Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka prylar körde ni med och vad blev resultatet av det?

  • Vilka prylar körde ni med och vad blev resultatet av det?

    Publicerad av markforce-f-d-markram på 12 oktober, 2006 vid 11:16

    Märkte i lördags att jag hade lite väl litet segel (GunM8 5,7 &väger 70kg) , och körde oldstyle F2 Thommen small (50bred 83 liter)vilket kanske passat bättre på söndan (eller blivit för stort?) då det blåste mer(missade pga feber/förkylning). fenan var en gammal P&A 29cm lätt bakåtsvept slalom, funkar rätt okej i “moderat gräs”.
    Nu är jag nyfiken på vad andra hade för prylar och vad det resulterade i för
    farter. Jag kom bara upp i 54 och undrar om jag borde riggat 6,8 eller om det hade blivit allt för stort..

    Ett jätte-tack till Hans, Gustav & Co för det proffsiga arrangemanget också.

    PS. Ingen som tog vara på den blå cykelhjälm som jag glömde vid tävlings-sekretariatet i feberyran?:confused2:

    swe131 svarade 17 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    12 oktober, 2006 vid 12:09

    Hej,

    Nu var jag tyvärr inte på plats själv (fan att man måste jobba ibland…), men GetWet och Johan G tror jag körde 7,2 samt Falcon 91 brädor på lördan.

  • jester

    Medlem
    12 oktober, 2006 vid 12:34

    Jag körde NS Warp 6.8 och Exocet TB2 58 (80l) på första heatet (65 km/h). Bytte upp mig till NS Warp 7.8 och Exocet WS 67 (105l) till andra heatet(58 km/h), men hade inte hunnit trimma in prylarna (var första gången den brädan såg vatten…) oför hade spin-out mest hela tiden. Visade sig bero på att jag satt stropparna för långt bak.

  • getwet

    Medlem
    12 oktober, 2006 vid 13:17

    Lördagen kördes med RS4 7.2, Falcon 91 med 27 weedfena. Maxfart 62km. 7.2var nog aningens för litet, samt fenan. 7.6-7.8 och en 28-30 weedfena för min del skulle smakat gott……

    Söndagen RS5 6.7 och Falcon 91 med Select 35, varvades några ggr med Exocet warpspeed och 28 select speed.
    Seglet perfekt storlek, ibland, 35 fena också när det inte var byar…..på tok för stor fena när byarna väl kom, tailwalk är bara förnamnet.
    Warpspeeden för liten för att orka dra igenom på slören, fick inga tokbyar med den.
    Toppfart för söndagen 63km, gjord med Falcon 91, 35 fena och 6.7.

  • surferboy

    Medlem
    12 oktober, 2006 vid 14:15
    Markforce f.d. Markram wrote:
    PS. Ingen som tog vara på den blå cykelhjälm som jag glömde vid tävlings-sekretariatet i feberyran?:confused2:
    Vi har din cykelhjälm på vårt lager i Billdal! Trist att du blev förkyld. Vi saknade dig och ett flertal till på söndagen.

    /G

  • tobhed

    Medlem
    12 oktober, 2006 vid 17:50

    Körde Neil Pryde RS6 5,8 i alla 5 heaten samt Starboard iSonic prototyp (70 liter, 50 bred)- kom upp i 63 km/h i första heatet, hade strul med tångfena i andra heatet och misslyckades helt då (59 km/h). Dagen efter blev toppnoteringarna i respektive heat 62, 60 och 62.

  • surfan

    Medlem
    12 oktober, 2006 vid 19:18

    Lördag pendlade mellan 7.2-7.8 och falcon 91 och 80an weed fena27
    gorde top på 65 km/h söndag 7.2-6.7 hadde o flyt med byarna men
    på sista heatet hadde ja 65,65,64 då seglade ja med Deboichet Upwind 26
    och falcon 80 np rs6 6,7 (hadde 35.8 på gpsen)Mycket besviken!!!!!

  • swe131

    Medlem
    13 oktober, 2006 vid 11:09

    Med mina 71kg ligger jag nog rätt nära dig Markforce.
    Jag var bara med på Lördagen då jag hade andra åtaganden på söndagen vilket var mycket trist när man såg hur mycket vind det var på söndagen.

    Jag körde med Warp F2006 6.8, F2 SX S och Select viper speed 28 cm hela lördagen. Min bästa speed var 60 km/h med flera repor precis under. Seglet kändes kanon hela tiden men jag hade inget fly med byarna, varje gång jag körde var det vindhål innan eller på banan. Jag saknade det där lilla extra trycket hela tiden. Speed segling handlar mycket om timing och att ha flyt hela repan, bra stance, inget sjögräs, tima byn perfekt och sen bara flyta igenom repan utan tryck på bakfoten, känns hur enkelt som helst i teorin men är oerhört svårt att få till det på vattnet. Fastnar man lite på en våg så är det -2 knop och så var den repan körd. Seglade sida vid sida med Daniel B en repa, jag tyckte vi körde exakt lika men han hade 64 km/h på sin gps och jag bara 59 km/h. Så det är de små detaljerna som avgör toppspeeden.

    Sen gjorde ju sjögräset sitt till att det inte blev bättre hastigheter, jag behövde verkligen en sjögräsfena. Vad kör ni andra med för gräs fenor, vad rekomnderar ni ??

    För att nå de riktigt höga hastigheterna behövs nog också en viktväst till nästa säsong. Man ser att de tunga starka seglarna har en klar fördel, men med lite mer träning så ska det nog gå att avancera något till nästa år.

    Speed är en utmärkt komplement till formula. eller borde fler speedare segla formula för att bli snabbare ? För övrigt har F2s formula samma rocker som F2 SX S.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka prylar körde ni med och vad blev resultatet av det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.