Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Vietnamn – Mui ne

  • Vietnamn – Mui ne

    Publicerad av Andre’ på 1 september, 2011 vid 21:06

    Det finns mycket skrivet om detta stället men åsikterna går isär ganska mycket. Allt ifrån paradis till soptipp.
    Tar examen till vinterns så jag och en polare tänkte åka mitten av December till slutet av Januari. Han är nybörjare och jag är inte riktigt lika mycket nybörjare efter några års surf så vad jag har förstått borde det passa oss båda.
    Så vad säger ni som känner till området? Är det värt en tripp eller ska vi satsa på något totalt annat?
    Alla åsikter tas tacksamt emot!
    Kan man få tag i bungalow/hus/lägenhet med ac till vettigt pris relativt nära stranden. Hur är nattliv, mygg, utflyktsmål etc?

    //Andre’

    funster svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pegus

    Medlem
    2 september, 2011 vid 15:24

    Hej!
    Jag var där för ca ett år sedan (juni 2010) och tyckte det var bra! Jag åkte primärt inte pga surfning och svensk sommar är lågsäsong där. Problemet är att det är lite sämre vindförhållanden då. Jag hade ca 10m/s efter lunch som varade i 2-3 timmar. Ganska bra för mig i och för sig (noob). Hade ganska bra tryck i en 9m2 (75kg). Under högsäsong (svensk vinter) blåser det mer. De pratade om 10-25m/s och framförallt vind hela dagen. Stranden är halvmåneformad och ganska bred i den västra änden. Det är sämre launch-möjligheter i östra delen. Det var ganska glest med surfare när jag var där men enligt ryktet är stranden full med kiteare under svensk vinter. Risk för att det kan bli lite trångt ibland?! Många turister jag träffade där hävdade att detta var ett av de bästa ställena att kita på i Asien.

    Boende nära stranden fanns det gott om. Jag bodde på ett av de bättre hotellen direkt på stranden (riktigt billigt ändå, relativt sett) men det fanns också gott om vandrarhem. Surfa runt så hittar ni nog något bra. Området är under uppbyggnad så antalet sovställen och övrigt utbud ökar stadigt.

    Det finns flera surfshops och skolor. De var mycket seriösa enligt min mening. Många som arbetade där var såklart Vietnameser men de pratade bra engelska så kommunikation var aldrig något problem. Säkerheten var god. Många uthyrningsfirmor ger dig även en beach-boy som hjälper dig även efter en kurs, osv. Jag minns några stora firmor men det finns många fler. Se länkar nedan.
    http://www.stormkiteboarding.com/
    http://windchimes-vietnam.com
    http://www.kiteboarding-vietnam.com/

    Utöver surfning, strand, sol, mat, öl, osv så finns det begränsat med sevärdheter i närområdet. Det finns en del sevärdheter runt Mui Ne men de kan man klara av på några dagar. Besök gärna den större staden Phan Thiet och själva fiskelägret Mui Ne. Åk och se någon av de många lokala marknaderna, särskilt de som säljer färska livsmedel. De röda och vita sanddynerna är besöksvärda. Källan Fairy Spring bjuder på en spännande barfotavandring i en bäck i botten av en ravin. Det finns flera resebyråer/bokningsstånd längs huvudgatan. De har utfärder samt privatguider med egna bilar. Inget behöver planeras mer än några dagar i förväg.

    Nattlivet är relativt dåligt. Det finns dock gott om restauranger och barer som stänger sent. De var dock inte direkt överfulla men jag var ju där under lågsäsong. Jag såg inga nattklubbar eller discon.

    Det finns inga myggor på detta ställe i Vietnam. Området är Vietnams torraste, i princip öken, därav de fina sandstränderna. Ni behöver inte äta Malariaprofylax om ni bara skall dit. Samma sak gäller storstäder som Ho Chi Minh City (Saigon). Skall ni däremot resa runt, tex in från kusten eller besöka Mekong Deltat (Dagstur från Ho Chi Minh City) så är det nog mycket lämpligt.

