Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilka fästen till GoPro

  • maglu

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 06:29

    Om man vill bygga stativ själv för selen så är detta en mycket snabbt byggt konstruktion.
    – En skärbräda.
    – En hockeybockey/bandy-boll.
    – En halv skidstav
    – En goPro-led
    – Lite smältlim, lina och några skruvar.

    Smält in muttrarna i till bollfästen lite med en värmepistol eller gas-torch, då är det lätt att justera bollen med vingmutter. Slipa till gopro-leden så den går att smältlimma in i staven. Säkerhetslina!
    Fixa hål i selen. Använde lödpenna för att få “bra” kanter i hålen som inte fransar sig. Hittade bra skruvar med litet huvud men bred platta, som inte känns. Sjunker in i selen, men är stabila.

    Justeringar som är gjorda i filmen efter bilden togs. Snyggat till plattan. Satt en alu-kant för att stabilisera bollfästet…blev sladdrigt med öppet (ville kunna vinkla högt, nu är det lite mer begränsat). Gjorde dock att det räcker med en vingmutter för att lossa så justering är möjligt.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=DnaxQWOOkGM”]Örsten Vindsurf – YouTube[/ame]

  • blizzy

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 09:30

    Smart lösning Maglu!

    Det verkar stabilt och bra. Ganska smart med bollen också så man kan justera vinkel enkelt.
    Dock lite synd att man måste göra hål i selen. Hade varit att föredra en lösning som inte förstör selen.
    Kiteselar har ju (till skillnad från många vindsurfselar) ett handtag eller en plastbeklädd lina som går över ryggen. Kanske kan man använda detta för att göra ett fäste som inte kräver att man borrar i selen?

    Efter att ha sett hur grymt bra material man kan få av ett “harness mount” så får man nog gå in i Martin Timell-mode och skissa fram nån smart lösning illa kvickt =)

    Edit: Förmodar att inspirationen kom härifrån! http://forums.boards.mpora.com/showthread.php/61462-GoPro-harness-mount-revision-2-(large-photos)

  • maglu

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 13:55

    Stör mig inte på hålen. Som sagt bränn ihop lagren och fransar med en låga, eller som jag en lödpenna (rökigt och fint i rummet =)
    Med en T-formad bottenplatta som passar in i handtag bak på selen borde man kunna få stabilitet. Infästning högt och relativt brett, och stöd nedåt, tror jag är viktigt för stabilitet…
    Plastlinan för leach borde vara mindre problem då den borde kunna löpa under eller över. Förutom om man tänkt “använda den” för att låta leach passera, lär ju trassla in sig bra i pinnen om man försöker snurra o dona som ni brukar göra =).

    Japp, fick iden från boards, via [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=86073″]Gopro hängsele – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • above_the_law

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 17:12
    Maglu;690995 wrote:
    Om man vill bygga stativ själv för selen så är detta en mycket snabbt byggt konstruktion.
    – En skärbräda.
    – En hockeybockey/bandy-boll.
    – En halv skidstav
    – En goPro-led
    – Lite smältlim, lina och några skruvar.

    Smält in muttrarna i till bollfästen lite med en värmepistol eller gas-torch, då är det lätt att justera bollen med vingmutter. Slipa till gopro-leden så den går att smältlimma in i staven. Säkerhetslina!
    Fixa hål i selen. Använde lödpenna för att få “bra” kanter i hålen som inte fransar sig. Hittade bra skruvar med litet huvud men bred platta, som inte känns. Sjunker in i selen, men är stabila.

    Justeringar som är gjorda i filmen efter bilden togs. Snyggat till plattan. Satt en alu-kant för att stabilisera bollfästet…blev sladdrigt med öppet (ville kunna vinkla högt, nu är det lite mer begränsat). Gjorde dock att det räcker med en vingmutter för att lossa så justering är möjligt.

    Örsten Vindsurf – YouTube

    WÖÖÖÖRD! Den där är ju klockren:-). Måste ordnas på stubben ju, he he! TACK!

  • pelle-surf

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 18:24

    Hyggligt av er att lägga ut bra beskrivning på anordningen. Har skruvat hela eftermiddagen i snickarboden, och är nästan färdig. Har använt allt ifrån vovvens aktivitetsboll, ungarnas teleskop håv (skaftet), till termostatinfästningsplattan från en peugeot , man tager vad man haver, men det känns stabilt. Ska fixa infästningen i selen så fort jag får tid. Det roligaste blir kanske att bygga grejjen, men det blir spännande att prova när den blir färdig. Tack för beskrivningen.

  • maglu

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 20:24

    Kul att ni hoppar på och testar konstruktionen. Det är verkligen halva nöjet med kameran, att leta sätt att placera den =)

    Ett tips.
    Inte för gummigaktig boll. Ganska mycket kraft från pinnen, så tar man en för mjuk boll så flexar den rätt mycket. En hårt bandyboll el likande verkar bäst.

    Nästa test blir att sätta kameran uppoch ned, för att få med mindre himmel och mer bräda. Även en extra led för att kunna vinkla kameran mer. På ovanstående film hade jag den max nedåt…

    Tog några ytterligare bilder på aktuell version.

  • zemzt

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 21:59

    [IMG]http://www.facebook.com/photo.php?fbid=178351922290585&set=o.198815683490146&type=1&theater[/IMG]

  • zemzt

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 22:01
  • zemzt

    Medlem
    13 juni, 2012 vid 22:12

    [img]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=215&pictureid=1324&thumb=1[/img]

    Leading edge mount funkar väl hyfsat för bilder i alla fall!?

  • pelle-surf

    Medlem
    21 juni, 2012 vid 07:10

    Jag inspirerades av tipsen i tråden och knåpade ihop några olika stativ-fästen av lite skrot ifrån garaget, kostnaden för det jag byggt är ca 60 kr. Jag har testat att köra med dom olika monteringarna, och klippte även ihop en film, där jag försöker visa hur jag har knåpat ihop dom och hur det sedan blev på film. [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Zi1P6sHGDTM&feature=plcp”]Gopro montering kitesurfing – YouTube[/ame]
    Stativ i vattnet måste man köra väldigt nära, om det ska bli bra, men jag var lite orolig för att droppa kiten där, eftersom stativet stod i lä, (vill inte få kiten spetsad). Annars tycker jag att selemonterad blev bra, även om det blir som att släpa med sig en tv-studio ut, man gör kanske inte alltför avancerade manövrar, då selen blir ganska hård över ryggen och man har stativet bakom huvudet. Men det roade ändå många på stranden.

  • ursuspolaris

    Medlem
    21 juni, 2012 vid 08:39

    @Pelle Surf

    MacGyver hade blivit grön av avundsjuka…

  • nolcap

    Medlem
    23 juni, 2012 vid 00:13

    Jag tycker bom ger absolut bästa filmerna. Visst det är svårt att kitea med en hand, men det funkar efter lite träning. Jag byggde en egen bom med krok så man kan fästa den på diverse ställen när man inte filmar. Bästa vinklarna är bakifrån 70cm ovanför huvudet och rakt ut åt sidan när man kör toeside så nära vattnet som möjligt.
    /CC

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilka fästen till GoPro

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.