Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Videoredigering – HD

  • Videoredigering – HD

    Publicerad av poppo på 20 januari, 2010 vid 14:56

    Jaha, allt här i livet är ju inte enkelt – speciellt inte högupplöst!

    Polaren kunde inte importera mp4 (från gopro hd) till Premiere (CS4),
    skaffade Mac (med Final Cut Express) och har ändå problem med vissa av formaten från gopron (största vidvinkel-filerna). – EDIT: han har löst problemet nu

    Vad har ni för tips på redigeringsprogram (främst pc) som smärtfritt hanterar:
    – “Video Format: H.264 compression, saved as Windows- & Mac-compatible MPEG4 (.mp4) file”. (gopron)
    – Övriga vanliga hd-format från handhållna videokameror.
    – SD-material från Mini-DV

    Och vad f-n hände med “plug and play” (inte filmen)???
    Alla tips från folk med någon erfarenhet i frågan mottages gärna!

    ared svarade 13 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • drakglenn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 09:05

    Kolla med gurra1978 här på konfen, han har säkert böjat ro ihop något med sina HDisar, har inte myckat att tillföra än då jag inte testat min än :smirk:
    //Glenn

  • poppo

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 15:09

    Gurra kör Mac…

  • olandstoken

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 14:30
    poppo;595678 wrote:
    Jaha, allt här i livet är ju inte enkelt – speciellt inte högupplöst!

    Polaren kunde inte importera mp4 (från gopro hd) till Premiere (CS4),
    skaffade Mac (med Final Cut Express) och har ändå problem med vissa av formaten från gopron (största vidvinkel-filerna). – EDIT: han har löst problemet nu

    Vad har ni för tips på redigeringsprogram (främst pc) som smärtfritt hanterar:
    – “Video Format: H.264 compression, saved as Windows- & Mac-compatible MPEG4 (.mp4) file”. (gopron)
    – Övriga vanliga hd-format från handhållna videokameror.
    – SD-material från Mini-DV

    Och vad f-n hände med “plug and play” (inte filmen)???
    Alla tips från folk med någon erfarenhet i frågan mottages gärna!

    De flesta minikameror komprimerar filmerna nåt jävulskt, sånna format lämpar sig inte att redigera alls, skulle behövas en CPU från underjordens mörkaste vrår för att redigera en sån fullhdfilm i realtid. Rendera om materialet till ett annt format innna du börjar redigera så går det fint.

  • poppo

    Medlem
    26 januari, 2010 vid 15:01

    Tack ölandstoken! Vad ska man rendera om till för format utan att förlora i kvalitet? Testar Vegas pro 9 nu för redigering.

  • olandstoken

    Medlem
    9 februari, 2010 vid 14:01

    Det programmet har jag ingen erfarenhet av,men generellt när man arbetar får iaf med en normalpreterande dator och HDklipp leva med att rendera en en del i bakgrunden även för previews. Adobe Premiere gör detta automatiskt förta gången du spelar upp (den lilla gröna baren ovanför timelinen) pillar du på nåt så måste den rendera om previewen. Alternativt kan man skaffa en dator med en drös med processorer 😉 Det handlar nog mycket om att ändra sitt arbetssätt från att “rendera filmen och titta hur det blev” till att nöja sig med att kunna se små snuttar i taget och få en känsla för slutresultatet. Jag är själv amatör, men det är nåt jag har märkt. Inte sugen på alternativet att köpa en ny dator heller 😉

  • danneman

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 22:54
    poppo;596337 wrote:
    Tack ölandstoken! Vad ska man rendera om till för format utan att förlora i kvalitet? Testar Vegas pro 9 nu för redigering.

    avi skulle jag nog tagit.

  • macedu

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 09:36

    I mina tankar på att välja en actionkamera ala Go Pro så undrar jag då det alltid dyker upp things som man inte tänkt på…

    En wide HD eller HD kan jag föra över för att se på…… mao om jag inte skall göra massa vassa förtexter, musikinlägg utan helt sonika ….what U see is what U get….
    Kan jag plug and play in i tv, kan jag plug and play in till dator och sen bara se??? Och då i det format som man filmar i….asså hd typ….

    Jag vet inte om jag skall köpa en tidigare varianten eller HD:n…. och den skall användas till allt möjligt…. inte bara surf 🙂

    /mac

  • oaxen

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 16:38

    Att bara spela upp direkt på TV t ex kan du ju oftast göra direkt från kameran med t ex en HDMI-kabel.

  • macedu

    Medlem
    13 februari, 2010 vid 21:09
    Oåxen;598405 wrote:
    Att bara spela upp direkt på TV t ex kan du ju oftast göra direkt från kameran med t ex en HDMI-kabel.

    Snyggt!

