Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Vilka kite-resmål har du varit på?

  • Vilka kite-resmål har du varit på?

    Publicerad av nicklash på 12 april, 2008 vid 17:34

    Jag sitter och funderar på vart jag ska åka och kitesurfa till hösten/vintern och kan inte komma på något bra. Det ska vara billigt, blåsigt och sandigt.

    Jag har hittills varit:

    ____________________________________
    Australien
    Hela västkusten
    Vind från Oktober – februari
    Kostnad: Som i Sverige. 100:- natten för boende (2008) (dorm)
    Flygpris: ca 13.000 kr
    Förhållanden: Super platt eller Feta goa vågor. Under 6 månader hade jag vind 70% av dagarna.
    Blåser från Oktober till Februari, vind säkrast i november – Januari.
    Mer info: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57028

    Hela östkusten
    Samma priser men dåligt med vind.
    _____________________________________________
    Vietnam
    http://www.kitebeaches.com/beach/mui_ne_bay.html

    Mui ne

    Vind från November till April
    Kostnad: Maten är superbillig, Boendet betalade jag 120:-/natten för ett enkelrum (2007).
    Flygpris: ca 8.000 kr
    Förhållanden: Riktigt bra med vind men choppigt. Under en månad hade jag vind 90% av dagarna.
    Mer info: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=33586

    Wind blows sideshore/sideonshore when it is on. Typically starts onshore in the morning and shifts to sideshore as it builds to usable levels. Main wind November to April: sideonshore 20-45 knots. Wind is nearly daily above 20-25 knots some times up to 35-40 knots. Wind is usually Northeastern. During the rest of the year 10-15 knots some time up to 20 knots sideonshore Southeastern wind. Wind can be quite gusty and water choppy!!
    _____________________________________________
    Thailand
    http://www.kiteboardingasia.com/weather-in-asia.php

    Hua hin

    Kostnad – Maten är superbillig. Boende för 70:- natten (2007).
    Flygpris: ca 7.000 kr
    Förhållanden: Bra med vind men choppigt. Under två veckor hade jag vind 90% av dagarna
    Mer info: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51811

    The Wind:
    November to January- the northeasterly monsoons, wind ranging from 8-20 knots. Wind blows in cycles averaging 6-10 days at a time. Wind is generally strongest in the morning decreasing over the day. Wind direction is generally northerly in the morning swinging slowly around to the northeast over the day.

    February to mid May – Afternoon sea breezes 12-20 knots, kicking in around 13:00, building until around 17:00 then decreasing as the sun goes down.

    Mid May to October – the south westerly monsoons producing gusty offshore winds: the rainy season!

    Koh Samuie

    Kostnad: Maten är superbillig. Boende 40:- natten (2006)

    The Wind:
    From November to the end of February we receive northeasterly wind, ranging from 8 to 20 knots, perfect for the beginner and intermediate.
    The wind blows cross shore to onshore.

    _____________________________________________
    Indonesien
    http://www.kiteboardingbali.com/spots.html

    Bali
    Kostnad: Maten är superbillig, boende 50:- natten. (2007)
    Flygpris: ca 8.000:-

    Vind: Har aldrig blåst när jag varit här
    Förhållanden: Riktigt bra vågor!

    Bali has two wind seasons. The raining season brings wind from the west and the dry season brings winds from the east.

    The raining season starts around November and runs until April. These winds are not very consistent and blow between 10 to 17 knots. Watch out for incoming rain fronts! They appear very fast and cause heavy gusts. Always keep in mind the water quality. The onshore winds bring back a lot of garbage and other forms of pollution.
    December and January usually are the windiest months.

    The dry season winds blow from May until October and is a more consistent wind blowing between 10 to 17 knots, occasionally a bit stronger.
    July, August and September are the windiest months.

    _____________________________________________

    Förhoppningsvis så har du kanske varit och kitat på något annat ställe, fyll gärna på var och hur det var. Så man kan få lite mer tips. Australien är ungefär 14 gånger så bra som de andra ställena jag varit på.

    Inga Sverige tips tack 🙂

    miu svarade 15 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • chohoo

    Medlem
    8 maj, 2008 vid 07:19

    Du kan ju testa Sydafrika. Under november till mars, med extra hög vindchans från december till och med februari. Egentligen hela vägen från Cape Agulhas till Jacobsbaai, men med två bra ställen att bo på: antingen Kapstaden (Table View) om du gillar vågor, eller Langebaan om du gillar plattvatten. Flyger gör du för 7000-10000 kr och du kan hitta backpackers för typ 85 kr. Virena bodde på Salty Crax i Blouberg och det stället har jag bara hört gott om.

  • caro

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 08:31

    Norra Brasilien är perfekt…90%vind… Flyget till Fortaleza och åk därefter västerut. Från “kiteparadiset” Cumbuco finns en mängd små sköna städer, Paracuru, Langohina, med perfekta förhållanden. Du kan åka 4*4 på stränderna, ända bort till Jeri – en underbar hippieby utan belysning.
    Överallt finns laguner om man föredrar plattvatten…
    Det är relativt billigt, dock inte att jämföra med Bali eller Thailand…

  • virena

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 21:13

    @Chohoo 463805 wrote:

    Du kan ju testa Sydafrika. Under november till mars, med extra hög vindchans från december till och med februari. Egentligen hela vägen från Cape Agulhas till Jacobsbaai, men med två bra ställen att bo på: antingen Kapstaden (Table View) om du gillar vågor, eller Langebaan om du gillar plattvatten. Flyger gör du för 7000-10000 kr och du kan hitta backpackers för typ 85 kr. Virena bodde på Salty Crax i Blouberg och det stället har jag bara hört gott om.

    Japp, åker man till Kapstaden är det ett måste att bo på Salty Crax som ligger i bloubergstrand 5 minuters gångväg från den ena kitebeachen. Ja om man inte hyr lägenhet ett gäng tillsammans. Salty är som ett hem, 3 hundar, en get som stångar alla tjejer, 2 katter, och så fanns det en anka som blev ihjälbiten av den ena hunden. Bubbelpool finns och under sessong bor där massa kitesurfare som man kan dela bil med. Tältplats kostar ca 45 kr och dorm 80. Jag bodde där i 2.5 månader och stormtrivdes.

    Men annars kan jag ju självklart rekomendera brasilien, beror ju lite på vad man gillar för vind. Snällare vind i brasilen, starkare och byigare i Sydafrika men riktigt nice vågor. Svårt val, jag kunde inte välja så jag åkte till båda. Något jag inte ångrade.

    Lycka till

  • sourra

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 13:28

    Jag gillade Kap Verde

  • miu

    Medlem
    17 juni, 2008 vid 23:17

    Hej!

    Istället för att hjälpa dig besvara din fråga så skulle jag vilja fråga tillbaka;-)
    Läste ditt reportage om Australiensiska västkusten – lät verkligen hur bra som helst, och himla fina bilder! Men du skrev att du hade varit på östkusten också… Är nyfiken på om du hade några tips om var man kan kita där i september. Kommer nämligen att vara i Brisbane halva augusti och hela september med lediga helger och med första veckan i oktober ledig. Undrar om det är någon idé att ta med kiten och var man i så fall kan kita på Östkusten. Tack!! //Millan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Vilka kite-resmål har du varit på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.