Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vem var smarthuvudet i Askim?

  • Vem var smarthuvudet i Askim?

    Publicerad av snygging på 23 juli, 2010 vid 20:44

    I dagens GP på insändarsidan (Fria ord Sida 34, 23 juli) skriver en orolig mamma att en kitesurfare körde förbi hennes treåriga dotter (som stod i knähögt vatten) med en meters marginal.
    Hon skriver därefter att kite borde regleras i Askim!
    Mycket smart vem det nu var!!!

    Det är väll inte att rekomendera att överhuvud taget köra där under högsommardagarna då det är mycket badare?

    kenjie svarade 13 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • surfbasse

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 21:03

    instämmer det var det mest korkade jag hört

  • gadget

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 21:18

    Tyvärr kommer det alltid finnas kitare med dåligt omdöme som alla får lida för.
    Man kan också ifrågasätta hur sanningsenlig och opartisk mamman i fråga är.
    Synd att inte fler “civila” kan säga till personen i fråga direkt och lösa situationen på den nivån
    än att man måste skvallra för någon tidning.
    Om det fanns fler kitare på stranden borde det dessutom vara självklart för dem att säga till personen.
    Sist vi var nere på parkvägen såg vi en kitare som viftade med sin Core.kite bland badarna och jag förstår inte hur han ens lyckades rigga bland allt folk. Tyvärr var han/hon för långt bort för att man skulle kunna säga till.

  • skotten

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 23:10

    There are always two sides to a story, check this pick..

    this picture doesnt really show the whole truth.. the beach was empty except where we were riding and these people were determined to walk out among us kiting and do their thing equally crazt as launching a kite on a crowded beach in 3m/s I think.

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • snygging

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 23:15

    Jo vill inte hänga ut nån, utan bara påminna om att väga surf abstinensen mot skrämda badare som klagar.
    Såg förra sommaren en kitare som körde fram och tillbaks 1 meter från strand kanten och ibland uppkastad på stranden som störtade kiten flera gånger mellan badare och jag minns inte exakt vindriktningen men det var ngt med rak syd eller nord och askim fungerar bara i sv, ångrar att jag inte sa till.

    Sen var jag själv med om en incident för några år sen på en strand med nästan inga badare.
    Surfade förbi 1 gång med mina 25 meters linor ca 30m från några pensionär badare varav en käring kastar sig skrikande i vattnet. Fattade inte vad det var med henne, liknade en filmning i fotboll, men jag körde inte om dem mer trots säkert avstånd och att jag körde om dem långt ut.
    Då jag riggar ner kommer camping ägaren som har fått klagomål att vi skall hålla till längre ner på stranden vid stenarna där man lätt kan bryta ryggen.

    Var djäkligt sur på käringen med falskt förtal men hon hade kanske aldrig set en kite och skrek varje gång en mås sket.

  • snygging

    Medlem
    23 juli, 2010 vid 23:22
    skotten;622214 wrote:
    There are always two sides to a story, check this pick..

    this picture doesnt really show the whole truth.. the beach was empty except where we were riding and these people were determined to walk out among us kiting and do their thing equally crazt as launching a kite on a crowded beach in 3m/s I think.

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

    Håller med jag har även sett barnfamiljer sätta sig och sola på den lilla delen av stränder som är dedikerad till kitare, omedveten om riskerna med nybörjar launchningar.

  • gadget

    Medlem
    24 juli, 2010 vid 07:29
    snygging;622220 wrote:
    Håller med jag har även sett barnfamiljer sätta sig och sola på den lilla delen av stränder som är dedikerad till kitare, omedveten om riskerna med nybörjar launchningar.

    Om det är så är det väl inte värre än att vi säger till badarna i fråga.
    De kanske inte förstår bättre.
    Många vågar ju knappt passera när man står med kiten i luften medan vissa verka skita fullständigt i våra 25 meter (ibland vassa) linor.

  • hildingdude

    Medlem
    24 juli, 2010 vid 13:51

    lite är det väll så också att vi måste stå på oss. vi har ju blivit helt kuvade i varberg. kolla hur det ser ut med skate i USA där man inte får hålla till någonstans längre. det är bättre att bara ta de försiktigt men man ska inte skita i att kita för att det är för många badare. 🙂

  • kenjie

    Medlem
    24 juli, 2010 vid 14:26
    snygging;622220 wrote:
    Håller med jag har även sett barnfamiljer sätta sig och sola på den lilla delen av stränder som är dedikerad till kitare, omedveten om riskerna med nybörjar launchningar.

    Är platsen godkkänd av kommunen som en kitespot där strandremsan är dedikerad för utövande av sporten så är det utövarens skyldighet att informera om risken ifall ex en barnfamilj klampar in på området. Informera innebär inte att man behöver va ohövlig och avhysa dem, men på ett vänligt sätt informera om att det finns vissa faror och risker att befinna sig inom området.

    Skulle det nu vara så att de totalvägrar flytta sig för de anser sig ha “rätt” att befinna sig där så är det bara att hålla med och låta dem vara där, ta då hellre din egen utrustning och flytta 10m bort och hoppas det kommer fler utövare på platsen. Be då dina kamrater att gå ner och informera dem om exakt samma sak.

    Sitter de kvar och det skulle hända nått så har du som utövare ditt på det torra. Ni har enligt förvisning och gott omdömme informerat “familjen X” vad som gäller. De befinner sig på området på egen risk medvetna om att det finns en viss fara i närområdet.

    Man får ju då hoppas på att detta ex. inte infaller utan att de antingen tackar för upplysningen och informationen för DU som utövare vill ju givetvis att deras ledig tid på stranden ska va lika trevlig för dem som det blir för dig, och flyttar sig.

    Är platsen skyltad som ex. Falkenberg så är det bara att visa dem skylten.

    Ni som har en dedikerad strandremsa av kommunen kan ju begära att få det skyltat.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vem var smarthuvudet i Askim?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.