• sourra

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:12

    På många kitemodeller så är leashen kopplad till en framlina vilket gör att kiten blir hängande endast i denna lina och därmed blir kraftlös. Vet inte hur setupen är på kiten han körde men det måste väl finnas nåt liknande arrangemang? Ser ut som en IDS på bilderna eller?

  • tomson

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:27

    Precis, men om vi utgår från att det är en Switchblade 3:a så finns ju inte den möjligheten med en framlina som på många andra kites. Kör själv med SB3 och tror att om det skulle skita sig fullständigt så skulle jag också släppa kiten helt och hållet, trots leash. Eller borde jag inte? Min leash har räddat mig när chickenloopen hakade ur i en krasch, men ser inte hur den skulle rädda en kite som loopar okontrollerat. Som sagt, vi snackar Switchblade nu.

  • _sofia_

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:34
    Trumpeten;511793 wrote:
    Om alla bara tar och skaffar en ordentlig leash så kan man göra annat än att sitta här en söndag

    He he hemmabyggen e ju alltid välkomna Vicky, finns fler som testar detta (Yann, Anton och martina har väl en som matchar shortsen).

    Kul att se dig igår förresten:smile:

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:35

    @tomson 511810 wrote:

    Precis, men om vi utgår från att det är en Switchblade 3:a så finns ju inte den möjligheten med en framlina som på många andra kites. Kör själv med SB3 och tror att om det skulle skita sig fullständigt så skulle jag också släppa kiten helt och hållet, trots leash. Eller borde jag inte? Min leash har räddat mig när chickenloopen hakade ur i en krasch, men ser inte hur den skulle rädda en kite som loopar okontrollerat. Som sagt, vi snackar Switchblade nu.

    Vet ej, den här frågan får cabs-teamet svara på.

  • rusiak

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:45

    Vi pratar nog alla samma samma språk (och de e ganska så nice).

    Har försökt belysa detta ur lite mer teoretiskt perspektiv, och som hjälp till detta har jag använt mig av ett verktyg för att visualisera det hela.

    Nedan ser ni en enkel, låt oss kalla det “safety analysis”, över säkerhetsaspekterna. Observera att detta inte är förankrat på något sätt och utgör endast debattörens egna åsikt. Observera förhållanden till total säkerhet, här vald till 1,0 p.u.

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:47

    Mr Fresh, du är en mästare på MS Paint.

  • dadil

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 14:16

    @sourra 511818 wrote:

    Mr Fresh, du är en mästare på MS Paint.

    men inte i diagramtillverkning…

    antar att du menar att ju fler sätt man sitter fast i kiten på ju säkrare för omgivningen men osäkrare för kitaren.

  • debkausf

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 14:19

    @tomson 511810 wrote:

    Precis, men om vi utgår från att det är en Switchblade 3:a så finns ju inte den möjligheten med en framlina som på många andra kites. Kör själv med SB3 och tror att om det skulle skita sig fullständigt så skulle jag också släppa kiten helt och hållet, trots leash. Eller borde jag inte? Min leash har räddat mig när chickenloopen hakade ur i en krasch, men ser inte hur den skulle rädda en kite som loopar okontrollerat. Som sagt, vi snackar Switchblade nu.

    På 3:an kan du fästa leashen på bla 2 bra sätt.
    1. I metallringen på ena styrlinan. releasar du draken “flaggas” kiten.
    2. Mellan den lilla kulan och bommen på den svarta tjocka “plastlinan”. detta kallas av tradition sueside men stämmer ju inte riktigt eftersom du kan dra i mittenlinorna o få kiten helt kraftlös även om kiten loopar okontrollerat. Detta sätt att depowera fungerar mig veterligen säkert bara på switchblade.

  • christian12345

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 14:48
    debkåusf;511827 wrote:
    På 3:an kan du fästa leashen på bla 2 bra sätt.
    1. I metallringen på ena styrlinan. releasar du draken “flaggas” kiten.
    2. Mellan den lilla kulan och bommen på den svarta tjocka “plastlinan”. detta kallas av tradition sueside men stämmer ju inte riktigt eftersom du kan dra i mittenlinorna o få kiten helt kraftlös även om kiten loopar okontrollerat. Detta sätt att depowera fungerar mig veterligen säkert bara på switchblade.

