Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilka är favoritinspiratörerna?
-
Vilka är favoritinspiratörerna?
Publicerad av oaxen på 13 oktober, 2006 vid 11:01Hej hej!
Mina favoritinspiratörer på vattnet är, utan inbördes rangordning:
Jesper Blomberg
Att segla med en kille som Jesper på vattnet ger såå mycket pep. Antingen droppar han in på samma våg och väver sina s-svängar växelvis till en skön väv, vilken avslutas med ett ömsesidigt leende följt av ett litet glädjevrål på slutet. Eller så smäller han av en skön blandning av ostrullar, framåt- och bakåtloopar.
Första gången jag stötte på Jesper var på Båtmässan i Älvsjö där han stod och promotade sitt (och Kalles?) segelmärke Northwind. Den gången luktade han gammal lördagsfylla. Ordflödeshastigheten var dock densamma. Därefter dröjde det faktiskt till den där helgen i Lejet sen sommar/tidig höst 2004 innan jag sprang på honom igen ute på vattnet.
Jespers Formulakompetens borde väl dessutom göra honom till en av Sveriges mest mångsidiga vindsurfare.Markus Boman
1987 jobbade Markus hos Helmer/Surfers Paradise och jag hos Anders/Alpin & SurfSport. Vi hade stämt möte lite löst i WA eftersom vi båda skulle tvärs över klotet och ”träna”. Redan då framstod Markus som en självsäker/kaxig ung man. Åren som följde stod de Bomanska dörrarna på vid gavel, hälsa mamma och pappa och tacka för gästfriheten. Markus var tidig med loopandet.
MEN, det är först de senaste åren Markus tagit en tätplats bland de som inspirerar mig på vattnet. Som ett vällagrat vin har ”gubben” förfinat vågridningen till hög klass, vilket han visat de två senaste sessionerna i Gislövs hammar. Ingen kan smacka skiten så brutalt ur G-hammars läpp och samtidigt få det att se så lekande lätt ut. Vare sig man springer på Markus i Vilshärad eller Lejet så bjuder han på så ståsäkra backies att man själv börjar ladda – det är pepp det!Alla damer
I en så här mansdominerad sport/livsstil/föresteelse så är det befriande varje gång man möter en dam på vattnet. Keep it up girls!Ok, det var mina favoritinspiratörer på vattnet.
VILKA ÄR DINA FAVORITINSPIRATÖRER, OCH VARFÖR?
/ Patrik
rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 16 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
En hel del jävla massa dudes skulle jag vilja påstå..
Tänker inte skriva en lång kärleks historia om varje person som du gjorde, men
berrlanda surfers, Colleman, Tdk, Bert, Fred durst o Mr.z.
Kelso från Stylepimpz.
Bröderna Ericsson – john o oscar.
David krusbär.
Basse, adde, lasan o CO.
Andreas, peder o jeppe.
Johan o Kate.
Oldman..aka Jan.
Emma som inte är sponsrad.
..mfl.Dessa snubbar o gummor på vattnet sporrar än, o gör en surfdag till en av dem bättre..på vattnet eller på land.
Ingen av dessa seglare har en attityd som vill än att vilja köra över dem med en speedbräda, mindre atityd mera surf.Några i min lista är grymt duktiga, även fast man vet att man inte kan battla ut dem sporrar dem än till att försöka!
Resten är freeriders enligt mig, tycka säga va dem vill om de..men jag delar upp mig själv till freerider kategorin, surfa omkring o se allmänt ful ut.
Även fula kan ha det för jivvla gött, gubbarna i Beerlanda surfers har de gemensamt o de är de som svettsar ihop dem.Bra som dålig, det är dem som har roligast som vinner, tycker jag passar bra:cool2:
-
Jepp, Mackans tempo och tryck och Jeppes glädje inspirerar. S… Staffan likaså. Apelviken vimlar av grymma seglare.
tyskar och danskar i Danmark är alltid kul, Sand, M Björnå, F Noer, L Pedersen m fl.
På Maui kan du ta vem som helst. Att dela vågorna med dem är oförglömligt; Robby1111, Angulo, Sean, Kevin, Levi, Jennifer HH, Anders you name it.
I WA har jag sett obeskrivligt stilig och radikal vågridning av Pat Redman & Scotty.
-
Kris! grymt impad av hennes envishet.
Mina everyday surf- och resepolare, främst basse, som ligger precis lagom mkt före mig så det hetsar mig snarare än får mig att ge upp. Detta gäller fö massor av snubbar…
-
Glen Alpin, som jag tyvärr inte seglat alls så mycket med som jag borde på sistone.
Den gråhåriger gubben på Guincho som ALLTID är där och ger sig ut i alla förhållanden.
João och Richard i Portugal.
Pelle å Chribba, mina reskompisar. Vi skall resa mer!
Larry är jäkligt inspirerande att segla med. Jesper B. på Torö (där fick han en till komplimang, vilken start på helgen!). Calle Nyberg, finns det ett bättre ”f-n vad skönt att få segla” smil? Gävle Eric, dominerar med skön stil. Länge sedan jag såg honom på vattnet, dock.
