Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Videoredigering – HD

  • curry

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 19:15
    Lars_K;610103 wrote:
    Nä man länkar om till ursprungsfilerna innan slutrenderingen så det blir nog najs.

    precis, det blir najs.
    Först vid renderingen länkar man tillbaks till ursprungsfilerna, som i mitt fall är 1920×1080 i h.264.

    det blir najs!

    Har en 550D och arbetar på det här sättet, fungerar utmärkt.

  • lars_k

    Medlem
    14 maj, 2010 vid 11:57

    Testade detta. Konverterade HD-filerna (AVCHD 1920×1080) till lågupplösta .avi med samma aspect, tex 640×360, och samma framerate (25p). Använde AVS video converter. La avi:erna i ett eget directory.
    Använde dessa avi:er i Sony Vegas för att skapa en film. Flyter på i Vegas utan att hacka. När allt var klart döpte jag om directoryt där avi:erna låg. När jag sedan öppnade om projektet i Vegas så hittar inte programmet avi-filerna. Man kan då välja ersättningsfiler istället. Och då väljer man AVCHD filerna 1920×1080 såklart. Sen är det bara att slutrendera skiten till önskat format. Och det blir självfallet najs. Bra tips som sagt! 🙂

  • Knatte

    Gäst
    20 oktober, 2010 vid 14:26

    En fråga på ovanstående :tongue:

    I vilket format/kvalitet skapar ni era slutgiltliga filmer när ni har klippt klart?
    Jag har precis skaffat mig Adobe Premiere Element 9.0 och undrar vilket kvalitet eller inställning som blir bäst med hänseende på storlek/kvalitet.

    Förr gjorde jag en AVI-fil som jag komprimerade/konverterade i en Dvix-konverter för att få optimal filstorlek/kvalitet. Men det var ju för 3-4 år sedan och med andra programvaror. Nu kanske allt finns inbyggt i mitt redigeringsprogram?

    Det skall bli bra youtube kvalitet och även skapligt bra kvalitet när man visar filmen i VLC eller annan mediaplayer.

    Någon som kan ge mig besked?? Jag filmar i HD, men kanske inte i full HD:smile:

  • ared

    Medlem
    5 november, 2010 vid 15:55

    Har i höst gjort mina första GoPro HD videos med hjälmkamera under windsurfing.

    Följande erfarenheter:
    1 mp4 filerna kan spelas med Quicktime

    2 mp4 filerna kan editeras i ett gratisprogram som heter VirtualDub. Klippas, stabiliseras, ljudsättas, skärpas, “croppas”, ljusediteras mm. Dock inte förses med för och eftertexter.

    3 mp4 filerna kan stabiliseras i ett gratisprogram som heter Deshaker som laddas in i VirtualDub.

    4 A llt som stoppas in i VirtualDub sparas som avi-filer. xvid (h.264) kompression fungerar mycket bra.

    Eftersom allt skakar när seglar vill man gärna stabilisera videon för att få stranden att ligga stilla. Finns det en strand i videon som är synlig större delen av tiden kan videon stabiliseras i Deshaker med mycket gott resultat.

    mp4 filerna är inte så spelvänliga som avi. De är besvärliga i tex sorteringsprogrammet ACDSee Photo Manager 12 Känsliga för störningar. avi har jag aldrig haft problem att spela.

    1080p filerna är sega att spela i VirtualDub men editeringen kan göras utan att programmet bryter ihop. Det är faktiskt det mest pålitliga programmet jag provat. Photoshop Premiere 8 var ju bedrövligt i det sammanhanget. Det orkade ju inte med mycket innan det bröt ihop.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Videoredigering – HD

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.