Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vikt på formulabräda

Taggad: 

  • Vikt på formulabräda

    Publicerad av bengt-j på 9 december, 2009 vid 20:45

    Hej på er

    Fick hål i min SB 161 formulabräda och funderade på om det var vatten i den. Den ska väga 9.35+- 0.6 och med stroppar (5st) 0,65 kg dvs mellan 9.4-10.6 kg.

    Den vägde 10.9 kg, trodde det var fel på vågen (OBH nodica badrumsvåg) men kollade den på jobbet och den visade rätt på hektot.

    Har jag vatten i brädan??? trät skiftar i färg.

    Vad väger era brädor??

    mvh bengt johannesson

    PS. Alla mina NP RS racing sprack på samma ställe, jämn kvaliet. De är nu förstärkta av North.

    bengt-j svarade 14 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • swe-496

    Medlem
    9 december, 2009 vid 20:56

    Låter som att du har fått lite vatten i den Bengt.
    Det bästa man kan göra är att väga brädan när den är helt ny så man har en referensvikt att gå efter.

    Dags för en ny bräda kanske? Har en Exocet att sälja om du är intresserad..

  • joachim_larsson

    Medlem
    9 december, 2009 vid 21:14

    Och den har absolut inget trä i sig och ett skum som inte drar åt sig vatten och så är det lättaste på marknaden.

  • stefanlindmark

    Medlem
    9 december, 2009 vid 22:19

    Bastu är en bra kompis för brädor med hål i! Har dragit ett par hål i min och inte alls haft lust att gissa om det finns något vatten kvar.

    Skruva ur luftventilen och baka brädan i 45 grader i bastun ett par tre dygn. Mät temperaturen med termometer vid brädans högsta punkt så det inte är för varmt och lita inte alls på termostatreglaget.

    Redan efter någon timme kan du lyssna ner i skruvhålet och höra om det gurglar av vatten.
    Scanna sedan runt brädan som en plattfisk med örat mot så hör du om du har små mikrohål någonstans (förutsätter dock att brädan har fått vatten i sig). Markera med tejp och ringa runt hålen med blyertspenna. Pusta ut, duscha och vänta ett par dagar.

    Väg brädan i helt torrt skick efteråt. Blöt ned fotstropparna och väg igen. Jämför med vad den vägde innan.

  • svenne

    Medlem
    9 december, 2009 vid 23:55
    Joachim_Larsson;591719 wrote:
    Och den har absolut inget trä i sig och ett skum som inte drar åt sig vatten och så är det lättaste på marknaden.

    Ja, där visade du dig okunnig som få.

    Bastu funkar, men det lär inte gurgla nånstans i 45 grader. Möjligtvis i Stefans huvud efter sista ölen. inte i brädan i alla fall.
    Om du nu kör med värme och har öppen luftplugg så kan du gott brassa på lite till. Det är bra mycket varmare än 45 grader en solig dag och då är skruven stängd (nej, inte i det här kalla helveteslandet, men längre söderut).

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 december, 2009 vid 00:04
    Svenne;591751 wrote:
    det lär inte gurgla nånstans i 45 grader. Möjligtvis i Stefans huvud efter sista ölen. inte i brädan i alla fall.

    He he! Jag ska spela in lite gurgel och skicka över en mp3 nästa gång jag får tillfälle att basta brädan :santa:

    Nu pratar vi om tväramatörbehandlingar av brädor under rent fältmässiga förhållanden, så jag försöker bara dra slutsatser från mina egna plågsamma brädförsök.

    Det blir inte direkt någon stormkokning vid 45 grader, men på samma sätt som tvätten torkar på tvättlinan ska ju vattnet förångas. Den ångan kan bara åka ut genom luftningshålet eller hålet efter senaste kastfallet. Ligger det då vatten i flytande form i vägen blir det gurgel. Även utan öl 😉 Låter inte som vårflod av smältvatten i dagvattenkulverten direkt, men fullt hörbart.

  • joachim_larsson

    Medlem
    10 december, 2009 vid 15:14
    Svenne;591751 wrote:
    Ja, där visade du dig okunnig som få.

