Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikten på brädan råd

  • Vikten på brädan råd

    Publicerad av broderisak på 5 september, 2009 vid 10:31

    Jag undrar lite om vikten på brädorna. Tillverkaren säger att min bräda JP X-ride 120 skall väga 8,2 kilo. Är det med fotstropparna(4st) eller helt ren bräda?? Har fått ett litet hål i brädan och vill kolla om den har dragit åt sig nåt vatten..

    sode svarade 14 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • svenne

    Medlem
    5 september, 2009 vid 11:35

    Det är utan. Och så får du räkna med en diff på 5 % eller mer. Du kan inte väga brädan och bara dra av 8,2 och tro att det är vatten som är återstående. Antingen får du kolla om tex ett papper blir blött eller om det bubblar ifall du lägger den i värme. Väg först, låt den ligga varmt i 5-7 dagar och väg igen. Har den gått ner så har du fått in vatten.
    Det beror helt på vad det är för typ av bräda och vilket märke. Vissa suger i sig fort pga av kärnmaterialet och en del drar inte i sig nåt alls.

  • broderisak

    Medlem
    5 september, 2009 vid 13:29

    Det står 8.2 som vikt JP X-ride 120. Min vägde med blöta stroppar ca 8.7?? Hålet är upp vis nosen. Skall jag ställa brädan upp och ner och lägga papper vid hålet och sen se om det blir typ blöt? Jag väger den igen sen får den stå i ett par dagar. Tack för hjälpen

  • Knatte

    Gäst
    5 september, 2009 vid 13:47
    BroderIsak;573496 wrote:
    Det står 8.2 som vikt JP X-ride 120. Min vägde med blöta stroppar ca 8.7?? Hålet är upp vis nosen. Skall jag ställa brädan upp och ner och lägga papper vid hålet och sen se om det blir typ blöt? Jag väger den igen sen får den stå i ett par dagar. Tack för hjälpen

    Det känns ju inte som brädan skall ha allt för mycket vatten i sig då:smirk: Men en extra check enligt Svennes tips är nog inte fel!

  • sode

    Medlem
    5 september, 2009 vid 18:31
    Knatte;573499 wrote:
    Det känns ju inte som brädan skall ha allt för mycket vatten i sig då:smirk: Men en extra check enligt Svennes tips är nog inte fel!

    När du skaffar ny (eller beggad) bräda så väg den helt ren, samt även med både tre och fyra (om det nu är en sån bräda…) torra stroppar+skruvar… Då har du alltid uppgifter att falla tillbaka på vid senare skadetillfällen… byter man stroppmodell så borde man väl också göra en ny kalibrering av uppgifterna…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vikten på brädan råd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.