Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Venturieffekt – en liten studie

  • henke201

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 20:49

    Det märks verkligen att det är sommar och vindstilla när sånna här trådar dyker upp, folk gör vad som hellst för att få ut lite mer vind 😉 Underbart!!

  • boman

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 21:01
    gurra1978 wrote:
    tbasco wrote:
    Inga mer retsamma inlägg nu från folk som uppenbarligen verkar få segla i Sverige nu. Jag blir bara avundsjuk 🙂
    … men vad gjorde du igår då, förutom att föna håret ha ha. Det var runt 10-12 meter nordost i skärgården,(vart kom den vinden ifrån?) tyvärr kom jag inte loss.

    Venturi effekt tycker jag man upplever ofta när man seglar bland öar och sund.

    mvh
    Ace Venturi

  • alexasu

    Medlem
    27 juli, 2006 vid 22:54

    under öresundsbron tycker jag vinden mest har en tendens att bli svagare, och tokigt turbulent. kanske beror på sned vindrikting eller nåt.

  • basse

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 06:00

    Vid sunningen är det väl denna effekt under bron. På V är det lite mera tryck lite närmre bron men det är grymt jobbigt att höjda då!

  • rookie

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 08:23

    Skulle vilja introducera en annan spännande fysikalisk effekt: Ekmanteorin

    . När en vind blåser över en havsyta påverkas ytvattnet med en kraft i vindens riktning. Om vinden blåser i samma riktning under ca 12 timmar med en hastighet av 10 m/s över djupt vatten ger den upphov till en ytström på 20 cm/s. Med andra ord är vindströmmens hastighet i ytan ungefär 2 % av vindens hastighet. Sedan ytvattnet väl börjat röra sig, påverkas det även av Corioliseffekten och strömmar därför inte i vindens riktning, utan något till höger därom på norra halvklotet, eller något till vänster på södra halvklotet. Teorin visar att vindströmmen i ett tunt ytlager är riktad 45 grader till höger om vinden oberoende av latituden. Vindenergin överförs sedan till djupare liggande vattenlager genom vertikalfriktion, så att ytlagret drar med sig lagret närmast under ytan. Corioliskraften vrider rörelsen ytterligare till höger och strömhastigheten avtar på grund av friktionsförluster. Ekmanteorin beskriver att strömhastigheten avtar exponentiellt med djupet och att vindströmmens vinkel med vindriktningen på våra latituder ökar med 2 á 3 grader per meter djupökning under förutsättning att vattnet är homogent. Vid tillräckligt djupt hav finns det därför en nivå på vilken strömmen är motriktad ytströmmen. På detta djup, det s.k. friktionsdjupet eller Ekmandjupet, har strömhastigheten minskat till en bråkdel av hastigheten vid ytan.
    Den totala effekten (dvs. den totala transporten summerad från ytan till Ekmandjupet) när en vind blåser över en havsyta långt från kuster blir, att vatten i ett tunt ytlager (Ekmanlagret) transporteras 90 grader till höger om vinden på norra halvklotet och 90 grader till vänster om vinden på södra halvklotet. Detta kallas Ekmantransport. Ekmanlagrets tjocklek varierar med vindhastighet och latitud och kan bli några tiotals meter. Om vattendjupet är mindre än Ekmanlagret går den totala vattentransporten närmare vindriktningen än vad Ekmanteorin anger. (kursmtrl, oceanografi, GU)

    Detta borde innebära tex att man kan slöra snabbare åt styrbord. Någon som märkt detta?

  • canoya

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 09:29

    I en gammal SurfSport fanns ett reportage som hette “Surf the City” där man bland annat tipsade om att Älvsborgbron funkade på detta sätt på västlig vind! Nån kanske har detta nummer från ca 1986 kvar i sitt arkiv?

  • macl3an

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 09:49
    rookie wrote:
    Skulle vilja introducera en annan spännande fysikalisk effekt: Ekmanteorin
    Haha, den där har jag också läst om. Coriolis är (iaf för mig) en rätt invecklad historia… svårt att tro att det skulle bl nån skillnad på styrbord dock 🙂
  • Oregistrerad

    Gäst
    28 juli, 2006 vid 09:58
    canoya wrote:
    I en gammal SurfSport fanns ett reportage som hette “Surf the City” där man bland annat tipsade om att Älvsborgbron funkade på detta sätt på västlig vind! Nån kanske har detta nummer från ca 1986 kvar i sitt arkiv?
    Skall kolla. 🙂
    Ev. ligger den i en tidningssamlare hos päronen, men jag tror jag skall dit i helgen och då går det fortare att scanna den då farsan har scanner men inte jag.
  • imported_borje

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 14:22

    Två saker, Gurra du har alldeles för lite att göra, men det blir nog ändring på det snart eller hur 🙂

    Det andra, Pixi, ta å ändra din äckliga logga 🙂

    See you on the west coast!

  • gurra1978

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 14:38
    Borje wrote:
    Det andra, Pixi, ta å ändra din äckliga logga 🙂

    Word!!!

    /En mycket upptagen gurra :blush:

  • jopi

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 15:36
    gurra1978 wrote:
    Borje wrote:
    Det andra, Pixi, ta å ändra din äckliga logga 🙂

    Word!!!

    /En mycket upptagen gurra :blush:

    Så, nu har jag ändrat 😮

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 juli, 2006 vid 20:16

    Är det inte dätt som händer i typ garda sjön.. kanske vättern med vid nordlig vind?

  • boman

    Medlem
    28 juli, 2006 vid 20:59
    Oregistrerad wrote:
    Är det inte dätt som händer i typ garda sjön.. kanske vättern med vid nordlig vind?

    Där är det väl termik som styr det hela, men man kan ju känna att det trycker på om man seglar närmare dom branta bergskanterna vid torbole, så där är det väl venturi

  • imported_borje

    Medlem
    29 juli, 2006 vid 08:54
    jopi wrote:
    gurra1978 wrote:
    Borje wrote:
    Det andra, Pixi, ta å ändra din äckliga logga 🙂

    Word!!!

    /En mycket upptagen gurra :blush:

    Så, nu har jag ändrat 😮

    ha ha ha ha

  • manno

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 13:48

    Vilken utmärkt bakistråd ahh.. kolla in detta http://www.stehsegelrevue.com/pod/20060727124624/

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Venturieffekt – en liten studie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.