Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vikt och segellinje….

  • vikt och segellinje….

    Publicerad av bobby__ på 20 juni, 2010 vid 20:12

    Go´kväll panelen,

    Jag har lite funderingar kring vikt och val av segellinje. Är på G att köpa ny linje när nästa lön kommer 🙂

    jag kör starboard Evo 92 liter.

    Standard linjen är väl ser väl ungefär ut såhär. 4,2 4,7 5,3 5,8.

    Jag väger 90 kilo vilket är mer än de flesta som seglar. funderar på om man ska välja annan linje på grund av detta.

    Någon här som väger runt 90kg som kör på annan linje?

    funderar på om man ska köra 4,5 5,0 5,5 6,0….

    Hur gör ni?

    ola-h svarade 13 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • andersbq

    Medlem
    20 juni, 2010 vid 20:39

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38074″]Segelstorlekar – en äkta vintertråd! – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • martinlundgren

    Medlem
    20 juni, 2010 vid 21:14

    Seglar du i halmstad eller?

  • emilvikingstrand

    Medlem
    21 juni, 2010 vid 10:49

    jag kör 4.0. 4.5 5.2, av anledningen att jag är ganska lätt. gutt att ha lite mindre än “the common sail”. borde funka åt andra hållet också. men som vanligt spelar teknik & val av bräda kanske större roll.

  • jesper-b

    Medlem
    21 juni, 2010 vid 12:09

    En kund till mig med samma vikt och tänk nästan tvingade jag att istället för att köpa 4.7, 5,3 och 5.8 prova en 4.8 och en 5.5 med hyfsat mycket drag. Han var rätt tveksam men efter att ha kört dessa så blev han supernöjd. Väljer du segel med erkänt stor range kan du kanske göra något liknande för att spara in lite på utgifterna men framför allt få en mindre utrustning att släpa omkring på. Det blir även mer segling per segel och du kommer lära dig grejorna snabbare och bättre… /JB

  • bobby__

    Medlem
    21 juni, 2010 vid 12:13

    yes jag kör i halmstad med ringenäs som favvo ställe. har inte varit där ännu i år men hoppas att det blir en galen middsommar helg. det brukar ju vara bra segling på midsommar.

  • alexasu

    Medlem
    21 juni, 2010 vid 15:13

    Jag vet (väger 90 kg själv) att det kan vara jävligt lockande att skaffa en linje, så att man alltid bara kan rigga en halv storlek större än alla andra om man är tung, men jag tycker egentligen att det är lite fel utgångspunkt.
    Tänk istället: i vilka vindstyrkor vill jag kunna segla? I vilka vindstyrkor seglar jag oftast? och: Vilket segelregister kan min bräda hantera?
    det vill säga utgå från dig själv istället för att utgå från vad andra kör!

  • e_axel

    Medlem
    21 juni, 2010 vid 16:08
    bobby__;618029 wrote:
    Go´kväll panelen,

    Jag har lite funderingar kring vikt och val av segellinje. Är på G att köpa ny linje när nästa lön kommer 🙂

    jag kör starboard Evo 92 liter.

    Standard linjen är väl ser väl ungefär ut såhär. 4,2 4,7 5,3 5,8.

    Jag väger 90 kilo vilket är mer än de flesta som seglar. funderar på om man ska välja annan linje på grund av detta.

    Någon här som väger runt 90kg som kör på annan linje?

    funderar på om man ska köra 4,5 5,0 5,5 6,0….

    Hur gör ni?

    Jag väger 88-90 kg och surfar i Halmstad. Spontant tycker jag att du tänker för tätt i högre registret (5,5 – 6,0 och 5,3-5,8). Jag har haft 5,3-5,8 förut och det ställde till med problem med att välja segel när man väl stod på stranden. Nu är min linje 4,2 4,7 5,4 6,4 som används på två brädor evo 75 och en combat 97. Det tycker jag fungerar bra i Halmstad.

  • j-s

    Medlem
    21 juni, 2010 vid 16:52

    3,7(Mission) -4,2(Crossover)-5,0(Iron)-5,7(Onshore) I olika modeller kör jag! Ca: 94kilo. Skall dock ändra min 4,2:a
    men har inte bestämt mig till vad ännu!

    Kör å andra sidan med 2brädor istället 74 och 90 Twin!

  • _frippe_

    Medlem
    21 juni, 2010 vid 21:23

    Jag väger straxt under nittio och kör med 5.7, 5.0, 4.5, 4.0 sen har jag en 7.0 till min större bräda (på vilken jag även kan köra 5.7). Jag håller med ett tidigare svar att du tänker lite tätt i de större storlekarna. 5.7 – 5.0 är inga problem alls tycker jag och 7.0 till 5.7 funkar lika bra det.

