Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vetiler ozone instinct

  • vetiler ozone instinct

    Publicerad av snuskefar på 8 januari, 2007 vid 16:26

    har bekymmer med bacventilerna på draken.. ett jävla meck att fa bort pumpen och hinna få i kapsylen innan luften går ur.
    Tacksam för bra tipps att så det att funka igen..

    nic svarade 17 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • yann

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 16:41

    Rulla inte kiten med pinnarna kvar i ventilerna. Kanske lite sent nu men backventilerna kanske böjs tillbaka om du pumpar up din kite hemma och låter den stå ett tag.

  • kasimir

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 17:21

    Prova och sug ut luften med deflate kopplingen kanske det börjar funka igen gjorde för mig.

  • nic

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 17:47

    @Yann 358235 wrote:

    Rulla inte kiten med pinnarna kvar i ventilerna. Kanske lite sent nu men backventilerna kanske böjs tillbaka om du pumpar up din kite hemma och låter den stå ett tag.

    Hjälper ju inte, då har du ju samma tryck på båda sidor om ventilen. Försök få ventilen att stänga en gång, typ hemma, å stoppa inte i ploppen så att ventilen får fatta var den hör hemma. (lr kanske kasimirs lösning)
    Ventilerna är de bästa jag haft å göra med (JN använder samma tror jag) men man får inte glömma att ta bort pinnen när man rullar ihop som sagt.

    nic

  • metallifredd

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 18:02

    @nic 358254 wrote:

    Hjälper ju inte, då har du ju samma tryck på båda sidor om ventilen. Försök få ventilen att stänga en gång, typ hemma, å stoppa inte i ploppen så att ventilen får fatta var den hör hemma. (lr kanske kasimirs lösning)
    Ventilerna är de bästa jag haft å göra med (JN använder samma tror jag) men man får inte glömma att ta bort pinnen när man rullar ihop som sagt.

    nic

    om det är samma som jn så räcker det med att låta skiten vara ett par dar så fixar det sig. men som sagt, man skall inte ha i pinnarna efter det att luften pyst ut.

    niccy när skall du upp nästa gång o hur va nyår? svara privat om du vill

  • kasimir

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 18:56

    Sammalika på Flexifiol.

    Don’t wrap em’ up, with the stick in the hole!

  • fesen

    Medlem
    8 januari, 2007 vid 19:07

    Kan bara instämma…

    Jag brukar pumpa lite hårdare hemma i värmen inomhus…så poppar ventilerna rätt igen.

  • psychonauten

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 09:18

    Vi har varit på månen, men att göra backventiler som funkar verkar svårt. Polaren hade en slingshot en gång i tiden innan jag lärde mig surfa. den hade inga ventiler alls. Man undrar ibland vad ingengörerna håller på med 😉
    Ps. BEST sitter det väldigt bra ventiler med en kula i, bara att pumpa till man inte orkar mer och dra ut pumpen, tror tilloch med man skulle hinne en repa eller 2 utan att luften pös! 🙂 Och med ett tryck lätt som på ett jungfrubröst, så släpper man allt tryck på mindra än 1 sekund.

    Cabrinhamodellen med petpinne verkar ju genomtänkt också. är det den som sitter på ozones också?

  • samhansson

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 09:37

    vi har inte varit på månen, tro aldrig på det stora landet i väst…

  • nic

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 09:59

    fake-moon-landing.jpg

    “Is this for real? In this famous photo the Eagle Lander is shown returning to earth, but the biggest question about the event is left hanging. Who took the photo?”

  • milkman

    Medlem
    11 januari, 2007 vid 09:59

    Det är sånna med lock istället för kula och en petpinne som håller den öppen tills man trycker ut luften. Funkar kanonbra, bara man inte lämnar pinnen i för länge för det verkar forma om ventlilen lite, antingen blir den lite kantig och får passar inte “locket”, eller så fastnar locket i öppet läge.
    När vi glömmt en pinne så har vi bara låtit ventilen vila några dagar. Det var riktigt illa på en 9:a där jag hade några pinnar i i två månader (hatar stockholmsvinden ibland:) ). Då blötte jag ventilen, pumpa upp strutten, se till att formen är rätt och locket sitter emot genom att klämma å fixa med ventilen tills det vart rätt. Sen lämnade jag den utan “korken” i i rumstemperatur. Sen funka det igen.
    Skulle det vara ännu värre så skulle jag testa att sticka ner något med samma diameter som ventilen för att forma tillbaks ventilen. Man måste nog vara nogran så man inte trycker ner nått för långt och håller locket öppet, det skall ju helst vara stängt. (Men nu glömmer jag ju inte pinnarna längre så det kommer inte hända)

  • stebe

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 06:56

    Äh pinnar Är skit, bara bökigt o krångligt. Inte för att det spelar nån större roll men varför inte använda kulor som funkar utmärkt.

  • kasimir

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 09:30

    @stebe 358981 wrote:

    Äh pinnar Är skit, bara bökigt o krångligt. Inte för att det spelar nån större roll men varför inte använda kulor som funkar utmärkt.

    Har du haft en Aero II vet du svaret på det.

  • skanepaul

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 09:39

    Fin bild Kase!

  • nic

    Medlem
    12 januari, 2007 vid 12:46

    @stebe 358981 wrote:

    Äh pinnar Är skit, bara bökigt o krångligt. Inte för att det spelar nån större roll men varför inte använda kulor som funkar utmärkt.

    ? ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vetiler ozone instinct

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.