Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem seglar fortast?

  • Vem seglar fortast?

    Publicerad av gurra1978 på 22 januari, 2003 vid 17:45

    En lättviktare med liten bräda och mindre segel än en tyngre person med större bräda och större segel?

    Jag blev omseglad av en liten prick med litet segel & bräda i höstas och blev förvånad. Jag var ju på gränsen till överiggad med 7,0 i kraftig vind och hade bra fart.

    getwet svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 januari, 2003 vid 18:26

    Stora seglare som Dunkerbeck är normalt snabbare en mindre seglare i starkare vindar då större och starkare seglare kan hålla större segel. Vikten hos seglaren äts upp av riggen då den fylls med vind vilket gör att de kan hålla större segel som ger mer framåtriktad kraft. Tyngre seglare har generellt också lättare att hålla nere brädan i choppit vatten vilket ger mer fart.
    Den lilla seglaren som seglade förbi dig var kanske, mer vältränad, hade snabbare prylar, hade bättre koll på trimmet osv

  • flash

    Medlem
    22 januari, 2003 vid 19:59

    Lätt att svara på; måste vara getwet69!
    (Har ingen aning om vem killen är egentligen, mer än att han har skön stil i sina inlägg.)
    wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 januari, 2003 vid 20:11

    men flash du måste ju vara snabbast på vattnet. om jag väger 20kg mer än dig, och har manläst inlägget ovan ditt så fattar man hur det borde vara. ändå går du snabbare än mig ibland, så resulterar det i att du borde vara snabbast på vattnet.(lite dålig svenska)

    mvh August

  • gegga

    Medlem
    23 januari, 2003 vid 06:47

    Fördelen med att vara stor är ju att man kan hota dom små
    killarna med stryk om dom kör om en!
    Kroppens sammansättning är också viktig! Tycker inte att
    stora feta fläskkillar är direkt snabba dom planar ju knappt!

  • Knatte

    Gäst
    23 januari, 2003 vid 08:49

    Under rätt förutsättningar så är stora killar/stora segel snabbare.
    Kolla på hur grabbarna som har satt speedrekorden ser ut..
    Det handlar om 100 kilos bjässar allihop. Thiery Bilak som har världsrekordet nu, vägde då in på 100+ kg.
    Sedan planar en lättviks räka mycket tidigare. Men i absolut toppfart har du svårt att hänga med de tunga grabbarna, när det börjar blir maximalt överriggat. smirk.gif

  • getwet

    Medlem
    23 januari, 2003 vid 11:00

    Skippar dieten from nu!!! Här ska det byggas vikt för fart wink.gif

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vem seglar fortast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.