    På SB2/3 som har samma bom stämmer det du säger inte.

    1. När du sätter leashen i o-shit-handlet så kan du inte ens göra en backroll utan att få trassel. Ergo: skitdålig lösning.

    2. Suicide är när leashen sitter i cl och på SB2/3 är det samma sak som att sätta den ovanför cl, förutom att i cl får du bara ett moment för att lösa ut, ovanför blir det två. MEN: om din Cab stopperball är satt till lämplig kraft så kommer du att få så pass mycket depower att det är okej att köra suicide. Det betyder inte att du inte kan få trassel uppe vid pulleysen så att kiten loopar okontrollerat. Ergo: SB2/3 hade suicide, men det är okej att ha det om man vet vad man gör. IDS har i princip samma system, men man har dragit oh-shiten genom bommen som på t ex Naish så att man kan flagga om man vill.

    I övrigt: det är massor av bow-drakar som kan depowra på det sättet.

  • tomson

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 14:48

    Yes, dom möjligheterna är jag med på. Hade varit kul att höra nåt från killen, men du verkar ha bra koll på Switchbladen. Skulle du säga att hans möjligheter skulle vara att antingen flagga kiten (försöka byta till den lilla ringen om han inte hade placerat leashen där), eller dra i den röda stroppen? Vet man om han hade leash? Han kan ju ha släpp den också, eller?

  • debkausf

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 15:05

    @tomson 511836 wrote:

    Yes, dom möjligheterna är jag med på. Hade varit kul att höra nåt från killen, men du verkar ha bra koll på Switchbladen. Skulle du säga att hans möjligheter skulle vara att antingen flagga kiten (försöka byta till den lilla ringen om han inte hade placerat leashen där), eller dra i den röda stroppen? Vet man om han hade leash? Han kan ju ha släpp den också, eller?

    jaha nu körde ju killen en IDS så då skall ju kiten depoweras helt när man releasar gemom att “flagglinan” sitter kvar i chickenloopen och följdaktligen drar automatiskt i mittenlinorna. Även “flagglinan” går att releasa

  • debkausf

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 15:09

    @christian12345 511835 wrote:

    På SB2/3 som har samma bom stämmer det du säger inte.

    1. När du sätter leashen i o-shit-handlet så kan du inte ens göra en backroll utan att få trassel. Ergo: skitdålig lösning.

    2. Suicide är när leashen sitter i cl och på SB2/3 är det samma sak som att sätta den ovanför cl, förutom att i cl får du bara ett moment för att lösa ut, ovanför blir det två. MEN: om din Cab stopperball är satt till lämplig kraft så kommer du att få så pass mycket depower att det är okej att köra suicide. Det betyder inte att du inte kan få trassel uppe vid pulleysen så att kiten loopar okontrollerat. Ergo: SB2/3 hade suicide, men det är okej att ha det om man vet vad man gör. IDS har i princip samma system, men man har dragit oh-shiten genom bommen som på t ex Naish så att man kan flagga om man vill.

    I övrigt: det är massor av bow-drakar som kan depowra på det sättet.

    1 trickmässigt är det en skitlösning men det är säkert
    2 är den metod jag använder, sueside eller inte så funkar det iaf

  • tomson

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 15:14

    Ahh, det var en IDS.

  • blackadder

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 15:36

    @sourra 511777 wrote:

    (Sen heter det leash.

    Leash = Koppel
    Leach = Laka ur
    Leech = Blodigel
    Leesh = Är inget ord)

    Hahaha, du e så söt!

  • blackadder

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 15:39

    @Yann 511787 wrote:

    Fattar inte hur två medlemmar i styrelsen kan uttrycka sig så! Ni borde vara ett gott föredömma. Om ni verkligen är seriösa med era inlägg så kan ni ringa mig och säga det till mig personligen. 0733-619893 Varsågoda!

    Instämmer (med dig Yann)!

Sida 7 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.