Gurra1978, har bara seglat några gånger när han är på plats, men det var kul att följa hans utveckling (och bli rejält omkörd). Nu är han så bra och hardcore att han är to cool to konf. Se, där fick han sig en liten släng… 🙂
Sist, men inte minst, syrran. Hon är en hjälte, både enligt Oåxen och mig, och drar till Kap Verde i November för att komma igång med stroppar, gippar och vattenstarter.
Men något som faktiskt har inspirerat mig något alldeles är väldigt många här på konfen. Av olika anledningar blev mycket av min segling ensam i slutet av nittitalet (det var fan ingen annan på vattnet), och den grupp som dök upp här inspirerade till nya stordåd. Utan konfpolarna (jeeeeeesus, nu är det läge att fixa sitt sociala liv på allvar säger det ordet) hade jag aldrig åkt till Irland, Hamborg, Haga, Gotland, laddat och ännu ej landat framåt, hittat mitt optimala kit, träffat en j-a massa rysligt trevliga surfpolare både i Sverige och utomlands och haft så kul med vindsurfing.
För att citera min fru – ”Säga vad man vill om din vindsurfing, dina surfkompisar och det ständiga köpåsäljandet, men jag har faktiskt aldrig träffat en vindsurfare som inte varit väldigt trevlig!”
Så – folk att inspireras av finns det gott om!
Jag har vindsurfat i 20 år nu. De senaste tre-fyra åren har varit de överlägset roligaste!
Suuuurfa På!
-
Jag inspireras också av dem jag seglar mest med. De där andra (Kauli, Bröderna P, Robby, Morenosarna och många fler) är ju väldigt duktiga men till dem har man liksom ingen referens, det de håller på med är ouppnåligt på 100 dagar om året. Inte det att de inte inspirerar för det gör de absolut. Att se seglare i världsklass live är helt otroligt. Jag minns med knottrig hud Kevin P’s (eller var det Matt) vansinnigt höga enhands-enfots-bakåt på Hawaii Pro våren 2005. Aahhh.. skönt.
De som får mig att testa nya saker och utvecklas är de jag kan snacka med på beachen och främst de som jag även umgås med till vardags. Finns det något bättre än att med ett stort flin berätta att man faktiskt ställde ett nytt trick idag. Det gäller att ligga steget före så man kan, med glimten i ögat, tracka de andra lite och på så sätt få dem att ladda hårdare. Möter jag tex Adde, Peddan eller Jeppo på vattnet är det ju bara köra hårt och ladda hårt, så hårt jag bara kan. Nästa gång blir det ännu lite hårdare!
Jag hoppas SA med Staffan, M_C och Mayer skall resultera i mera ladd för mig. Sorry att jag inte kommer kunna pusha er lika hårt som ni kommer pusha mig!
-
Jag blir alltid inspirerad av att segla med mina kompisar, Fredrik och Johan (icke-konfande vindsurfare: de finns!!!) Mats Oljons, Calle. Det är inte så ofta det blir av och därför är det kul. De som gillar samma sort segling som jag och seglar på samma ställen är också inspirerande: Mag, Ola P och resten av ”Ljungskilegrabbarna”. En anledning att jag gillar att segla med Ola P är att han ju är att par år yngre än jag och tillhör ”freestylegenerationen” men ändå prioriterar vågridningen (som ju är min grej, liksom). MC och S.. gillar jag också att segla med.
Sedan är det ju alltid grymt inspirerande när man får segla bland proffsen på Maui. En kille som Josh Stone insprirerar till att ladda (trots att jag inte känner honom). Med ltie eprsonlig kontakt blir det dock ännu lite mer spännande. Jag fick t ex vara med och testa vågbrädor med bl.a Kevin Pritchard i höstas. Det blev en liten extra sporre när han liksom körde cirklar runt mig och slängde en glad blick över axeln när han la en kirurgskarp sväng innen i en läpp på tre meters höjd strax ovanför mig.
Jag bir också alltid inspirerad när jag seglar hemma i Örebro. Det är seglare av alla oliak klasser och på både nya och gamla prylarn, men entusiasmen är grymt sporrande.
Annars är två av mina favoritseglare när det gäller att inspirera på vattnet redan nämnda: Marcus Bohman har som Oåxen redan nämnt en slags kombination av självsäkerhet och glädje. Han laddar fett på hopp men är troligen också en av Sverigens bästa vågseglare. Det är alltid kul att segla med Mackan.
Jeppe Blomberg är också grymt kul att segla med. Dels för han laddar. Dels för att han (nästan) alltid är glad och positiv på vattnet. Alla roligast är det att segla med Jeppe i stora vågor och lätt vind på Maui. När alla andra kompisar tvekar att gå ut är det Jeppe som riggar och sticker ut utan tvekan. Han intebara inspirerar utan ger också välbehövliga tips om hur man skall hantera förhållandena. När jag varit på Maui utan Jeppe har det ibland blivit till att sticka ut själv i chansartade stora/lätta förhållanden eller kanske åka till Kanaha fast Kuau egentligen skulle varit mer spännande. Med Jeppe på plats får en fegis som jag alltid den draghjälp jag behöver.