    Bastu funkar, men det lär inte gurgla nånstans i 45 grader. Möjligtvis i Stefans huvud efter sista ölen. inte i brädan i alla fall.
    Om du nu kör med värme och har öppen luftplugg så kan du gott brassa på lite till. Det är bra mycket varmare än 45 grader en solig dag och då är skruven stängd (nej, inte i det här kalla helveteslandet, men längre söderut).

    OBS! Överdrev lite…….

  • nissar

    Medlem
    10 december, 2009 vid 15:57

    Blev lite bastusugen av den här tråden! Så jag och min dingade starboard 162 tog en liten bastu såhär på eftermiddagen, kul med lite sälskap i bastun. Vid ca 45 grader så började det pysa ut luft genom brädan och tyvärr gurgla lite vid ett hål. Genom att hålla för hål nr 1, kom en pysand ton ut genom hål nr 2. Man kan säga att min formula förvandlades till en självspelande klarinett 🙂 en ganska dyr och otymplig sådan…

    Om jag mins min kemi rätt så säger allmänna gaslagen (p*V=n*R*T) att volymförändringen (eller tryckförändringen om man inte har hål och pluggen i) är proportionell mot tempförändringen mätt i Kelvin. Så om brädan tas från 2 grader Celcius till 45 grader ändras luftvolymen med ca 15% så visst pyser det! På samma sätt borde det bli ett undertryck, när man en fin sommardag skruvar i sin plugg i 30 gradig värme och sen stoppar ner sin bräda i det 18 gradiga vattnet…

  • svenne

    Medlem
    10 december, 2009 vid 16:06
    Nissar;591814 wrote:
    Blev lite bastusugen av den här tråden! Så jag och min dingade starboard 162 tog en liten bastu såhär på eftermiddagen, kul med lite sälskap i bastun. Vid ca 45 grader så började det pysa ut luft genom brädan och tyvärr gurgla lite vid ett hål. Genom att hålla för hål nr 1, kom en pysand ton ut genom hål nr 2. Man kan säga att min formula förvandlades till en självspelande klarinett 🙂 en ganska dyr och otymplig sådan…

    Om jag mins min kemi rätt så säger allmänna gaslagen (p*V=n*R*T) att volymförändringen (eller tryckförändringen om man inte har hål och pluggen i) är proportionell mot tempförändringen mätt i Kelvin. Så om brädan tas från 2 grader Celcius till 45 grader ändras luftvolymen med ca 15% så visst pyser det! På samma sätt borde det bli ett undertryck, när man en fin sommardag skruvar i sin plugg i 30 gradig värme och sen stoppar ner sin bräda i det 18 gradiga vattnet…

    Ditt pysande håller liksom inte på för evigt, det lär ha tagit slut ganska snabbt. Åtminstone i föhållande till tiden det tar för vätskan att ta sig ut.
    Du hällde inte vatten på aggregatet va?.. 😉

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 december, 2009 vid 16:06
    Nissar;591814 wrote:
    På samma sätt borde det bli ett undertryck, när man en fin sommardag skruvar i sin plugg i 30 gradig värme och sen stoppar ner sin bräda i det 18 gradiga vattnet…

    …varpå det undertrycket vill utjämnas genom eventuella hål som kan suga i sig allt i närheten, dvs troligen också ett par skopor havsvatten. :frown:

  • nissar

    Medlem
    10 december, 2009 vid 16:16
    Svenne;591816 wrote:
    Ditt pysande håller liksom inte på för evigt, det lär ha tagit slut ganska snabbt. Åtminstone i föhållande till tiden det tar för vätskan att ta sig ut.
    Du hällde inte vatten på aggregatet va?.. 😉

    Nä det pyser inte för evigt, när det är samma temp inne i brädan som i bastun slutar det pysa enligt gaslagen…. vet inte hur lång tid det tar att värma upp en formula bräda, men den är ju ganska bra isolerad..

    ett sätt att ventilera brädan vore att värma upp den och sen kyla den (i torr miljö) några gånger, vet någon om detta är skadligt för brädan?

