Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ventilation

  • Ventilation

    Publicerad av feg på 12 april, 2003 vid 15:59

    Ventilation i taket (Getwet, eller någon annan)

    Tjenare
    Jag har funderat lite över hur man fixar bra ventilationen i bussen när man sover.
    Jag har sett att du (Getwet) har en luftventil i taket på din buss av samma typ som det bukar finnas på båtar.
    – Ger den någon effekt? Hur många ventiler behöver man?
    – Hur gör man en bra installation av den så att man inte får rost runt hålet?
    – Finns det några fungerande teorier om var man bör placera en ventil? Måste man sätt den i taket eller kan man sätta den på baksidan av bussen, t.ex. i fönstret, med bibehållen funktion.
    – Måste man ha ett lufthål i golvet på bussen för att få genomströmning, eller har du hålet bara för att du har en permanent installation med gas i bussen?
    – Finns det någon speciell ventil som är bättre än någon annan, eller är det någon man definitivt ska akta sig för.
    – Vad tror du om solcellsfläktar?
    – Hur tåliga är dom för oväder, tar dom in vatten?

    Ojdå det blev visst några frågor…

    /feg

    feg svarade 21 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    12 april, 2003 vid 19:07

    Jag har en på min gamla folka och den har funkat bra. Tar inte in vatten och ventilerar bra. Det fina med den skålade formen är att det blir ett sug när vinden drar förbi. Därför ska en sån sitta på taket så vinden inte skyms. Tror du kan undvika rosten genom att t e x smeta på underredsmassa på hålets kanter.

    Inluft. Tja, för att luft ska kunna sugas ut så måste det komma in ny någonstans och lite läcker det väl alltid in men vill man ha ordentlig ventilation ska man nog se till att släppa in lite också. Har testat att sova utan inluft (dock ventil i taket) men fick ont i huvudet så.. Om man har permanent gasol installerad måste flaskan/flaskorna förvaras i ett lufttätt utrymme med ett hål i golvet för att gasolen ska kunna “rinna ut” så GetWets inluftventil är nog för “komfort”-ventilationens skull.

  • getwet

    Medlem
    12 april, 2003 vid 20:32

    Den däringa ventilen som sitter på taket är en så kallad Electrolux ventil. Det är ett krav att en sådan ska vara monterad för att få bussen reg. som husbil, samt vent. in lågt placerat (jag valde golvet för att slippa göra hål i karossen) med en viss area som jag inte minns hur mycket det skulle vara. Ventilen är självventilerade och ej stängningsbar (krav) samt helt säker för vatten. Absolut bäst placering är precis som Judo Freddan skriver på taket, just för att vinden ser till att “suget” blir kraftigare. Jag rek. verkligen ventilen, finns en anledning varför den är ett krav……….
    Jag har monterat in min precis där kylskåpet finns så värmen från den förs ut så effektivt som möjligt=bättre effekt i kylen.
    Vet att det finns “electrolux” ventiler med solceller men dom är dyra. Sen finns det de billigare varianterna också men jag är tveksam om dom verkligen är en säkerhetsventil, tror inte att dom är självventilerande. Och då fungerar dom bara på dagen, inte på natten då du förmodligen bäst behöver den.
    Vet att den på biltema inte går att reversera, så den pumpar bara in luft, suger inte ut.
    Sen har jag faktiskt ytterligar en ventil, lite mer som en taklucka egentligen men den införskaffades just för en ännu bättre ventilation när det blir för varmt……
    Den har elektrisk fläkt och så lyxigt som termostat….låter kanske lite väl………men den gör sitt jobb galant.
    Runt medelhavet blir det varmt, och när yttertemp är ca 30-35C och bilen står parkerad en hel dag i solen så är nog temp uppe i 50-60C inuti, då vill inte kylen längre!!!! frown.gif
    Just därför är takluckan med fläkt och termostat super, den hjälper till otroligt bra, bättre än förväntat faktiskt. Och på nätterna ser den till att hålla någorlunda behaglig sovtemp.
    Funkar även bra vid matlagning inne i bussen.
    Angående gasolen så har Judo Freddan redan svarat hur det ska vara och svaret på din fråga blir: Både för den vanliga vent.(krav från SBProvning) och även gasolen för att den ska kunna rinna ut. Därför finns det ena hålet i direkt anslutning till gasoltub och installationer.
    Vanlig rostskyddsfärg runt hålet går utmärkt.
    Även om du nu inte ska regga om din buss (förmodar att du har en) till husbil så rek. jag ändå att följa de krav som SBP
    ställer för husbilar och husvagnar. Det finns som sagt var en anledning till varför dom finns…….

  • feg

    Medlem
    12 april, 2003 vid 22:14

    Tackar både Judo-Freddan och Getwet

    En Electrolux ventil på taket får det väl bli då, samt en in ventil i golvet … kanske. Kravet på hål i golvet gäller väl bara om man har gasol i bilen?

