Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Vem kan montera i en fenbox snyggt?

  • Vem kan montera i en fenbox snyggt?

    Publicerad av thehenrik på 15 oktober, 2012 vid 16:37

    Hej!
    Söker efter någon eller en firma som kan sätta i en extra US-box i en av mina paddelbrädor? (Racebrädor)

    Gärna i närheten av Öland/Kalmar om möjligt annars får det bli en längre resa.

    Henrik F

    thehenrik svarade 11 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • doc

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 06:18

    En extra box? Två på rad?

  • doc

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 06:20

    Micke på MIB är grym men håller till i Ljungby (Halmstadtrakten)
    076-237 93 48

  • thehenrik

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 16:48
    Doc;701219 wrote:
    En extra box? Två på rad?

    Hej.
    Jo. Tanken är att det skall bli två på rad. En så kallad ventral fin från Larry W. Allison skall på framtill.
    Jag handlar en del fenor av honom och denna gången skickade han med en överraskning till mig En liten ventral+fenbox som han tyckte att jag skulle pröva. Klart jag skall om jag hittar någon som kan sätta i en box åt mig snyggt och prydligt.
    Fördelen skall vara att jag kan köra mindre fena bak och ändå öka stabilitet och tracking och därmed viss hastighet 🙂

    Skickar en skitdålig bild. Den ganska stora till vänster är en Hybrid Gladiator från Larry. Den är en do-it-all-fena som har ett lägre djupgående än de flesta originalfenor jag ramlat på hittils men stabilare och bättre tracking. Den i mitten är en Thresher som har lite mindre yta. Den tänker jag använda i kombination med den högra som är the Ventral fin. Skall göra en fenbeställning snart och ta hem en mindre version av Gladiatorn. Passar troligen bättre med the ventral.

    Tack snälla för tipset. Skall ringa dit snarast. Verkar vara Stockholm eller Ljungby som gäller.

    Henrik F

  • doc

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 18:52

    Haha. What goes around comes around. Själv körde jag “Fore fin” (cue Slusken) framför den ordinarie fenan under 80-talet. Den var ju dock lite smalare och fick plats i fenboxen framför den stora fenan. Man kunde ställa vinkeln så den passade vill jag minnas.
    Teorin är ju enkel, att två fenor i rad styr flödet och ger mer lyft per kvadratcentimeter på bakfenan, lite som en fock styr flödet över storseglet och ökar draget. Jag har dock lite svårt att förstå poängen med att den främre är så svept, annat än att man kanske vill åt en ökad riktningsstabilitet, som en långkölad båt. Men med en högre AR på fenan borde man kunna uppnå mer lateralt motstånd med mindre yta och drag.

  • doc

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 19:09
  • thehenrik

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 19:22
    Doc;701298 wrote:
    Haha. What goes around comes around. Själv körde jag “Fore fin” (cue Slusken) framför den ordinarie fenan under 80-talet. Den var ju dock lite smalare och fick plats i fenboxen framför den stora fenan. Man kunde ställa vinkeln så den passade vill jag minnas.
    Teorin är ju enkel, att två fenor i rad styr flödet och ger mer lyft per kvadratcentimeter på bakfenan, lite som en fock styr flödet över storseglet och ökar draget. Jag har dock lite svårt att förstå poängen med att den främre är så svept, annat än att man kanske vill åt en ökad riktningsstabilitet, som en långkölad båt. Men med en högre AR på fenan borde man kunna uppnå mer lateralt motstånd med mindre yta och drag.

    Hej igen.

    Tanken är stabilitet och bättre tracking fast med något lägre motstånd med de mindre fenorna. Larry har ju varit igång ganska länge så någon liten hum om de här grejorna hoppas jag han har. Hans fena placeras dock inte vid den andra fenan. Den skall sitta betydligt längre fram. Jag stal en bild från honom och lägger den här.

