 451892 wrote:

    Detta är Den Sämsta Och Tråkigaste Tråden Någonsin På Steffo!

    Och ändå är du på med nya inlägg….erkänn att du är intresserad?

  • el_duderino

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 11:46

    @getwet 451985 wrote:

    Och ändå är du på med nya inlägg….erkänn att du är intresserad?

    Det är bara för att det inte finns några andra trådar att posta inlägg i för tillfället! 😉

  • surfslusken

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 12:07

    Bara som lite ved på brasan i debatten, bidrar ja me en artikel ur Metro ons 12/3 -08

    ” Projektet Du bestämmer! har under tre år utbildat svenska högstadieklasser i 146 skolor i jämställdhet. Nästan 13 000 ungdomar i årskurserna 6-9 har fått svara på frågor.
    Eleverna fick bland annat frågan vilka ord de associerar med tjejer respektive killar. Om tjejer svarade tjejerna stringtrosa, långt hår, och lägre lön. Killarna valde fin, snygg och bröst. Tjejer associerar muskler, blått och modig med killar. Killarna svarade svett, muskler och motorer.”

    Dvs tjejer och killar verkar ha olika förväntningar/ideal att leva upp till. Men vilka är bättre eller sämre? Vilka är svårare eller lättare att leva upp till? Kan inte en lösning till “problemet” vara att lära barnen från tidig ålder att vara ännu mer kritiska och i frågasättande till sin omgivning. Och framför allt mot media och komersiella budskap? Tex kan man ju fråga sig varför tjejerna i undersökningen associerar lögre lön till tjejer. Tror knappast de är något dom lärt sig av erfarenhet me tanke på att dom är mellan 12 o 16 år gamla. De tyder ju på att dom redan i den åldern har fått inpräntat i sig att tjej är lika med lägre lön!

    Måste väl antagligen tillägga att jag på intet sätt stödjer/försvarar lägre lön till kvinnor. Så vi slipper 10 inlägg om de.

  • pure

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 13:26

    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så såg jag en dokumentär just om skillnader i testostron hallt och vad det påverkade medel lönen hos enbart män.

    Här är en artikel av en forskare med liknande typer av resultat:
    http://www.utexas.edu/news/2005/02/02/psychology

    “As far as the workplace setting, I’d speculate that a high testosterone person might be more productive at work in a leadership position.”

    Sammanfattning: Personer med högre testosteron hallt söker högre status och jobbar då bättre men kan göra ett sämre jobb om dom har låg status. Högre status på arbetsplats är ofta == högre lön.

    Här kan man läsa om effekterna av Testosteron respektive Östrogen

    Sen kan man läsa vilka nivåer av testosteron som är normalt.
    “Some labs consider up to 200 a normal level for men and 70 a normal level for women, while some labs consider up to 1200 nanograms per deciliters (ng/dl) normal for men.”
    och ytterligare en källa

    Men biologiska skillnader är tabu i hela jämställdhets debatten eftersom dom som är feminister hela tiden vill påpeka att det bara är uppväxten. För att lösa ett problem så måste man identifiera orsaker till problemet. I media så framställs alltid mannen som den största motverkaren till kvinnors framgång men det kanske finns biologiska skillnader som leder fram till löneskillander (om man tex tittar på studien ovan).

  • flikka

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 13:53

    @pure 451948 wrote:

    Till flikka:

    Första stycket: Det finns ju tjejer som inte idrottar (dom är många).. är det fel att vika ut sig om man inte håller på med nån sport utan man bara är riktigt snygg? Är man ett passivt våp bara för att man inte idrottar och en dålig förbild för andra tjejer? Jag tycker att bilderna är väldigt bra som du va med på och jag skulle gärna varit med på liknande på samma sätt om jag hade utseende till det och om tjejer var lika intresserade att titta på såna bilder som killar är.

