Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vettig andrakite..

  • vettig andrakite..

    Publicerad av sailortrash på 22 augusti, 2014 vid 08:07

    hej

    jag har en 13.5 kite (Naish cult) och tänkte komplettera med ytterligare en till nästa säsong. jag har tänkt mig att köra upp till ca 10 m/s, och med 13.5 kommer jag igång runt stadiga 5 beroende på hur stor brädan är..den kanske går att hålla uppåt 9 m/s, men är antagligen rätt optimal runt 6-8 m/s..så jag tänkte en kite som tar vid runt 7-8 m/s och som är optimal runt 9-10 m/s då det börjar gå lite snälla (onshore) vågor..
    blåser det mer blir det vindsurfing tillsvidare…(av säkerhetskäl..)

    jag tror på en do it all kite, typ Naish Park, även om det är vågor jag på sikt kommer försöka bli duktig på.

    så ni som har lite erfarenhet, vad för märke och storlek tror ni passar?

    jag väger 80 kg, och min nuvarande bräda är 140×40. kan dock komma att köpa en ngt bredare för att komma igång lite tidigare.

    ngn som provat switch element?

    tack för feedback..

    tomw svarade 9 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 12:02

    Jag kör på park och 10:an funkar bra i vind ca 9- 13 m/s, mkt stor dp.
    Jag har börjat köra vågor men kör då helst på min park 7:a i lite mer vind och vågbräda
    och det funkar bra tycker jag. Jag gillar Park för att den är kul och har, vad jag tycker, snabb respons
    även i större storlek som min 14, den har bra lyft men funkar även att köra vågor med. Bra till mycket alltså och som sgt mycket stor dp möjlighet, känns tryggt.
    Två polare kör switch element 13 men dom är väl måttligt imponerade, tycker att den är ganska trög , den ena polaren har även en fat lady 17 som han tycker är roligare än switchen.

  • debkausf

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 16:46

    Surfers säljer ut nya obsession 2013 10,5or för 6 sprak nu. bästa kiten ever till rätt pris

  • regfellow

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 21:56

    11-9 i storlek beroende på typ av kite. 10 av all around standard typ. Tror du skall satsa på en storlek och kitetyp, så du kan klara upp till 12-13. Skulle vilja påstå att kitsufing är som roligast freeride mellan 10-12 m/s

  • sailortrash

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 20:59

    jodå, det är nog fetast runt 10, det är även bästa vinden för vindsurfing tycker jag. ska växa mig in i sporten lite lagom fort bara, hinner inte köra så mkt kite per år, så kommer satsa på de lite lugnare dagarna tills jag kan köra switch, loppa, carvsvänga och hoppa kontrollerat…sen blir det fokus på vågor och strapless..

    jag har fått korn på en park 10:a från 2011, ngn som provat? verkar vara en bra do it all kite och ett vettigt komplement till 13.5,,

  • tomw

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 21:34

    RRD obsession är underskattat. Jag har en 9m från 2010 och det är en kit jag inte släpper. Fantastisk bra kite. Snabb, stabil och lagom tryck i kiteloops.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vettig andrakite..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.