Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigt med rätt mast?

  • Viktigt med rätt mast?

    Publicerad av mossberg på 25 november, 2012 vid 16:07

    Har ett Maui Sails Tr6 6,3m2 men behöver en mast, ska vara en 430. Jag har en Gunsails 460 CC, 30%, som jag tänkte kapa till 440 för att passa detta segel o resten av mina segel, rätt eller fel?

    Vad är nackdelarna med detta?

    Tappar Tr6an mycket prestanda eller kommer jag kunna stå på som vanligt (vad är skillnaden jmf med rätt mast, 75-100%)?

    Om jag nu ska kapa för Tr6an, ska jag kapa topp eller botten…eller både och?

    Hmmmm../Henrik

    mossberg svarade 11 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • the_novice

    Medlem
    25 november, 2012 vid 16:37

    Köp rätt mast, det är det som gör hela seglet.

  • mossberg

    Medlem
    25 november, 2012 vid 18:59

    Ok, funderar i så fall på rdm, är det fördel el nackdel?

  • the_novice

    Medlem
    25 november, 2012 vid 19:12

    Jag har inga Mausails själv men är ganska säker på att det skall vara standard diameter mast till dom. Med RDM så blir det fel vid cambrarna (inget tryck), de segel som görs för bägge (Loft?) kommer väl med utbytbara cambrar.

  • jester

    Medlem
    26 november, 2012 vid 07:29

    På denna typ av segel räcker det inte med 100% kolmaster, utan det är mer eller mindre ett krav att du använder rätt mast från samma tillverkare!
    Dyrt, men sant… 🙂

  • mossberg

    Medlem
    26 november, 2012 vid 09:01

    Det är ju Krister, såg inte det, var ett tag sen, tänkte jag skulle slå en signal ang detta. Saknar Karlstad o alla surfare, hoppas allt väl däruppe! Här nere i Borås blir de inte mycke surf, ensamt i allra första hand o små sjöar med mycket vind men byigare än jag trodde var möjligt…bra träning men inte lika mycke njutning, Tr6an är däremot en fröjd, stabil utöver det vanliga, körs med 400 maui-mast 75%, funkar men nedre cambern hamnar vid skarven mellan förlängare och mast till följd att den inte roterar helt smärtfritt och med en förlängning på 47cm så känns det inte helt optimalt. Förresten, har du byggt isbräda än, börjar dra ihop sig, i år är målet minst 40 o drömmen vore ju att klå världsrekordet på vatten, kan de gå tro? Åker upp vid jul så hoppas på fina förhållanden då.

    I alla fall…
    Som nyutexaminerad o arbetslös letar jag billiga alternativ, tråkigt men vad gör man. Ingen som vill byta en 430 mot en lite använd 460 30% från 2011? Eller sälja en?

    Ang Rdm, kan man inte spänna lattorna för att kompensera den mindre diametern?

    O för att reda ut det här, hur stor skillnad är det egentligen på master, och hur spelar kolhalten in, är det flexen som påverkas?

  • jester

    Medlem
    26 november, 2012 vid 09:55

    Kolhalten… Denna typ av segel är tunga, så en lätta mast gör ju att riggen blir lättare att hantera, men den största fördelen är att masten reagerar snabbare, vilket innebär att du hanterar byar mycket bättre. Och denna typ av segel kör man ju så att man har lagom drag mellan byarna, typ.

    Olika mast-tillverkare har olika flex, så det gör att vissa master är direkt olämpliga att använda (risk för mastbrott, tex). Man kan ha tur att hitta en mast som är mer eller mindre identisk mellan olika tillverkare (tex North och Challenger för några år sen), och då fungerar det att inte använda tillverkarens mast.

    Så… Helst en Maui Sails 100%, i andra hand minst 75% Maui Sails och i tredje hand från annan tillverkare med kompatibel mast (minst 75% kol)

    Och det är inte bara att spänna lattorna, utan då måste shimsa cambrarna (en distans mellan lattan och cambern), men cambern lär vara för bred, vilket innebär onödigt slitage på både segel och mast.

  • bicless

    Medlem
    26 november, 2012 vid 10:12

    Jag tror nån bekant provat shimsa camber på Mauisails TR för att få det lira med rdm och resultatet blev inte perfekt så kör SDM mast.
    Man behöver inte ha 100% om man inte skall jaga den extra halva knopen, många kör 75% och förekommer till och med 55%. Blir hiskligt dyrt när 100% ryker om garantin gått ut. Det är färre mastbrott på 75%:are i allmänhet.

  • mossberg

    Medlem
    26 november, 2012 vid 11:08

    Tack, börjar klarna tack vare alla svar, lutar m a o åt att köpa en sdm med minst 55% och…CC antar jag. Bara o fortsätta leta mast, men hur kan jag försäkra mig om att den är kompatibel?

    Frågorna hopas, men lika bra å reda ut detta.

  • danielt

    Medlem
    26 november, 2012 vid 11:31

    Jag har rekommenderat mast, alltså en Maui Sails SDM 100% 430, som du kan få köpa till ett bra pris.

    Hör av dig till Daniel:
    d_talje@yahoo.se
    076-129 7311

  • the_novice

    Medlem
    26 november, 2012 vid 20:40

    @Mossberg 703893 wrote:

    Det är ju Krister, såg inte det, var ett tag sen, tänkte jag skulle slå en signal ang detta. Saknar Karlstad o alla surfare, hoppas allt väl däruppe!

    Ja tjenare, tänkte inte heller på vem det var, det finns så många konstiga nicknames här…
    Vi fick nog årets sista surfchans häruppe i söndags. Var 2°C i luften och fullt tryck i 11.0, perfekt! Men idag kom första snön…

    Det gör mycket på ett race segel med rätt mast, och det är svårt att se på land om ngn annan mast funkar eller ej. Låter som Daniels mast kan bli bra och han bor ju dessutom nära.

  • bicless

    Medlem
    26 november, 2012 vid 21:10

    Du bör köpa en Mauisails mast eller en Hard top mast. Daniels ovan borde vara intressant alternativ.

    TR är racemodell så där skall man vara noga med masten så då är mauisails säkrast men jag vet folk som kör med andra HT master och är mycket nöjda. Andra märken som har HT är

    Severn
    Naish ca 2007-2011
    Gaastra,
    Unifiber har alla flex så se till det är just Hard top, det står på deras mast om det är det.

  • mossberg

    Medlem
    27 november, 2012 vid 13:34

    @The_Novice 703928 wrote:

    Vi fick nog årets sista surfchans häruppe i söndags. Var 2°C i luften och fullt tryck i 11.0, perfekt! Men idag kom första snö..

    Ooo låter riktigt fint, fan va jag saknar å köra med er! O man vet aldrig, förra året körde vi ju 26e dec på v skagene.

    Hard top alltså, nu börjar de bli specifikt, fick för mig de skulle va cc, av nån anledning. Ska höra med Daniel om masten nu.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Viktigt med rätt mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.