Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka öar i Grekland?

  • Vilka öar i Grekland?

    Publicerad av johan-g på 7 april, 2001 vid 21:10

    Är det någon som varit i Grekland och surfat? Vilka öar är det som gäller? Ska dit i sommar, typ i augusti. Mer intresserad av race och slalom än våg. Tips bra uthyrningsställen?

    /Johan

    niclas_i svarade 22 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • leif

    Medlem
    7 april, 2001 vid 22:24

    Hej kolla Vassiliki på Lefkas.
    Har själv varit där en massa gånger.
    Alltid rak sidvind från höger.
    Vinden kommer mellan 12 och 15 i stort sett varje dag.
    CA 10-15m/s ibland mer.

    ha det\\ Leif.

  • johan-g

    Medlem
    8 april, 2001 vid 11:33

    Vad finns det för uthyrning där? Vad kostar det att hyra?

  • leif

    Medlem
    8 april, 2001 vid 14:26

    Ja det finns flera uthyrningar där men jag vet tyvärr inte vad det kostar.
    Vad jag vet är att det är senaste prylarna.Om du hyrt på andra platser så tror jag att det är ungefär samma priser.Själv har vi alltid eget material med på bilen.
    Jag vet inte hur du tänkt ta dig dit.
    Hälsningar LEIF.

  • christian

    Medlem
    8 april, 2001 vid 19:15

    Hej
    Om du inte är pigg på att slåss med engelsmän kanske paros kan vara något!

    På ön finns 3 större uthyrningar, samtliga ligger på södra sidan.

    Paros surfclub: F2/NP, byter grejor varje år, bäst material och dyrast, boka i tid. Vindstatistik på deras hemsida.
    http://www.parosurf.gr

    Sunwind: Något knepig ägare, F2/JP/NP, byter ca 1/3 av prylarna per säsong, hemsidan är en lätt överdrift vad avser material. 20 brädor och ett 30-tal riggar är mer korrekt.
    http://www.sunwind.gr

    Force seven: Tyskägt, fanatic/ART, byter ca 1/3 av prylarna per säsong.
    Trevligt ställe, jobbar där själv 🙂
    de har hemsida under konstruktion http://www.fanatic-paros.com, infolänken fungerar

    Tyngdpunkten på material ligger hos alla dessa på freeride/slalom. Mest använda kombination är 100 liter och 6,5.

    Åk dit du kommer nog inte att bli besviken!

    /Christian

  • jupu

    Medlem
    29 maj, 2001 vid 05:01

    Jag har varit på naxos – funkar bra med uthyrning, egna grejer katastrof att skjutsa dit pga färjorna… Två bra ställen för uthyrning, bra slalom/speed ställen och ett ställe med litet vågor. Jag har en engelsk version av resan dit på http://www.jupu.com – surf avdelningen och “travel”.

    http://www.jupu.com

  • larry

    Medlem
    29 maj, 2001 vid 05:50

    Om man ska ta med sig egen utrustning till grekland, vad ska man ta?
    Har Freestylebräda och vågbräda med lite segel från 6.5-4.0.
    Det verkar lite jobbigt att släpa runt på två utrustningar, vilken bräda ska man lämna? Vågbrädan eller Freestylebrädan?
    Seglar helst wave men det kanske är dumt att ta den om 90% av seglingen är med 6.5 och 100 litersbräda.
    Vilka öar/ställen är blåsigast och har bäst vågor?

  • dr-masse

    Medlem
    29 maj, 2001 vid 09:21

    Freestyle-brädan. Lätt. Vågor finns, men verkar vara ganska sällsynta i Grekland, framförallt mitt på sommaren (har dock begränsad egen erfarenhet, men vi är några som varit på lite olika öar). Blåser gör det ofta!

    Lycka till å Surfa På!

  • judo-freddan

    Medlem
    29 maj, 2001 vid 17:26

    Hur är partyfaktorn på ön? Är det bara surfare? Iofs inte fel bara det finns ställen att parta på!

    Judo-Freddanwink.gif

  • johan-g

    Medlem
    29 maj, 2001 vid 18:58

    Det blev vassiliki, två veckor i augusti! Tack för svar!

  • raffe

    Medlem
    30 maj, 2001 vid 13:51

    Tipset är Karpathos. Under sommaren blåser det apa. Perfekt för slalom/race/freestyle. Vanligaste segelstorleken under Juni-augusti är 4,0 m2. Inne i viken är det totalt platt och rör man sig utåt kan man få chop vågor på 1,5 meter. Surfstället ligger på gångavtsånd från flygplatsen. 3 st center med det senaste från AHD, Mistral, F2. Allt av gällande årsmodell.

    Kör på…

  • niclas_i

    Medlem
    4 juni, 2001 vid 15:22

    Själv var jag på Paros ’97. Mycket bra ställe. Blir lite vågigt ibland men aldrig några problem att komma i. Paros är dessutom en trevlig ö, med nära till Anti-Paros.
    Något år tidigare var jag på Rhodos och surfade några dagar. Skall generellt vara ganska bra.
    Lefkas skall vara bra, framför allt för race, då det innanför skyddande ‘naturpir’/strandremsa blir ganska flackt. Osäker på vilka vindstyrkor som gäller här. Nå¨gra kompisar har varit där och de var nöjda.
    I sommar funderar jag på att åka tillbaks till Paros, alternativt att åka till Karpathos. Karpathos skall vara något av det bättre att välja på. BLÅSER VÄLDIGT MYCKET I JULI/AUGUSTI. Jag tror att det även finns flackare vatten här.

    Hälsningar

    Niclas Ingfeldt
    Mobil, 070 – 699 14 32
    Hem, 08 – 590 920 08

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka öar i Grekland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.