    Ja hål i karossen, eller i plåten rent allmänt känns inte så kul. Rosten äter ju redan på bilen så jag vill ju inte hjälpa den… så rostskyddsfärg runt hålet låter ju smart. Men, men, men … hur gör man ett hål i golvet? Det är ju tjock plåt som är korrugerad, dvs har formen _–_–_–_–_–_ sedd bak eller framifrån. Funkar det med en cirkelsåg? Hur gör man sen för att undvika att det kommer in vatten och annat i hålet i botten när man kör i dåligt väder?

    Jag försöker lägga in bilder på bussens modulära inredning i morgon. Orsaken till att inredningen är modulär är att den måste vara lätt att sätta in och ta ur eftersom bussen även tjänstgör som personbil. Någon ”boinredning” är det väl inte i första hand. Den är huvudsakligen till för att vara laståsna för mina och brorsans prylar, vilka bara verkar öka i antal och storlek. Detta gör att jag inte kommer att ha permanent installerad inredning som gasol osv. Däremot kommer jag att ha med gasolvärmare och gasolkök

    Vilka är de huvudsakliga orsakerna till att husbilsregga. Är det pengar eller?

    /feg

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2003 vid 07:40

    SBP ställer kravet övre vent. (godkänd utrustning, ex electrolux ventilen) och nedre luftintag ej stängningsbar. Här räcker det med ett öppet hål egentligen. Anledningen är att det ska bli genomströmning i bussen. Det undre hålet är alltså ett krav oavsett gasol eller inte. Det hålet ska hålla en viss area som jag tyvärr inte minns hur mycket det var.
    Du skriver också att gasol ska medföras i bussen, då rek. jag dig verkligen att ta upp ett hål så lågt som möjligt så gasolen har en chans att “rinna” ut om det skulle bli läckage, det blir lite svårt att vakna annars………. frown.gif Och även för explosions risken. Gasolen är tung och kommer att leta sig ut vid det lägsta hålet, och så att säga “rinna” ut ur bussen.
    Att göra ett hål i golvet är inget märkvärdigt, kör in cirkelsågen eller borrmaskinen bara och gör ett hål på ca 10-15cm i dia. Gör den gärna i närheten där du kommer att förvara din gasolutr.
    Att det ska komma in smuts/vatten genom hålet i golvet tror jag inte du bhöver oroa dig för, passa på att kolla inunder när det regnat ute och du kört en sväng för att se var det är blött och inte. Min buss är snustorr inunder förutom just vid hjulhusen så det har aldrig varit problem……..förutom ett år med musinvasion mad.gif Så nu sitter det ett nät där……..
    Får du in smuts eller vatten monterar du bara på en halvkåpa så är nog problemet löst.
    Varför jag reggade om bussen till husbil var för att det blev tröttsamt att lyfta ur all inredning varje år till besiktningen plus att jag alltid fick montera in lastförskjutningsskydd. Så det var ett dj…. pyssel varje år. Sen tröttnade jag också på att polisen varje gång vid kontroll hade åsikter och ibland såg till så jag fick föreläggande om ny registreringsbesiktning mad.gif Dom har varit rätt flitiga på att stanna mig………dels pga av ljudet men mest för däcken.
    Självklart är det även för pengarna som jag reggat om. På en Cheva är det en mycket stor skillnad på försäkringskostnaden mellan LB och husbilsförsäkring plus att min inredning också blir försäkrad samt att den är anpassad för just ändamålet, resor med mobilt boende.
    Kul om du skickade in några bilder, alltid kul att se hur andra löst saker och ting och kanske det kan ge någon/några inspiration.

  • judo-freddan

    Medlem
    13 april, 2003 vid 13:37

    Det här med husbilsreggning låter ju inte helt ointressant. Vore bra skönt att kunna kliva rakt fram till förarplatsen. För min del är då knäckfrågan hur höga kraven på resp. utrustning är.

    Hittade detta på SBPs hemsida:

    “För att en bil vid registreringsbesiktning ska kunna betraktas som husbil d v s erhålla karosserikoden “skåpbostadsinredning”, ska det mobila boendet kunna ses som det primära syftet med byggnationen. Därför krävs följande:

    *Att det finns möjligheter till övernattning i säng eller motsvarande.
    *Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder mm.
    *Att denna utrustning upptar väsentlig del av skåpet.
    *Att utrustningen är fast monterad och kan utnyttjas inifrån skåpet.
    *Att det klart framgår av inredningen att det är fråga om ett bostadsutrymme.”

    Tvåan till fyran ger ju minst sagt lite utrymme för tolkning.. Min filosofi hittills har varit att första prio måste vara att få undan allt surfkit och sedan ha rätt så gott om “space” och kunna sträcka ut bägge armarna utan att stöta till någonting för att slippa klaustrofobkrupp därinne när det regnar fem dagar i sträck. Därför vore det inte dumt att använda utrustning som tar mindre plats än fast montering, d v s som man kan stuva undan efter användning.