    Henrik F

  • doc

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 00:00

    Aha. En liten dagger alltså. Det var ju en annan femma. Och snabbare vändningar runt bojar med mindre bakfena förmodar jag.

  • svenne

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 08:15

    Världens minsta centerbord?
    Ska vi var termkorrekta är ett daggerboard uppdragbart.

    Den där sätter du ju i själv, tiden det tar för dig att köra brädan fram och tillbaka till Ljungby är mer tid än det tar att sätta i den.

  • thehenrik

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 08:35
    Svenne;701529 wrote:
    Världens minsta centerbord?
    Ska vi var termkorrekta är ett daggerboard uppdragbart.

    Den där sätter du ju i själv, tiden det tar för dig att köra brädan fram och tillbaka till Ljungby är mer tid än det tar att sätta i den.

    Jo, det är möjligt att jag skulle kunna göra det. Frågan är om det blir något vidare bra på första försöket. Jag har ju lagt ut en del pengar på fin bräda och då vill jag inte att en klåpare som jag skall förstöra brädan. Skulle boxen dessutom hamna det minsta fel så blir ju tidsbesparingen och bensinpengen plötsligt inte så intressant. 🙁

    Henrik F

  • doc

    Medlem
    21 oktober, 2012 vid 16:27

    True dat. Micke gör sjukt schnygga jobb. Kostar lite men blir rätt…

  • thehenrik

    Medlem
    6 november, 2012 vid 18:08

    Det blev Svenne på http://www.iron-board.se som satte i fenboxen. Skitbra jobb!!!
    Jag skall lägga lite tid på slipning och lackering för det hanns inte med på den korta tid som brädan var i Sthlm. Hoppas inte jag pajar ett bra jobb nu. Som nämnts innan tillhör jag inte den begåvade skaran människor som Svenne gör. Tyvärr. Men jag skall göra mitt bästa. Jag återkommer med bilder.

    Henrik F

  • doc

    Medlem
    22 november, 2012 vid 21:21

    Nå? Nu har du väl både fixat och testat brädan… Är det kung eller pung?

  • thehenrik

    Medlem
    22 november, 2012 vid 21:31

    Hej. Nä jag har faktiskt inte testat ännu. Jag har varit tvungen att lägga på ett antal lager färg och slipa en del där i mellan. Har nu ca 25° i garaget för att det sista skall härda. Färgen verkar vara lite skum men jag hoppas att allt reder sig. Sedan skall jag skylla ifrån mig lite till. Under denna perioden lyckades jag sälja den fena jag skall ha bak :crazy: Men förhoppningsvis dyker det upp en ny större sändning från USA i morgon eller på måndag 🙂 Så snart skall jag ut! Jag återkommer.

    Henrik F

  • dr-masse

    Medlem
    27 november, 2012 vid 14:34

    Svenne i ett nötskal. Det som tar mig en vecka att planera, våndas över, hitta rätt grejor till och sedan laga med varierande dåliga resultat gör han på en kafferast mellan de egentliga jobben som kräver någon slags energi å kunskap.

    Och sedan riktigt känner jag hur han kollar på mig och undrar hur i hela friden jag kan tycka att något så enkelt som ett smärre skråmfix på brädan kan vara så svårt att fixa själv. Det blir väl så när man kan fixa typ allt själv, från hela kök till Porschedörrar och motorbyten.

  • thehenrik

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 19:26

    Där satt den. Buk-fenan från Larry funkar asbra. Visserligen upplevde jag inte att min Fanatic Fly Race Flatwater var speciellt rank innan men nu… SUPerstabil! Jag har också en annan typ av fena bak som har gjort att jag kan paddla fler tag per sida innan och med denna fenan tillagd så kändes det som om jag kunde hålla på och bara paddla mig trött på varje sida. Skitbra uppfinning 🙂 Det var en kanonkombo när man har vågor in från sidan eller när det blir så där oroligt när vågor kommer från olika håll. Typ runt betongbryggor m.m.

    Henrik F

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Vem kan montera i en fenbox snyggt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.