För övrigt är också Jeppa och Calle N inspirerande för att de är duktiga på att välja bra vågor (oavsett ställe). Det gäller även Mag.
-
Skulle vara frugan då, är ju bara en massa tjat om shopping 😉 Då åker man gärna ut på sjön
-
Oåxen wrote:Hej hej!
Mina favoritinspiratörer på vattnet är, utan inbördes rangordning:
Ok, det var mina favoritinspiratörer på vattnet.
VILKA ÄR DINA FAVORITINSPIRATÖRER, OCH VARFÖR?
/ Patrik
Min pappa. Helt okänd för alla men kör fortfarande som 66-åring fortfarande brallorna av de flesta surfare. Än så länge har ingen storm stoppat honom. Om jag orkar vara i samma trim som han när jag är 66 år kommer jag vara lycklig länge.
/J -
Absolut största inspirationen får jag när jag är på vattnet me Frippe75. Och då ställer ni er säkert frågande till varför, för han är ju varken vacker eller nå vidare rolig.
Jo, de är helt enkelt för att hans surf suger hårdare än va små tjejerna här i Varberg gör, o de får ju en annan att känna sej sååååååå grymt het där ute!
-
Ola H. – grym vågseglare, laddar hårt mot läppen
Mag – Laddar ofta fina airials, inspirerande
Staffan (S..) – Grymt ladd på hoppen
Jonatan – Laddar högt och stort på sida framåtar, högre och större än vad jag brukar göra (så knäckte han ju en bräda i somras också). Vågridningen börjar också se riktigt bra ut, sett en del kalasfina träffar senaste gångerna i åsa.
Fidde – Gött ladd, ponch, överroterade bakåtar. Och snackar om att det borde vara möjligt att göra vulcan into framåt.. 😀 -
Helt klart är att man blir glad när man springer på lite konfgubbar på stranden,
surfare generellt är nog ett speciellt släckte, det är inte vem som helst som drar ut bland de där vågorna i ur och skur och fortfarande ler när de kommer inFaktum är att jag inte har några utländska förebilder längre, tycker det är mer inspirerande att kolla in våra lokala förmågor, jag blir grymt imponerad av tjejer som smackar in trick som en annan kämpat med i många år….
För att nämna namn är väl Nike S på sin plats, en annan som har tagit sig de sista åren är väl du Rambo, vi satt väl inne med samma skills för två årsen men inser nu vad talang kombinerat med timmar på vattnet ger, helvete, du är grym nu (hoppas det är timmarna på vattnet, det andra är ju svårare att acceptera);o). När det gäller att ladda är det ju inget snack om saken, S… Saffan tvekar aldrig när det gäller lopar med höjd, no affens men han är grym.
Finns säker mer plats för rövslickeri men det får räcka där….
Jo en annan sak, när man sitter i bilen ner till surfet i regnet och kylan funderar på om man är knäpp är det verkligen skönt att se finns fler galna surfers på plats som Hans-Johan, Lassan, Adde & Basse, fett cred till dessa surfande vikingar.
//Glenn
-
Att ha en pappa som är pensionär och surfar är grymt inspirerande för oss alla. 🙂 Tack för den!
Sen är jag grymt inspirerad av alla småbarnaföräldrar som får till mycket surftimmar! Att de bara hinner med att ens tänka på surf! Att de sedan dessutom åker till Maui är ju helt ofattbart tungt, eller hur?
Dessa två, pensionärerna och barnföräldrarna, ger oss alla hopp och inspiration oberoende av ålder!!!
/Magnus
-
Som gamal linsurfare och Roxen vän finns det väl förebilder som tillika gett möjligheter till att surfingen är så kul.
Applåd till:
Alla styrelser i Linsurf från det att ni fixade Udden till nu!
Anders på AlpinSurfsport, inklusive Patrik och Mattis Linsmaier som butiksslavar och det som piskade vattnet runt udden.CharlieB
-
surfslusken wrote:Absolut största inspirationen får jag när jag är på vattnet me Frippe75. Och då ställer ni er säkert frågande till varför, för han är ju varken vacker eller nå vidare rolig.
Jo, de är helt enkelt för att hans surf suger hårdare än va små tjejerna här i Varberg gör, o de får ju en annan att känna sej sååååååå grymt het där ute!
JAJAJAJA….
Det är väl alltid så att du får leta efter någon sämre för att du ska få känna dig duktig. Nu kanske du vände dig till fel person.. Ni är ju fler dåliga seglare i Varberg som härstammar ifrån Stockholm.. Tyvärr har ju inte flytten hjälpt 🙂
Du har även missat (som vanligt) att det inte är på konfen du ska ladda och hetsa utan på vattnet…
Och vad gäller trick i bagaget så skiljer vi oss på punkten med trick som börjar på bak som i bakåt. Det enda du lärt dig är bakis tricket… Dv.s SE TILL ATT SUPA NER dig fullständigt (dagen innan prognos) så att du slipper ge dig ut på vattnet och skämmas…
Dessutom (Att jag orkar 🙂 Att skrika på vattnet är inte ett trick 🙂
HAHAHA
Logga in för att svara.