Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Venturieffekt – en liten studie

  • gurra1978

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 15:12
    manno wrote:
    Vilken utmärkt bakistråd ahh.. kolla in detta http://www.stehsegelrevue.com/pod/20060727124624/

    Haha, det märks att du är bakis. Första inlägget hänvisar just till den länken. Det var ju så det började :laugh:

    Hur som helst så känns det som att om broar i sig ska ge en venturieffekt bör de vara som i länken ovan. Låga och breda bropelare som styrvinden. Är de som i Öresundsbron pajar de bara, som någon skrev.

  • manno

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 19:02
    gurra1978 wrote:
    manno wrote:
    Vilken utmärkt bakistråd ahh.. kolla in detta http://www.stehsegelrevue.com/pod/20060727124624/

    Haha, det märks att du är bakis. Första inlägget hänvisar just till den länken. Det var ju så det började :laugh:

    Hur som helst så känns det som att om broar i sig ska ge en venturieffekt bör de vara som i länken ovan. Låga och breda bropelare som styrvinden. Är de som i Öresundsbron pajar de bara, som någon skrev.

    oops hehe, jag orkar aldrig läsa långa inlägg =)

  • styret

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 19:51

    knalla ut i ett hamnområde med mycket cilos så ska ni få se på venturi-efekt.

    blåser det en 14 sekundmeter så är det nästan omöjligt att gå över gården på jobbet.

  • gurra1978

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 19:59
    styret wrote:
    blåser det en 14 sekundmeter så är det nästan omöjligt att gå över gården på jobbet.

    Är du verkligen på jobbet om det blåser 14 m/s :smirk:

    Nu börjar denna tråd verkligen spåra ut. Hoppas det börjar blåsa på riktig snart.

  • macl3an

    Medlem
    30 juli, 2006 vid 23:28

    Jag ska surfa imorrn! Windguru ser ju hoppfull ut i alla fall…sen ser ju slutet av veckan helt galen ut, men det är ju ett tag dit också 🙂

    http://www.windguru.cz/int/index.php?go=1&lang=eng&vs=1&sc=47998&wj=ms&tj=c&odh=3&doh=22&fhours=180

  • styret

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 10:06

    man måste ju gå över gården för att komma till bilen…
    5 minuter från grönhögen.

  • judo-freddan

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 11:02

    Lars K: Hör kanske inte riktigt hemma här men törs jag fråga vad ni använder för programvaror för att räkna på utmattning? Är det traditionell FEM där dynamiken översätts till en statisk beräkning eller kör ni med något mer sofistikerat typ LMS Virtual lab, Adams eller nåt liknande? Jobbar med samma gebit plus stabilitetsanalys fast inte då på bilar utan på lagertruckar. Vi kikar just nu på LMS och Adams. Alltid intressant att höra vad folk inom samma arbetsområde använder för stuff/har för filosofi..

  • lars_k

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 19:41

    Lite off, ja men iaf… 😉
    Vi kör Adams för laster in i kaross, Nastran modal-transient-respons-analys (FE med dynamik, dvs inkl exciterade moder i massbelagd kaross), och NSOFT FE-Fatigue (konkurrent till LMS…) för livslängdsanalysen.

  • judo-freddan

    Medlem
    31 juli, 2006 vid 20:35
    Lars_K wrote:
    Lite off, ja men iaf… 😉
    Vi kör Adams för laster in i kaross, Nastran modal-transient-respons-analys (FE med dynamik, dvs inkl exciterade moder i massbelagd kaross), och NSOFT FE-Fatigue (konkurrent till LMS…) för livslängdsanalysen.

    Ja jo hrm, å andra sidan var ju hela tråden lite “off” så.. Cool. Är den adamsbana ni kör objektet i för att få fram lasterna något som kommer från ett riktigt test ni sedan gör, d v s ni gör detta för att sikta så noga det går inför ett verkligt prov? Eller litar ni på beräkningarna utan att sedan testa? Riktig science-fiction i våra ögon i så fall. Vi gör idag bara en tokgrov statisk beräkning (strukturen blir belastad med x g), dimensionerar efter detta och kör sedan en prototyp i ett skakbanetest. Brukar hålla i verkligheten när det håller i banan men mycket tidsödande när det spricker, det bara är att stoppa in en ny proto och resetta räknaren.. Bytte från konstruktör till beräkningsingenjör eller lastingenjör som jag fick lov att kalla mig (sysslar bara med att plocka fram krafter och räkna stabilitet och beräknar inte spänningarna) för ett år sedan. I och med att vi kör catia så blir det troligtvis LMS i och med att det verkar vara rätt snyggt integrerat. Enligt LMS ska man med Catia kunna göra rubbet (kraftanalys och fatigueanalys) inne i Cadprogrammet och det låter ju onekligen mysigt men programvarufolk har ju en tendens att kunna ha välsmort munläder..:smirk: Det här med att kunna slippa modellera svetsarna i cad-geometrin och att programmet gör en global körning först och sedan räknar ut spänningarna i svetsarna separat fick dock snålvattnet kring munnen på mina tre beräkningskollegor att rinna rätt bra kan jag säga..:grin: Funkar eran nsoft-Fe-fatigue på samma sätt eller?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Venturieffekt – en liten studie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.