    Andra stycket:
    På dom arbetsplatser jag har jobbat på så är det ofta kvinnor som är projektledare och mellan chefer och mer män som jobbar med produktionen. Så det kan hända att jag inte förstår all diskriminering som pågår dagligen mot tjejer. Det enda man ser av diskriminering är när dom jämför medel löner på nyheterna. Är det den du syftar på eller upplever du att det finns annan? Så det kanske var därför jag tog med lumpen som ett exempel bara för att jag inte ser den typen av diskriminering som du kanske syftar på och för att visa på att det finns delar i samhället där män särbehandlas negativt så att det är bättre att kalla sig för humanist.

    Jag skulle gärna sett att det var fler tjejer som vindsurfar och om jag skulle få en dotter en vacker dag så skulle jag försöka motivera henne att vara med i olika sporter (och gärna vindsurfing) men om hon inte vill det så skulle jag acceptera det. Det är ju bra att det finns tjejer som du som syns lite i media och kan bli förebilder. Den enda anledningen till att jag skriver på den här tråden är att jag tycker att det är en över reaktion på bilders påverkan på dom val man gör i livet. Självklart påverkar det men det finns mycket viktigare saker som påverkar så som föräldrar, kompisar och skola.

    Bilder kan man ju alltid tolka på olika sätt men om man tittar på tex GUN sails hela reklam linje så är den till 100% riktad till män där man om man köper GUN Sails så får man den snygga tjejen och blir hjälten. Det är många sådana reklamer varje dag på TV så det är inget nytt. Dom kanske har kollat igenom sin kund databas och sett att det är tyska 95% män som beställer från dom och då kanske den reklamen funkar. Men att sträcka sig så långt att bojkotta på grund av den typen av reklam ja då är det inte mycket som kan köpas i samhället. Kolla bara på coca-cola zero reklamen eller gå in på närmaste bilmässa.

    Jaha, nu har jag vaknat tokförkyld o bitter och det blåser utanför mitt fönster nere i karibien, så då sätter jag väl igång o gnäller lite igen 🙂

    För det första, om det är fel att vika ut sig bara för att man inte håller på med någon sport?? Personligen ser jag inte varför kvinns ska hålla på och vika ut sig överhuvud taget, men blir man lyckligare av att göra det så är det väl en bra grej. Men, jag tycker att i en tävling som pågår på en surftidnings hemsida (Boardseekermag) så tycker jag att det bör vara tjejer som faktiskt surfar som ställer upp och att de gärna tillhör majoriteten. Just nu är det ju tyvärr nästan tvärtom fler ickesurfande modeller/flickvänner, varav några jag känner och som aldrig skulle få för sig att göra något mer ansträngande än att jobba på solbrännan, än såna som mig med ärriga blåmärksprydda ben och armar 🙂

    Liten komisk grej att tillägga som inte hör till ämnet, men efter att jag vunnit var det minst en av deltagarna som blev så förolämpad av att en sådan som jag vann (det vill säga en surfartjej och inte någon modell), att hon genast ville bli bortplockad från hemsidan… jag kan inte låta bli att skratta elakt för mig själv när jag föreställer mig tjejens min när hon förklarar detta för Clyde på Boardseeker 😉

    Den här jämförelsen du gör med bilreklamer måste jag tyvärr också skriva ner. Jag får lite vibbar av att du vill säga att man bara ska ge upp för att alla stora bilmärken gör dåliga reklamer så är det ingen idé man ens försöker göra jämnlika reklamer. Ungefär lika dumt som att säga att världen ändå kommer gå under så det är ingen ide att just lilla jag källsorterar. Jag tycker alla borde dra sitt strå till stacken, gör alla lite var så går det tamejfan att göra stora förändringar. Vindsurfingvärlden är dessutom så pass liten jämfört med till exempel bilindustrin så man har faktiskt chans att påverka den genom att själv välja ett märke som står för och gör ungefär sådana reklamer som man kan stå bakom.

  • christian

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 14:20

    @pure 451978 wrote:

    Att tjejer inte har obligatorisk mönstring är inte jämställt och det är fakta även om jag håller med om att det är obetydligt i dagens samhälle. Men det var mer som ett exempel tillsammans med kvinnor och längd på straff.

