Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Viktigt Lanesund (Uddevalla området)!

  • Viktigt Lanesund (Uddevalla området)!

    Publicerad av teda på 8 augusti, 2011 vid 20:08

    Det är som bekant väldigt svårt att hitta någon riktigt bra spot i Uddevalla-området. Efter tips här på steffo var jag på följande spot i Lanesund idag:

    http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=58.335093,11.771389&spn=0.000641,0.002411&t=h&z=19

    Det var nära att parkera, bra med plats att rigga, långgrunt (ganska dyigt), och en ö som bjöd på lite plattvatten och hyfsat jämn vind, dvs ett ritkigt bra ställe att köra på …

    Det tog inte många minuter innan en fågelskådare tog plats i tornet precis bredvid där vi riggade och strax därefter kom markägaren.

    En förutsättning för att kunna köra vidare på denna spot är en god kontakt med markägaren. Anders som arrenderar marken påpekade att vår verksamhet på hans åker:

    1. Skrämmer bort korna från området nära stranden och därmed blir området inte “betat”.
    2. Trycker ner det långa gräset innan det ska slås.
    3. Förstör det stängsel som vi varje gång måste forsera för att komma in på ängen.

    Kontentan är att han vill att vi kontaktar honom innan varje session för att klargöra ifall där finns djur på bete eller om gräset ska slås och att vi ska vara försiktiga med stängslet.

    Själv är jag i sverige på semester och nyttjar inte spoten frekvent, men jag tror det vore av värde för alla om det gick att styra upp en god kontakt med Anders där vi möjligen betalade en årsavgift för utökat användande och fixade en grind för att inte förstöra stängslet.

    Det bör tillägas att området är naturreservat och markägaren redan kontaktat länsstyrelsen.

    Tills vidare har Anders bett oss slå honom en signal innan varje session på följande nummer:

    070-55 111 28

    kneepad svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • eliasp

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 21:06

    De va som fan. Med tanke på hans kära kreatur. Korna i kohagen(Lejet) käkar gärna på både kites och linor.

  • acemattias

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 22:59

    Jag är local i lanesund och det är nästan alldrig någon där och åker, kanske 3ggr i månaden i snitt under kosäsongen.
    Vad är det för fel på bönder??
    Dom måste ju tro att “vanligt” folk är dumma i huvudet när dom kommer med sånt skitsnack och tror att man ska köpa det.
    Ok, gräset trampas ned lite, men vad gör ett par m2 nedtrampat gräs på en stor äng?
    Har pratat med Anders och bonden intill också, det är bara att nicka, hålla med och skita i vad dom säger, det är trots allt skitsnack.
    Betala för att vara där är uteslutet och jag uppmanar att inte kontakta den där Anders innan sessions, det skulle bara ge legitimitet till hanns löjliga påståenden och uppmuntra till mer krav.

    Ps, jag uppskattar din omtamke om spoten men vi kan inte ta bönderna på allvar, då tror jag det är bättre och till vår fördel att evt ta en seriös/saklig diskution med länstyrelsen, men jag skulle tippa att det också är skitsnack att han skulle varit i kontakt med dom.

  • muuu123

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 03:40

    åååååååååååååååååååh vad tröttsamt. Fasen vad människor kan vara griniga.

    Det är ju enormt vilka konsekvenser vårt kitande innebär. Korna blir permanent skadade så dom inte kan äta i ena delen av hagen(är ju förövrigt en helt annan hage en bit ifrån både launchplats och åkning), och ett par av dom kommer få äta snett hö i vinter eftersom fem av ängens kanske 15000m2 råkade ligga ner när det togs in. Stackars kor.

  • cortex

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 15:57

    Har också stött på Anders ett antal gånger. Finns viss risk för att jag var den förste som kitade på spot’en…. och han var då nere direkt och beskyllde mig för att skrämma hans kor osv.
    Han måste ha sveriges räddaste kossor… Korna nere på Morga Hage får man ju för fanken jaga bort från kitesen så de inte tuggar på dem. Å inte fanken flyttar kossorna frivilligt på sig heller när man kommer in från en session och ska landa. :smirk:

    Oh well, har inte kört där nere på ett bra tag nu men jag har svårt att se hur bonden skulle kunna förbjuda oss att vara där. Tyvärr verkar inte logiskt resonemang heller bita på karln så det är nog väldigt smart om någon local där nere tar kontakt med länsstyrelsen och kollar vad som gäller.

