Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

  • Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

    Publicerad av naish på 19 december, 2007 vid 21:05

    Tjena..

    Gör en undersökning på gymnasiet nu och undrar vilka 3 skador som är vanligast i vindsurfing? Skulle själv gissa på vrist, hanled och öronskador.. eller?

    Om ni skriver ner någon skada hade det varit skit schysst om ni beskriver hur man förebygger och behandlar dessa skador!

    Hoppas någon kan hjälpa iaf och god jul!!!

    MVH
    Philip Serger

    rasmus_w svarade 16 år sedan 49 Medlemmar · 69 Svar
  • 69 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    19 december, 2007 vid 21:22

    knän fötter och vrister tror jag,
    se till att ha rätt storlek på fotstropparna hjälper.

  • j-s

    Medlem
    19 december, 2007 vid 21:34

    Kan bara svara för mig själv, och jag är nog ingen referens.
    Handleder, revben och fötter/vrister (och knän går nog lika ofta).

    Men många olika stilar genererar nog olika skador!:santa:

  • faster

    Medlem
    19 december, 2007 vid 21:38

    Ett par avbrutna ledband vid axeln hände mig efter ett kastfall för några år sedan. Sjukskriven 100% 3månader och 50% 1månad tränade rehab i ett halvår. Tror inte att man kan förebygga sådana skador det ända är att surfa försiktigt och det är inte riktigt min grej. Hoppas ni andra slipper den typen av skador för det var inget roligt kunde inte ens torka sig i röven med den skadade armen. Hoppas det hjälpte dig lite på travet.

  • ola_p

    Medlem
    19 december, 2007 vid 21:53

    Har faktiskt inte skadat mig ordentligt än… Det närmaste är nog nån form av stukning/vrickning i foten nån gång när det gick åt helvete på åsa yttre, stora hala stenar med stora vågor är lite elakt.

    Tippar dock knän, vrister och revben i vågsegling. I freestyle är det nog mer handleder å sånt som går…

  • frisk

    Medlem
    19 december, 2007 vid 22:01

    Landat med axel/nyckelbenet på masten ( tur jag hade hjälm), stukat foten då jag landade på brädan efter högt hopp-brädan landade först alltså….. samt knäckt några revben. Detta på 25 års surfande. Samtliga klantigheter tog ett par månader att läka

  • ola-h

    Medlem
    19 december, 2007 vid 22:06

    Mindre sår (själv har jag fått en fena in genom kinden med lite stygn som resultat). Vid segling där det är vassa rev är skärsår som sedan bli infekterade ett ständigt gissel. Näsblod, spräckta ögonbryn och dylikt förekommer då och då, det kanske kan räknas till denna kategori.

    Fötter (jag har aldrig skadat mig rejält, men en hel del mindre vrickningar har man ju fått stått ut med)

    Knän? Vet inte jag. Jag har riktigt dåliga knän efter oaktsam skidåkning (flera operationer). Visst får jag ont i knäna när jag seglar, men jag har aldrig skadat mig ordentligt i just knäna. Vet inte så många andra som gjort det heller.

    Revben som flera säger ovan tror jag är rätt vanligt.

    Annars tror jag olika typer av överansträngingsproblem är väldigt vanliga. När det seglas i Sverige seglas det i regel väldigt intensivt. En otränad kroppsdel ger sig då tillkänna. Kan sitta i princip var som helst i kroppen, men rygg, axlar, armar och handleder är extra utsatta.

  • andersbq

    Medlem
    19 december, 2007 vid 22:33

    Sprucken trumhinna, bruten näsa, hjärnskakning är väl några exempel på vad jag råkat ut för efter härliga hopp i Apelviken (men med mindre lyckade landningar). Allvarligare men vanligare landningsskador är dock hoppvecken och krossat skum.:wink:

  • surfan

    Medlem
    19 december, 2007 vid 23:04

    Ja den svåraste skadan är väll beroendet för sporten har varigt biten sedan 82

  • surf_matz

    Medlem
    20 december, 2007 vid 04:41

    Jag har fatt sa javla manga pungplask, ooooooajajaj vad det gor ont…

    Hander ibland nar jag har for mkt bakatvikt och landar typ horisontelt, med fotterna forfarande kvar i stropparna (dvs. bena isar). Jobbigt smartsamt efter ett fett hopp nar man bara har boardshorts pa sig…

    Annars har jag inte rakat ut for sa mkt, lite olika slag i huvudet/ansiktet fran masten (jag kor med hjalm nu mera), har landat pa bradan manga ggr (som en annan ocksa beskrev), ffa. efter jobbiga pushloops forsok har slagit mig ratt hart.

    Men annars haller jag med om att det kanske ar beroendet, eller hjarnskadan som vi alla har fatt, eftersom vi standigt ar ute och “badar” i de “varsta tankbara forhallandena”… hehehe!

  • Knatte

    Gäst
    20 december, 2007 vid 06:00

    Olika stukningar på fötter och framförallt tår (kör barfota) brukar det bli. Brukar också skära upp mina fötter på stenar på botten varje år och ett år skar jag sönder foten rejält och borde nog sytt och tog jäkligt länge innan det läkte ut…
    Bruakr ofta ha probs med musarm/tennisarmbåge med jämna mellanrum..

    Vindsurfing brukar skada din ekonomi/hälsa seriöst illa…:crazy:

  • naish

    Medlem
    20 december, 2007 vid 06:21

    Tack för alla svar. Grymt schysst.. Fortsätt skriv om era skador kan man ju se vilka som är mest populära!

  • borje

    Medlem
    20 december, 2007 vid 07:21

    Hjärnskakning, revben och en axelskada har jag råkat ut för, ingen var dock allvarlig!

  • lars_k

    Medlem
    20 december, 2007 vid 07:43

    Vred tummen ur led när jag höll i bommen i en fet spolning i somras, gör fortfarande lite ont. Vristen vred jag till för 6 veckor sen, också i en spolning. Gör också ont fortfarande. Ska nog undvika spolningar i fortsättningen…
    Annars har det blivit knäckt revben, svullen käft, hjärnskakning etc i misslyckade hopp. Är nog egentligen för gammal för att hoppa…

  • tim-eriksson

    Medlem
    20 december, 2007 vid 07:52

    Har nog aldrig hänt att jag kommer upp er vattnet utan att blöda någonstans… (nybörjare), Märker aldrig när det händer men när man kommer upp är det skrubbsår/skärsår eller rentutav ett sugmärke på armen :/

    Har även skärt upp foten på en snäcka, borde nog ha sytts men det blev okej ändå 🙂 Irreterar fortfarande lite… (hände i sommras):

  • stinger

    Medlem
    20 december, 2007 vid 08:25

    Stukad fotled, axelskada efter kastfall,vet inte om den gick ur led, klonkade till när jag rörde på den sen gick det att köra vidare men så jävla ont det gjorde på natten sen!!!

    Lite fläskläppar efter närkontakter med bommar o brädor.

    Hållt på i lite drygt 20 år.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka är de 3 vanligaste skadorna i v-surf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.