    Och att föra över till datorn är inte lika enkelt…. eller samma…..kabel och swisch….. som med sonyn på 10megapixel kameran…???

    /mac

  • poppo

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 22:18
    DanneMan;598119 wrote:
    avi skulle jag nog tagit.

    tack danneman, gillar dina filmer btw!

  • cabrinharules

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 20:23
    poppo;595678 wrote:
    Jaha, allt här i livet är ju inte enkelt – speciellt inte högupplöst!

    Polaren kunde inte importera mp4 (från gopro hd) till Premiere (CS4),
    skaffade Mac (med Final Cut Express) och har ändå problem med vissa av formaten från gopron (största vidvinkel-filerna). – EDIT: han har löst problemet nu

    Vad har ni för tips på redigeringsprogram (främst pc) som smärtfritt hanterar:
    – “Video Format: H.264 compression, saved as Windows- & Mac-compatible MPEG4 (.mp4) file”. (gopron)
    – Övriga vanliga hd-format från handhållna videokameror.
    – SD-material från Mini-DV

    Och vad f-n hände med “plug and play” (inte filmen)???
    Alla tips från folk med någon erfarenhet i frågan mottages gärna!

    Adobes program kan vara buggiga ibland alltså innehålla mjukvarufel. Har du surfat in på Adobes hemsida och klickat på support & downloads där man kan tanka ner de senaste patcherna som fixar låsningar mm? Jag vet att CS3 hade massor av sådan fel och löstes med 5 st adobe patcher. Vet ej hur CS4 är.

    All filmredigering kräver fet processor och mycket ram när det skall redigeras och importeras. Skall du lägga på mp3 musik, foton + film på ca 6 -8 timmar så blir det ca 50-100 GB stor projektfil i Adobe Premier. Nu har du något att räkna på om du ej gjort detta tidigare. Så mycket disk utrymmer rekommenderas också att ha ledigt. Det tar evigheter att komprimera 50-100 GB stora filmer till en DVD skiva om man inte har fet processor och då helst typen Intel Xeon processor och minst 6-8 GB ram och ett 64 bitars operativsystem där också programvaran adobe Premier är på 64 bitar så att programvara verkligen utnyttjar all ramminne och inte bara 3 GB som annars är max. Ja det går att få in 6-8 timmar på en DVD och då dual layer som är på 8 GB skiva och ej 4,7 GB. Onödig faktka eller inte men sådan är verkligheten. Ta informationen som ni vill =)

  • curry

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 17:38

    Angående smärtfri, realtidsredigering i HD för folk
    utan i7 eller quad core processorer så finns det en relativt enkel lösning.

    Det går jättebra på vilken dator som helst.

    läs här:

    http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=29&t=8053

    Det fungerar asbra! Flyter på hur bra som helst på min 2.26ghz laptop.
    Alltså, det man gör är att man slänger in alla sina HD-klipp i Adobe Media Encoder eller liknande, komprimerar de till exempelvis 640×360 i kass kvalité, sedan redigerar man filmen med dessa filer, för att tillslut länka om de små klippen till HDklippen vid exportering. Kolla länken för workflow och videobase zippen!

  • lars_k

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 05:17
    curry;609905 wrote:
    Angående smärtfri, realtidsredigering i HD för folk
    utan i7 eller quad core processorer så finns det en relativt enkel lösning.

    Det går jättebra på vilken dator som helst.

    läs här:

    http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=29&t=8053

    Det fungerar asbra! Flyter på hur bra som helst på min 2.26ghz laptop.
    Alltså, det man gör är att man slänger in alla sina HD-klipp i Adobe Media Encoder eller liknande, komprimerar de till exempelvis 640×360 i kass kvalité, sedan redigerar man filmen med dessa filer, för att tillslut länka om de små klippen till HDklippen vid exportering. Kolla länken för workflow och videobase zippen!

    Jäkligt bra tips! Måste testa detta på min slöa burk.

  • frippe75

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 16:30
    Lars_K;609960 wrote:
    Jäkligt bra tips! Måste testa detta på min slöa burk.

    Samma “workflow” kan ju köra med i Premiere. Men starten på problemet är att du behöver konvertera ditt format till något mer användbart ur premieresynpunkt. Lite trisst för du tappar kvalitet med två vändor.. Alltså först för att få det i från kamera format till något adobe kan hantera och sedan vid slut renderingen … men det blir nog hyffsat…

    Se till att köpa en kamera som har ett bra format ifrån start…

    Själv funderar jag på en Canon 550d (systemkamera som filmar grymt bra).
    Men jag tror jag får problem med formatet även här….

  • lars_k

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 18:39

    Nä man länkar om till ursprungsfilerna innan slutrenderingen så det blir nog najs.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Videoredigering – HD

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.