    Sängen är inget problem. Den kommer ju naturligt med surflådan. Spis och diskho däremot.. Måste man verkligen ha ett skåp för detta? Vad är det för fel på att bara spänna fast de vattenbehållare man behöver mot väggen och sedan ha en fällbar skiva, använda ett campingkök på denna och sedan ha en bunke att diska i? Likadant med förvaring av kläder. Känns ju inte som man behöver ett skåp till det när man kan köpa en tyggarderob billigt på IKEA. Det hade väl du gjort förresten Getwet? Hur noga är de på SBP egentligen? Vad har du för erfarenheter av detta?

  • feg

    Medlem
    13 april, 2003 vid 13:53

    Tjenare
    Här kommer ett litet kollage med bilder som visar hur inredningen ser ut. Jag lägger in en bild senare någon gång på hur det ser ut lastat och klart.

    Förklaring till bilderna:

    1. Låg hylla
    Detta är en låg hylla som står rakt innanför skjutdörren. Den är avsedd att ha väskor och dylikt på sig och därmed skyddas segel och master som ligger på golvet.

    2. Sängen/övre hyllan
    Detta hyllplan kommer att utgöra säng (med 10cm madrass på) när man kampar samt hylla för brädorna.

    3 Övre hylla samt lägre bakre hylla
    På den lägre hyllan bak skall bommar, fenor, mastfötter, förlängare och dylikt ligga. Den är lika hög som låga hyllan i fram.

    4. Förtydligande av bild 3

    5. “Segelhissen”
    “Segelhissen” är ett invändigt takräcke. smile.gif Meningen är att småseglen (5-7,5 kvm) ska ligga där uppe. Finessen är att den ena sidan av “pinnen” sitter fast medan den andra går att hissa upp och ner. Man sänker alltså pinnarna, lastar seglen och hissar därefter upp alltsammans. Whoops så är de borta! smile.gif (OBS: Nej “pinnarna” går inte att köpa på Biltema, däremot har de den tejpen som sitter på rörisoleringen som sitter runt “kvastskaftet” till försäljning.)

    Dessa olika hyllor och hissar skall, om allt går väl göra så att denna lilla surfbuss skall kunna transportera 2 fulla utrusningar (5 brädor, 9 segel, 7 master. 6 bommar samt tillbehör) på ett bättre sätt än förra sommaren. Dessutom kommer denna sommar förhoppningsvis innebära lite bohemliv vid olika surfspots i detta avlånga lands västligaste och östligaste delar vilket innebär att kampingutrustning skall få plats.

    /feg

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2003 vid 19:31

    Jag har också svårt för att tolka hur SBP vill ha det, och det känns lite grann som om det vore godtyckligt. Tycker bes.man att det är et boende så må det vara så. Men inredningen måste nog vara av en viss kaliber ändå. Tror inte det duger med att stoppa in tältsängen där bak och hävda att nu är det en husbil, som en del fått för sig.
    En god vän till mig försökte få sin buss husb.reg. men fick avslag på att det inte fanns något kök, förövrigt är bussen inredd men just köket saknades (det du skrev om möjlighet till matlagning mm) Det troliga är väl nu att han monterar in ett Origo kök (T-sprit, har ett i båten och det funkar faktiskt bra, inte som gasol men det duger) med två lågor och justerbar effekt. Han slipper då allt bekymmer som följer med gasolinstallationen. Skulle nog tro att det kanske räcker med en diskho och rinnande vatten också……….verkar märkligt om man är tvingad till att laga mat i bussen!! Men men….SBP har man ju haft ett par duster med genom åren mad.gif
    Det där billiga tygprylen från Ikea är mer som en förvaring för lite allt och inget, är som en gardin med påsar på, praktisk och fyller sin uppgift. Tror att den egentligen ska hänga i en hall/badrum eller något, så den kan nog inte räknas som “fast installerad bostadsinredning”.

  • getwet

    Medlem
    13 april, 2003 vid 19:39

    Det där såg riktigt fiffigt ut, och lätt att plocka ur till besiktningen. Gillade framförallt din uppfinning där med segelhissen. Men det gäller att seglen är torra innan läggdags va? wink.gif
    Det är ganska märkligt vad mycket man får in egentligen med lite planering. Och när du bott in dig ordentligt kommer snart nya ideer, fram med såg och hammare igen och så håller det på. !

  • feg

    Medlem
    13 april, 2003 vid 20:15

    Jo, antingen torra segel eller så får man surra dem tillsammans med brädorna på taket medan man sover.

    Angående mera bygge får väl du ta på dig skulden för att jag redan funderar på permanent inredning och husbilsreggning. smile.gif Problemen som hindrar detta är att bussen är min enda bil samt att den är lite liten som husbuss.

    En annan grej är att jag måste lägga energi på lite plåtarbete, rost = uch! Måste bara plugga lite plåtböcker först. Jag e ju inte direkt händig, jag spenderar ju en tredjedel av veckodagarna i en kontorsstol…

    /feg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ventilation

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.