• Vika segel

Publicerad av spray på 25 april, 2007 vid 21:58

Hur viker ni era segel när ni är klara? Eller rullar man seglet runt masten?

Hur förvarar man seglet på bästa sätt och hur ska man sköta det för maximal livslängd?

nlc svarade 18 år sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • swe-496

Medlem
    25 april, 2007 vid 23:30

Du rullar ihop seglet utan masten.
    Nu förutsätter jag att du har ett segel av nyare slag med lattor.
    Har du det bhöver du inte ta ut lattorna efter avslutad segling, utan rigga bara ner seglet, ta ut masten ur seglet och börja rulla ihop seglet från toppen och ner, stoppa sen in det i seglebagen…….

• blandsvamp

Medlem
    25 april, 2007 vid 23:56

Jag brukar efter avslutad segling knyta av min bom och rulla seglet kring masten varefter jag placerar denna i sin förvaring lutad mot ett träd.

• rasmus_w

Medlem
    26 april, 2007 vid 00:14

Bara ett tillägg: På moderna segel tar man i stort sett aldrig ur lattorna. Att sätta tillbaka dem kan vara ett eländes pillande.

• jester

Medlem
    26 april, 2007 vid 06:17

Hur förvarar man seglet på bästa sätt och hur ska man sköta det för maximal livslängd?

Ihoprullat, torrt, svalt och mörkt.

• nlc

Medlem
    26 april, 2007 vid 08:04

Ihoprullat i sin bag och utan massa tunga saker ovanpå. Om jag inte ska surfa på typ en vecka låter jag seglet stå upp (i bagen) någon dag med mastfickan neråt för att vattnet ska få rinna ur, sen till horisontalposition.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.