    /Kaj

  • kneepad

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 19:50

    När jag läste det här så tänkte jag att – vafan – åsså drog jag iväg rekade jag av hela norra delen av stranden in till Uddevalla. Det är BARA det stället som gäller. Det som ser bra ut på kartan är vass eller utan väg.
    Okej då, då kan man väl passera nedanför tornet och rigga nedanför “hans äng”. Men han har ju stängsel hela vägen ned till vattnet. Sånt ser man mer och mer (nån som vart på Fårö, Gotland och försökt gå längs stranden?) och man får ju högt blodtryck.
    [ame]http://sv.wikipedia.org/wiki/Strandskydd[/ame]
    Skulle han ha strandskyddsdispens? – troligen inte…Ska man ha hagelbössa och avbitartång när man ska kita nu oxå…:mad2:

  • kneepad

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 19:59

    När jag läste det här så tänkte jag att – vafan – åsså drog jag iväg rekade jag av hela norra delen av stranden in till Uddevalla. Det är BARA det stället som gäller. Det som ser bra ut på kartan är vass eller utan väg.
    Okej då, då kan man väl passera nedanför tornet och rigga nedanför “hans äng”. Men han har ju stängsel hela vägen ned till vattnet. Sånt ser man mer och mer (nån som vart på Fårö, Gotland och försökt gå längs stranden?) och man får ju högt blodtryck.
    Se strandskydd på wikipedia.
    Skulle han ha strandskyddsdispens? – troligen inte…Ska man ha hagelbössa och avbitartång när man ska kita nu oxå…:mad2:

  • sl0k

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 20:27

    Är i Uddevalla på besök så var nere och rekade Lanesund tidigare under kvällen. Det är inga problem att med ett enkelt kliv ta sig över staketet intill fågeltornet, vem skulle ha behövt klippa upp det? Sen kan jag väl hålla med om att det blivit lite nedtrampat där det har riggats men det är ju bara en bråkdel av hela ängen. Har svårt att se att det skulle vara några problem för korna att äta gräset på grund av det.

    Var har ni parkerat när ni kört där? Precis intill fågeltornet fanns lite plats för parkering men kan väl knappast rymma speciellt många bilar där? Vilka riktningar funkar spoten på? Ingen som är local och har lite mer info som vill uppdatera spotguide med info om spoten?

  • muuu123

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 03:28
    sl0k;665014 wrote:
    Är i Uddevalla på besök så var nere och rekade Lanesund tidigare under kvällen. Det är inga problem att med ett enkelt kliv ta sig över staketet intill fågeltornet, vem skulle ha behövt klippa upp det? Sen kan jag väl hålla med om att det blivit lite nedtrampat där det har riggats men det är ju bara en bråkdel av hela ängen. Har svårt att se att det skulle vara några problem för korna att äta gräset på grund av det.

    Var har ni parkerat när ni kört där? Precis intill fågeltornet fanns lite plats för parkering men kan väl knappast rymma speciellt många bilar där? Vilka riktningar funkar spoten på? Ingen som är local och har lite mer info som vill uppdatera spotguide med info om spoten?

    Problemet med parkering uppstår inte när vi är 3-4 stycken som kitar i uddevallaområdet över huvud taget. Man blir glad när det står en till bil där:)

  • teda

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 07:05

    Hur ser det ut idag… (onsdag)

    Någon som kör hos de rädda korna eller är Koskär kanske bättre idag ?

    /Ted

  • muuu123

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 08:34

    Om det blåser nåt så åker jag nog ut till koskär efter 14. Borde vara lite mer vind där iaf.

  • kneepad

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 17:44
    muuu123;665038 wrote:
    Man blir glad när det står en till bil där:)

    Jag blir SÅ glad när jag ser dig muuu…:wink:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Viktigt Lanesund (Uddevalla området)!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.