    Om man har en urvalsgrupp där man kan skicka hem 3 av 4 “sökande”

    Är det då av “rättviseskäl” motiverat att dubblera både urvalsgruppen och den organisation som sköter processen?

    Det är ju på intet vis så att kvinnor är ovälkommna i försvaret. Alla som vill får mönstra och blir de antagna omfattas de av pliktlagen….precis som killarna och gör lumpen på samma villkor.

    Det finns nog både viktigare jämställdshetsfrågor och sätt att använda pengarna än allmän mönstringsplikt

  • _sofia_

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 15:21

    Har följt den här tråden ett tag och man kan ju säga att den har bara växt och växt.
    Skulle vilja göra ett inflik, fast att jag känner att jag int behärskar den här tråden, så vill delge det jag har fått erfara själv inom reklambranschen. För nått år sedan anmälde jag mig till en “competition” som gick ut på att man fick jobba ett år framöver för ett designmärke, en kvinnlig designer som hade många järn i elden kan man säga. Förutom att man skulle göra reklam för hennes expensive clothes så skulle man göra ett reklamjobb för ett bilmärke i australien och i kina. Ett ganska flashigt jobb samt mkt pengar handlade de om. de va 3500 sökande och ja va ju som sagt en av dem, sökte mest för skoj skulle, trodde int jag hade ngn chans att komma med.

    Men ett okänt nummer ringde en kall vinterdag när ja intervalltränade min häst och de va hon designern som ringde och sa att jag kom med! Ohh my good va ska ja ha på mig då, va första tanken!

    De va en nervös dag och kön utanför park lane i gbg bara växte me tjejer, vi va mellan 40-50 som hade haft turen a valts ut. Och jag vart förvånad över att de va tjejer i alla längder och kanske inte i alla storlekar men ganska varierat ändå (inget plast måste ja kommentera). Trodde de skulle vara bmi under 20 och längd runt 175-180, jag antog att jag kom med för min längd (176).

    Designern berättade för oss som togs med till andra uttagningen (vi va 20 kvar) att vi hade något speciellt som hon sökte för sina kläder och bilmärket, de är här min poäng ska ligga, hon ville int ha chicks med plast eller liknande de bilder som har varit upp på de här forumet, hon sökte en personlighet som skulle lysa i hennes kläder och på fotona. Detta tror ja e viktigt att vi int glömmer och kanske de stora “märkena” inom surfbranschen borde tänka mer på, på vad som ska lysa genom bilderna…

  • pure

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 15:44

    @flikka 452004 wrote:

    Den här jämförelsen du gör med bilreklamer måste jag tyvärr också skriva ner. Jag får lite vibbar av att du vill säga att man bara ska ge upp för att alla stora bilmärken gör dåliga reklamer så är det ingen idé man ens försöker göra jämnlika reklamer. Ungefär lika dumt som att säga att världen ändå kommer gå under så det är ingen ide att just lilla jag källsorterar. Jag tycker alla borde dra sitt strå till stacken, gör alla lite var så går det tamejfan att göra stora förändringar. Vindsurfingvärlden är dessutom så pass liten jämfört med till exempel bilindustrin så man har faktiskt chans att påverka den genom att själv välja ett märke som står för och gör ungefär sådana reklamer som man kan stå bakom.

    Tack för svaret… det jag ville säga med bil industri bilderna var mer att världen är som den är och den är elitisk dvs att människor med dom bästa förmågorna eller utseende kommer alltid att lyftas fram i marknadsföring (elit idrottare eller modeller).. Så det jag är lite mer inne på är att man kanske skall satsa mer på att bygga upp ungdommars självförtroende och klara av att må bra i en värld där människor med vissa bättre egenskaper lyfts fram i media oavsett om det är muskulösa män, snygga tjejer eller kärnfysiker. Precis det som surfslusken var inne på (i ett av dom senare inläggen). Men som du säger så kanske man kan förbättra en sån här liten sport men istället för att bojkotta så dra ihop en nanmlista och skicka ett mail till tex GUN sails.