    När jag valde min våglinje så utgick jag från vilket största segel jag ville ha och sedan fick det bli de segel som den linjen/märket hade neråt (varannan storlek typ). 5.0, 4.5, 4.0 känns egentligen lite tätt men det är å andra sidan rätt skönt eftersom det är mindre risk att välja “fel” segel. Jag har aldrig behövt stå på land med min 4.0a och då har jag varit en del i Marocko, Pozo och höststormarna här på ostkusten. Drar man ner den ordentligt så funkar det, men det är klart, hade jag kunna sätta ihop en linje med 5.7 på toppen och 3.7 i botten hade jag nog valt den. Kan även tänka mig lite mindre störstasegel så här i efterhand (5.5 kanske).

    Jag kör en 109 liters fsw och en 82 liters twin (86 liters vågis tidigare). 5.7 är på gränsen till för stor för min nya 82-litare.

  • oscar

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 06:33

    OM du bara seglar på en evo 90 så skulle jag välja 5.8 5.0 4.5 4.0. Jag väger ca 95….kör själv 6.0 5.3 4.7 4.2 men det är för att jag även försöker gubbspocka en stor freestyle.

    OCH jag ser ingen anledning att som tungviktare välja powerwavesegel. Det uppväger man med lite känsla och teknik.

  • ola-h

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 08:10

    Powervåg eller inte är nog inte den avgörande frågan, men det kan påverka storleksvalet lite. Däremot finns det troligen anledning att undvika segel som är alt för orienterade mot lätta seglare. Annars tycker jag Frippe, Alexasu etc har bra argument. Det är smart att utgå från några storlekar som passar dina brädor (bräda i det här fallet).

    En EVO 92 tar vid din vikt möjligen 6.0 (om man maxar på med lite extra fena, speciellt om du fortfarande kör med originalfenan…hör av dig så kan du få bra pris på en eller två nya Drake Natural…kan ta med till Halmstad nästa vecka).
    6.0 skulle kunna vara skönt om du vill vara ute lite halvlätta sommardagar när det kanske inte är så mycket vågor men ändå kul att segla. Annars kanske 5.7/5.8 eller rent av en 5.5:a med rejält med drag räcker.

    Hot har faktiskt ett speciellt segel som några tunga Holländare tjatat sig till: Fire Power edition. Samma sköna grundkänsla som Fire, men med så mycket drag som man kan bygga in i ett vågsegel. Poängen är just att slippa gå upp i storlek (vilket ofta ger ett svampigare segel) men ändå ha något som klarar av att dra igång sidådär 20 kilo extra. 5.5 eller 6.0 Fire Power Edition borde vara det perfekta största seglet i din linje.

    Sedan kan du antingen köra
    6.0 (power) – 5.3 – 4.7 – 4.2 Fire (4.2:an eventuellt superfreak)
    5.5 (power) – 5.0 – 4.5 – 4.0 Fire (4.0 ev superfreak, 5.0 eventuellt Power edition)

    Ett annat alternativ (mjukare, men fortfarande med rejält med power)
    5.8 – 5.0 – 4.3 Smack eller det som Jeppe föreslår:
    5.5 – 4.8 Smack + 4.2 Superfreak.

    Alla dessa linjer har sina speciella fördelar, men i praktiken funkar alla bra så man behöver egentligen inte gräva ned sig för mycket.

  • goose

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 18:12

    Vilka master passar på Hot-segel?

  • endy

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 18:42

    De flesta medelstyva rdm går fint, t.ex. Powerex, Ezzy, Simmer m.fl. och givetvis Hotroden och Nuevon från Hot

  • glader

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 19:21
    Ola H.;618251 wrote:
    Hot har faktiskt ett speciellt segel som några tunga Holländare tjatat sig till: Fire Power edition. Samma sköna grundkänsla som Fire, men med så mycket drag som man kan bygga in i ett vågsegel. Poängen är just att slippa gå upp i storlek (vilket ofta ger ett svampigare segel) men ändå ha något som klarar av att dra igång sidådär 20 kilo extra.

    Halvt off-topic, men är intresserad av det resonemanget. Nu kör jag ju i princip endast speed / slalom så det är kanske inte direkt översättningsbart, men vad är argumenten för att en lätt seglare hellre vill ha ett större segel med mindre drag snarare än ett mindre med mera drag? Jag är lätt (relativt sett i speed / slalom), men är väldigt förtjust i småsegel med mycket drag.

  • goose

    Medlem
    22 juni, 2010 vid 19:42

    Är det stor skillnad på “power” varianten och den vanliga Fire? Vad är skillnaden mellan Smack och Fire? Skillnad jämfört med Goya Eclipse/Simmer ICON? Vilken av Olas linjer skulle man rekommendera för en 74kg person med 76 twin + 86 Freewave?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vikt och segellinje….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.