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 december, 2009 vid 16:31
    Nissar;591819 wrote:
    Nä det pyser inte för evigt

    Kan du inte spela formulaklarinett ett tag och ta tid hur länge det pyser? :tongue:
    Om det inte hörs något är det bara att dra på lite såpvatten.

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 december, 2009 vid 18:03
    Svenne;591751 wrote:
    Ja, där visade du dig okunnig som få.

    Bastu funkar, men det lär inte gurgla nånstans i 45 grader. Möjligtvis i Stefans huvud efter sista ölen. inte i brädan i alla fall.
    Om du nu kör med värme och har öppen luftplugg så kan du gott brassa på lite till. Det är bra mycket varmare än 45 grader en solig dag och då är skruven stängd (nej, inte i det här kalla helveteslandet, men längre söderut).

    Det finns naturligtvis flera sätt att lösa ett problem, och bara för att en person löser saker på ett visst sätt så behöver det inte vara det bästa/enda sättet. Personer som inte gör det på samma sätt behöver därmed inte vara korkade utan kan till och med vara smartare…:cool2:

  • nissar

    Medlem
    10 december, 2009 vid 20:11
    Nissar;591819 wrote:
    Nä det pyser inte för evigt, när det är samma temp inne i brädan som i bastun slutar det pysa enligt gaslagen…. vet inte hur lång tid det tar att värma upp en formula bräda, men den är ju ganska bra isolerad..

    ett sätt att ventilera brädan vore att värma upp den och sen kyla den (i torr miljö) några gånger, vet någon om detta är skadligt för brädan?

    Det är ju ändå Nobeldagen, så varför inte lite mer spekulativa teorier:

    1)Hmm, det ovan är nog lite förenklat, det slutar nog inte pysa förrän brädan har samma har samma temp som bastun OCH samma tryck. luftpluggen är ju ett ganska litet hål och luften ska hitta ut genom skummet också, tror det där pyset kan hålla ett bra tag men minskar med tiden.

    2) Stefanlindmark har sin bräda i bastun i ett par tre dygn. ett bastuagregat är rätt så dåligt att hålla så låg värmesom 45 grader. Bastun kommer nog att gå upp och ner i temp mellan tex 30 och 50 grader. Denna tempcykel kommer göra så att brädan ligger och “andas” dvs tar in och släpper ut luft hela tiden i takt med bastuns tempcykler. Låter som ett bra sätt att torka ut en bräda!

  • svenne

    Medlem
    10 december, 2009 vid 20:28
    P Malmkvist;591834 wrote:
    Det finns naturligtvis flera sätt att lösa ett problem, och bara för att en person löser saker på ett visst sätt så behöver det inte vara det bästa/enda sättet. Personer som inte gör det på samma sätt behöver därmed inte vara korkade utan kan till och med vara smartare…:cool2:

    Absolut. Jag kör till exempel vattenskadade brädor i vakuum. Ner med kokpunkten på vattnet så kommer det ut fortare. Om du bara kör med värme och har fått in mycket vatten räcker inte tre dagars bakning, definitivt inte om träfanéren har hunnit suga åt sig.
    En annan beprövad metod är luftavfuktare, men då behöver det vara en rejäl rackare så att det verkligen blir torr luft. Där har du nåt att räkna på Nissar. 🙂

    Jag är fortfarande nyfiken på hur det låter när en bräda gurglar.

  • stefanlindmark

    Medlem
    10 december, 2009 vid 21:29
    Svenne;591865 wrote:
    Jag är fortfarande nyfiken på hur det låter när en bräda gurglar.

    Hur snäll jag än är i vanliga fall tänker jag nu inte banka sönder min bräda i vetenskapens tjänst. Men när den dagen kommer att det blir bastudags igen lovar jag att göra en riktigt sopig inspelning av vindsurfbrädegurgel, till allas stora nytta och glädje. Med lite tur kanske det blir ett gnissel eller pip också.

    Helt ärligt tror jag nog ändå att Nissars självspelande klarinettbräda hade varit en roligare lyssning.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vikt på formulabräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.