    Av alla dom företag jag har jobbat på så skäms man ibland vilka medel en sälj avdelning kan ta till för att sälja produkter men dom som faktiskt jobbar med produkterna är seriösa och ärliga. Men ett företag klarar sig inte utan försäljarna ändå. Så jag tycker att man kan börja med lite mail om man är missnöjd med något och har man bra argument så tar dom nog åt sig.

  • pure

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 15:55

    @Christian 452007 wrote:

    Om man har en urvalsgrupp där man kan skicka hem 3 av 4 “sökande”

    Är det då av “rättviseskäl” motiverat att dubblera både urvalsgruppen och den organisation som sköter processen?

    Det är ju på intet vis så att kvinnor är ovälkommna i försvaret. Alla som vill får mönstra och blir de antagna omfattas de av pliktlagen….precis som killarna och gör lumpen på samma villkor.

    Det finns nog både viktigare jämställdshetsfrågor och sätt att använda pengarna än allmän mönstringsplikt

    Som jag skrev så tog jag upp det som ett exempel inte att det praktiskt måste bli så och som du skriver så finns det viktigare jämställdhets frågor som varför kvinnor får lägre straff vid lika brott (i snitt) och varför kvinnor har lägre löner.. och varför barnbidragen betalas ut i 90% av fallen till kvinnan (men detta skall kanske ändras på sa dom på radion) och varför män ofta hamnar fel i vårdnadstvister..

    “Det är samhällets syn på föräldrarnas roll efter en skilsmässa som gör detta till en könsfråga. I de fall domstolarna dömer beslutar om enskild vårdnad så är det i över 90% av fallen till mammas fördel. I nästan samtliga fall leder detta till förlorad kontakt mellan barnen och deras pappor.” – pappa-barn.se

  • calle_b

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 16:03

    @pure 452002 wrote:

    Men biologiska skillnader är tabu i hela jämställdhets debatten eftersom dom som är feminister hela tiden vill påpeka att det bara är uppväxten. För att lösa ett problem så måste man identifiera orsaker till problemet. I media så framställs alltid mannen som den största motverkaren till kvinnors framgång men det kanske finns biologiska skillnader som leder fram till löneskillander (om man tex tittar på studien ovan).

    Först måste jag bara säga, shit! – 11 sidors tråd! Spännande, har det någonsin hänt förut på Steffo? (med 100% säkerhet, aldrig om jämställdhet iaf…)

    Detta är nu i-n-t-e ett personligt påhopp, något som verkar ha plivit ruggigt poppis.

    Biologiska skillnader, som hormoner och genitik ställer jag upp på.
    Jag ställer inte upp på att man återigen generaliserar en hel grupp människor, i detta fall feminister som då “hela tiden vill påpeka att det bara är uppväxten”. Jag har skrivit många rader om detta, och pratat en hel massa oxå, men aldrig nämnt uppväxten som den enda faktorn till ett icke-jämställt samhälle, eller till något annat heller för den delen.
    Det finns Arv (genitik) och Miljö (samhällets påverkan på individen, fostran, media, kompisar, inte kompisar, könsmönster och roller)
    (läs tidigare långa, inlägg…)
    Det visar sig att, ojsan, detta är även det individuellt. Hur mycket man påverkas av media, kompisar och annat och hur mycket man “är arvet, sina gener”. Jag skrev en lång harang om kategoriseringar och tankesätt här, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56447 ,som har med detta att göra.

    Debatten om det biologiska arvet är iaf för mig inte tabu-belagd. Den är spännande och intressant men ganska vag. Jag gillar hellre, och detta är vad jag gillar, debatten om könsroller och de förväntningar vi som män och kvinnor enligt den sociala lagen lever upp till, medvetet och omedvetet. Det kan man jobba med i frågan. Biologin, den är liksom där. Statisk.

    Miljön, den skiftas, samhällets normer skiftas och nu är vi kanske återigen på väg in i ett samhälle där killar sminkar sig, gråter och ska vara feminina. Senast var väl det på 1700-talet? Förhoppningsvis slipper kvinnorna vara trådsmala och ha 20 cm i midjemått och vara husfruar.

Sida 14 av 19

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem har mest (o)seriösaste reklambilderna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.