Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vikt på formulabräda

Taggad: 

  • rasmus_w

    Medlem
    11 december, 2009 vid 03:31
    Nissar;591860 wrote:
    1)Hmm, det ovan är nog lite förenklat, det slutar nog inte pysa förrän brädan har samma har samma temp som bastun OCH samma tryck. luftpluggen är ju ett ganska litet hål och luften ska hitta ut genom skummet också, tror det där pyset kan hålla ett bra tag men minskar med tiden.

    Du kan nog lugnt anta att trycket inuti brädan och utanför är det samma ungefär när luftskruven åker ur, eller om det redan är hål i den.

  • stefanlindmark

    Medlem
    11 december, 2009 vid 08:57
    Rasmus_W;591895 wrote:
    Du kan nog lugnt anta att trycket inuti brädan och utanför är det samma ungefär när luftskruven åker ur, eller om det redan är hål i den.

    Modulo Nissars brädbastande

  • nissar

    Medlem
    11 december, 2009 vid 12:55

    Ok trodde att skummet inte släpte igenom luft så lätt… Hur lätt släpper skummet igenom vatten? Om jag har ett block med Starboard formula skum och häller vatten ovanpå det, hur lång tid tar det för vattnet att rinna igenom?

  • rasmus_w

    Medlem
    11 december, 2009 vid 17:04
    stefanlindmark;591910 wrote:
    Modulo Nissars brädbastande

    Trycket stiger inte när du bastar brädan eftersom luftskruven är ur och det är hål i brädan. Om nu inte hela bastun i sig är lufttät.

  • stefanlindmark

    Medlem
    11 december, 2009 vid 17:32
    Rasmus_W;591982 wrote:
    Trycket stiger inte när du bastar brädan eftersom luftskruven är ur och det är hål i brädan. Om nu inte hela bastun i sig är lufttät.

    Jaja, men nu började det ju med att diskussionen snabbt railade in på frågan om gurgel från bastande brädor har sitt ursprung i vattenfylld bräda eller sista ölen. Då får du räkna med att allt inte blir helt supervetenskapligt. :smirk:

    Sedan är det fredag. Och ingen vind imorgon. Och minusgrader på väg. Hur ska det här gå :confused2:

  • rasmus_w

    Medlem
    11 december, 2009 vid 18:16
    stefanlindmark;591987 wrote:
    Sedan är det fredag. Och ingen vind imorgon. Och minusgrader på väg. Hur ska det här gå :confused2:

    Dags att gnälla på väderspåmännen igen. I torsdags såg det ut som att i morgon lördag skulle bli årets sista bra formuladag (det är iofs flera veckor kvar på året) innan kylan och stiltjen kom. Nu ser det mer ut att bli en sista stiltjedag med plusgrader innan det blir stiltje och minusgrader.

    Nåja, vill man verkligen surfa kan man hoppas på en Torödag, det ska mycket till innan vattnet fryser på Torö.

  • bicless

    Medlem
    11 december, 2009 vid 23:29
    stefanlindmark;591987 wrote:
    Jaja, men nu började det ju med att diskussionen snabbt railade in på frågan om gurgel från bastande brädor har sitt ursprung i vattenfylld bräda eller sista ölen. Då får du räkna med att allt inte blir helt supervetenskapligt. :smirk:

    Sedan är det fredag. Och ingen vind imorgon. Och minusgrader på väg. Hur ska det här gå :confused2:

    Minusgrader = segla isbräda = inga mer vattenskador för säsongen = 🙂

    Men kroppskador kan det nog bli endå.

  • stefanlindmark

    Medlem
    11 december, 2009 vid 23:34
    Bicless;592028 wrote:
    Minusgrader = segla isbräda = inga mer vattenskador för säsongen = :).

    Bara jag kan lista ut var det är rimligt stenfritt runt södra Gävlebukten så ska du få se på vattenskador imorron. Eller kanske om jag inte listar ut det…. Ähhh, hur blir det nu?

    Men seriöst: sjukt mycket sten någon har slängt ut i vattnet längst stränderna runt Skutskär/Rullsten. Billudden eller Östervik verkar vara rätt rent utanför… Blir nog någon av de stränderna.

  • macedu

    Medlem
    12 december, 2009 vid 15:58

    Håll ut Stefan!

    Det blir väder omslag på tisdag onsdag…..dvs till nordlig vind OCH det skall blåsa… sen att det blir ett par minus i luft är ju lugnt om vi tar lite risker med både det ena och det andra då vattnet ligger runt 1-1,5 grad.
    Nema problemas vettu.

    Nu sållas agnarna från vetet…..

    /mac:crazy:

  • stefanlindmark

    Medlem
    12 december, 2009 vid 22:54

    Vindsurf i vackert snöfall i Öregrund idag.
    Två vindsurfare, en lotsbåt, en fiskeskuta och fullt ös på kryss rätt upp norrut på Bottenhavet.

    Mer vete än så får jag inte ihop en helt vanlig decemberlördag med skräpprognos. 🙂

  • bengt-j

    Medlem
    14 december, 2009 vid 18:28

    Hej

    kul diskussion, men frågan kvarstår

    -Vad väger era brädor???

    Jag använde en digital badrumsvåg som jag kollat på jobbet (vägde) rätt på hg

    Jag tror ej den har vatten i sig men ska låna vacumsug

    mvh bengt

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vikt på formulabräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.