    Det är enkelt att åka långfärdsbuss från Ho Chi Minh City till Mui Ne beach. Det tar ca 5 timmar och kostade ca USD 5.
    Prisnivån i Vietnam är bra. Ni kommer tycka det är billigt att bo, äta och dricka. Men att gå kite-kurs, hyra kite/bräda/etc är löjligt dyrt i jämförelse (prisnivå som i Sverige). Det lönar sig att ta med egna grejer…

    Andra sevärdheter är Ho Chi Minh City (Saigon) i sig. Museet för krigsförbrytelser är ett måste om ni är intresserade av Vietnamkriget (eller USA-kriget som de själva säger). En dagstur till Cu Chi Tunnlarna där Viet Cong gömde sig undan Agent Orange och Napalmanfall är nästan ett måste. Har ni lite mer tid så kan jag även rekommendera en tur till Mekong Deltat. Många flyger också till ön Phu Quoc som bjuder på ”paradisliv”. Nattlivet i Ho Chi Minh City är helt ok.

    Jag tror ni kommer att bli mycket nöjda med surfningen men stanna gärna till på något annat ställe med bättre nattliv också. Åk!

  • Andre’

    Gäst
    5 september, 2011 vid 20:54

    Aloha till dig! Tackar för ett långt och bra svar! 🙂

  • levieux

    Medlem
    5 september, 2011 vid 21:07

    Mitt svar blir desto kortare.
    Var där Jul, Nyår 2010-2011 och jag längtar till att åka tillbaka till Vietnam.
    Mui Ne var kul. Vietnam underbar.

  • happymagnus

    Medlem
    12 september, 2011 vid 21:07

    Var där dec-januari och hade inte alls vind som motsvarade förväntningarna. Hade hört rykten om stark vind men det blåste rätt fjunigt, ofta bara 6-7 m/s. Däremot bra vågor om du åker upp till Graveyard som ligger precis norr om fiskebyn. Mui Ne som spot suger i mina ögon. Choppigt och ett beachbreak som oftast är osurfbart för att det är så turbulent precis vid stranden. Malibu och Graveyard är ställena som är bäst. Var där tre veckor och är tveksam till att åka tillbaka, även om maten är bra och allt är billigt.

    Bäst var dock när vi åkte på surfari med kiteboarding vietnam till Phan Rang, seriöst bästa spot jag någonsin sett world wide och lätt värt alla pengar turen kostar.

    Alternativ? Jag skulle satsa på Kapstaden som är helt grymt, men så klart dyrare. Eller Brasilien, fast där börjar vinden ge sig vid januari. Dessa är bättre i mitt tycke, men det finns såklart fler ställen. Westn Oz är väl bradå också?

  • jmaster

    Medlem
    18 september, 2011 vid 15:31

    Jag håller med lite av allt ovan, vi åkte i nov och hade en riktigt bom resa gällande vinden. den var några veckor sen den som skulle slå till. det var fölk som inte kitat på 14 dar när vi kom. Det är givet att ta sig iväg till fransmannen som har en “lite öde” kiteresort strax norr om fiskebyn. Mkt goare och kunde blåsa även när det inte blåst i själva kite mui ne.
    Lite långgrundare och finare vågor jämfört med beachbreak och choppelichop.

    Själva byn är ju mysig och vi hade goa tre veckor även om kitingen inte var 5 stjärnig. Phan rang o/graveyard och turtle island uppåt kusten tror jag är världsklass. var ingen ide att kika in dem då det inte blåste.

    Go mat och överlag braig resort. här kommer en liten film när vi lyxa till det sista två dagarna och bodde seaside. det är ju rätt bra och gött

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=oePzVHh_yAc”]Typisk semester – YouTube[/ame]

  • nick

    Medlem
    18 september, 2011 vid 19:54

    Det ser väldigt fint ut på det däringa stället.
    jmaster; vad betalade ni för att bo sea-side?

  • funster

    Medlem
    18 september, 2011 vid 21:06

    Har varit dä två gånger- ena hemskt bra, andra hemsk dåling ( med vinden) Men det var bara undantag tror jag:)
    Mui ne- bäst!!
    men, inget för nybörjare… Vågorna är för stora;)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Vietnamn – Mui ne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.