Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vilka bindningar?

  • ninoh

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 19:59

    Den första tror jag inte alls på. Man vill väl antingen sitta fast eller inte, Den känns som en riktigt dålig variant.

    Grejen är att när du kört ett tag så kommer du vilja sitta bättre, vill du kunna flyga ur är det bara att skita i att snöra så hårt. Jag skulle köpt ett par riktiga bindningar

    edit:: av dom två, alt. nr två. tycker jag iaf.

  • mickemoose

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 20:04
    ninoh;690548 wrote:
    Den första tror jag inte alls på. Man vill väl antingen sitta fast eller inte, Den känns som en riktigt dålig variant.

    Grejen är att när du kört ett tag så kommer du vilja sitta bättre, vill du kunna flyga ur är det bara att skita i att snöra så hårt. Jag skulle köpt ett par riktiga bindningar

    edit:: av dom två, alt. nr två. tycker jag iaf.

    ok, så vanliga (wake) bindingar men snöra lite lösare bara…

    Ja det låter bra. 🙂 är faktist vad jag var inne på..
    några mer som har åsikter?

  • nicolai

    Medlem
    7 juni, 2012 vid 23:46

    Värför vill du flyga ur?
    Har du en binding du inte spännar åt, har du inte funktionen av bindingen.

  • mickemoose

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 07:56
    Nicolai;690568 wrote:
    Värför vill du flyga ur?
    Har du en binding du inte spännar åt, har du inte funktionen av bindingen.

    jag skrev ju inte att jag inte skulle spänna dem alls? tanken är ju att spänna de lite och mest där nere vid foten så att om man ramlar ska man glida ut dem så man inte dras med kiten men fortfarande sitter kvar i bindningarna. jag kan ha fel, men det var ju iaf så jag menade.

  • mickemoose

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 07:59

    alltså. snöra 80% kanske. istället för 100%.. och sen tar man ju inte bort funktionen helt bara för att man inte drar åt lika hårt. tänk dig själv, visst, förlorar funktion. men tanken var att bara förlora lite och mest högt upp på foten. fan vad jag tjatar, hehe. men vill bara göra mig förstådd och få åsikter från de som har bra koll och är erfarna

  • viktor77

    Gäst
    8 juni, 2012 vid 12:25

    Jag började köra med boots i höstas och körde då med dem rätt löst. Flög ur dem ett par gånger och ja det är inte helt enkelt att ta sig i boots på djupt vatten. Med tiden har jag dragit åt dem hårdare och hårdare, känslan blir en helt annan och så länge man inte kör på grunt vatten är det oftast rätt lugnt att krascha. Risken att bli drag av kiten är ju rätt liten, i allafall om du låter kiten gå ner i vattnet efter krasch. Värst är ifall man hamnar med ryggen mot kiten och den drar fortfarande. Då tycker jag oftast det är enklast att låta kiten gå ner i vattnet, vrida sig rätt och sen lyfta igen.

  • mjersen

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 14:53

    köp cradle dom e feeeeta!!

  • lelleee

    Medlem
    8 juni, 2012 vid 18:45
    Quote:
    Värför vill du flyga ur?
    Har du en binding du inte spännar åt, har du inte funktionen av bindingen.

    föreställ dej att du sitter fast i härrydakabeln och så är det någon som ger full gas ingen gas full gas ingen gas, frågan är om du vill vara fastsnörad till ett ankare då?? 🙂
    mina shane bindningar sitter 10ggr bättre än straps osnörade,, brukar vänta lite med att snöra dom om det är sketchy förhållande

  • mickemoose

    Medlem
    9 juni, 2012 vid 17:38

    Okej, så det är inte livsfarligt att dra åt bindningarna?
    Det där märker man väl , men står och velar på om jag ska införskaffa mig ett par eller inte. Det verkar ju vara så grymnt mycket bättre feeling!

  • ninoh

    Medlem
    9 juni, 2012 vid 19:56

    det är ingen fara att dra åt dom, efter du kört med dom ett tag kommer du inte gilla att köra med dom för löst. Bara skaffaett par, du kommer inte ångra dig.

  • mickemoose

    Medlem
    9 juni, 2012 vid 21:00

    ok, men varför kör inte fler med wakebindningar istället för straps? måste ju vara stor skillnad på känsla tkr man!? är folk för fega?

  • jakobb

    Medlem
    10 juni, 2012 vid 16:18

    Antingen kör man med ordentligt snörade boots eller så kör man med straps.

  • lelleee

    Medlem
    10 juni, 2012 vid 19:10

    Märkte inte ens när mina boots gick sönder när jag kitade choppigt vatten, märkte det först när jag kom till en kabel och skulle köra, då kändes det sjukt svampigt,, tappade brädkontrollen helt.
    Så om man inte kitar plattvatten har det inte så stor betydelse hur styva bootsen är.

    men man ska passa sej för att snöra för löst. stukade foten efter ett tåhugg en gång för att ena foten åkte halvvägs ut

  • lima-ko

    Medlem
    10 juni, 2012 vid 19:54
    MickeMoose;690699 wrote:
    ok, men varför kör inte fler med wakebindningar istället för straps? måste ju vara stor skillnad på känsla tkr man!? är folk för fega?

    Anledningen till att inte fler kör boots är nog att de är lite meckiga (väldigt lätt på land med torra fötter och torra boots och ingen kite som drar i dig) att komma i men kanske framförallt att du blir straffad på ett helt annat sätt om du klantar dig. Drar du ett tåhugg kommer du slå i rätt rejält eftersom brädan blir lite som ett ankare och du stannar upp, inte som med pads där du flyger ur och snarare studsar på vattenytan.

    Känslan är dock helt annorlunda, du kan utnyttja vågkickers på ett helt annat sätt och inte vara rädd när du går in för en hård plattlandning. Skillnaden blir ännu markantare om du kör en bräda som är ämnad att köras med boots, trodde själv inte det skulle göra sådan skillnad men efter att ha bytt ut min Royal One freestylebräda mot Tona Pop wakestyle kommer jag aldrig köra boots med något annat.

    Satsa på ett par riktigt bekväma boots dock, lätta och med nära kontakt till brädan, annars kan det lätt kännas klumpigt, oavsett hur lätt din bräda må vara.

  • mickemoose

    Medlem
    10 juni, 2012 vid 20:38

    ok, då har jag fått en bra uppfattning. Tack för alla svar. jag måste nog testa båda innar jag köper på mig nya saker tror jag. 🙂 tack igen

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vilka bindningar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.