Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Verkstadskostnader/år för surfbuss från 99-01?

  • Verkstadskostnader/år för surfbuss från 99-01?

    Publicerad av fastforward på 27 juni, 2007 vid 12:37

    Jag har varken kunskaper eller möjligheter att meka med bilar själv och känner heller ingen som kan göra det för en billig peng så därför tenderar verkstadskostnaderna att dra iväg i mitt bilägande. Inför ett eventuellt surfbussköp framöver blir det därför viktigt att kalkylera ungefär hur mycket som går åt för reparationer per år.

    Efter att ha ägt min första bil i strax över ett år nu så har jag kommit upp i 5 reparationer inklusive service på totalt ca 15 000 och det är för en bil från 2002 som rullat 7000 mil. Därför känns det lite osäkert att köpa en två år äldre surfbuss med ytterligare 3 000 mil på mätaren.

    Det skulle vara jättebra om någon med lite erfarenhet av bilägande skulle kunna uttala sig huruvida jag fått tag på ett extremt måndagsexemplar eller om 15-20 000:-/år är en helt normal summa för en surfbuss (typ T4, boxer, jumper, ducato) från ca 99-01 som gått ca 10 000 mil.

    mattap svarade 16 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • svenne

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:09

    Jag tycker att det låter mycket, men det beror ju också på hur du ligger i serviceintervallet och hur den tidigare ägaren har skött bilen (service kan blir riktigt dyrt). Utöver vanlig service har jag inte haft större utgifter än 4400:- som var en remskiva som sprack och jag orkade inte göra det själv. I vanliga fall brukar jag göra allt på egen hand eftersom jag har plats att vara på, men om du vill anlita bra verkstäder med vettiga priser brukar Mekonomen-anslutna vara okej.
    Men jag skulle tippa på att du ska räkna på cirka 30 kronor milen i totalkostnad för att vara på den säkra sidan.

  • mattap

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 18:57

    har en T4 99a som nu gått 13000, har lagt ner 0 kr i service på 2 år å den går som en klocka…ta i trä. Men nu ska kamremmen bytas, går nog på en 8 papp är jag rädd…:-( kolla upp det, den brukar bytas vid 12000 mil typ och är väl den riktigt dyra servicenQ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Verkstadskostnader/år för surfbuss från 99-01?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.