Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka segelmärken funkar till fiberspar?

  • Vilka segelmärken funkar till fiberspar?

    Publicerad av surfjohan på 11 juli, 2008 vid 12:28

    Råkade köra huvet igenom mitt fina search 4.7 så nu är jag på jakt efter ett annat. Någon som har ett liggandes och/eller vet vilka segelmärken som lirar bra ihop med fiberspar?

    surfjohan svarade 15 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • andreas-t

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 13:05

    MauiSails och Gaastra funkar till Fiberspar.

  • jakob_s

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 17:21

    Hotsails och Gun.
    Mast; Fiberspar radius RDM
    Segel; Hotsails Fire och smack och i 06 WaveMC.

    Kjempe flott !

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 18:54

    Sailloft funkar också med Sailloft.

  • maui

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 19:03

    @Svenne 481890 wrote:

    Sailloft funkar också med Sailloft.

    Nu var det ju Fiberspar han frågade efter…

  • pgvirtual

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 21:27

    Så vitt jag har förstått så är Fiberspar en ungefär 12-13% mast, enligt Boards “Average bend curve”. Det borde betyda att Simmer, Sailworks och Gun Sails är perfect match. Däremot skall Gaastra och Maui Sails ha master med styvare topp, och Pryde skall ha mjukare topp.

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 21:35
    Maui;481894 wrote:
    Nu var det ju Fiberspar han frågade efter…

    Men värst vad petigt det blev. Förlåt då.
    Sailloft funkar med Fiberspar ska det naturligtvis vara.

  • bananen

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 08:00

    Jag har en fiberspar RDM radius 400 som funkar skitbra till mitt NP Combat 4.7, men det funkar inte speciellt bra till mit combat 5.3. Lite skumt – har NP ändrat något (5.3 är ’08 och 4.7 är ’06)?

    4.7 känns livlig och flexar fint, men 5.3 känns som om man har stoppat i en 430 mast i ett segel för 400, det känns platt och livlöst…

    Någon med liknande erfarenheter?

  • andreas-t

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 08:18

    @PGVirtual 481932 wrote:

    Så vitt jag har förstått så är Fiberspar en ungefär 12-13% mast, enligt Boards “Average bend curve”. Det borde betyda att Simmer, Sailworks och Gun Sails är perfect match. Däremot skall Gaastra och Maui Sails ha master med styvare topp, och Pryde skall ha mjukare topp.

    När Barry Spainer var på Gaastra (t.o.m -05) utvecklade han seglena kring Fiberspar-master. Sista åren gick Gaastra över till eget märke på masterna, men fortsatte med i stort sett samma böjkurva. När han sedan väckte liv i MauiSails tog han med sig böjkurvan dit. Visst, småjusteringa gör från år till år, men det är mest kritiskt för racing-seglena, som även är känsliga för diameterförändringar på masterna.

    När Dan Kaseler tog över Gaastra behöll han, åtminstone till en början, masterna som Barry kört med, och på Gaastra-forumet kan man läsa om folk som tycker att det funkar bra med fiberspar även i nya Gaastra-segel. På racing-sidan lär det dock ha blivit en förändring till -07.

  • andreas-h

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 10:06

    Monty Spindlers Loftsails vil fungere rigtig godt.
    Tjek deres LIP wave på http://www.loftsails.com/kam_pages/1/e/5.php

    Deres 4,7er er et superlækkert sejl.

  • adde

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 16:23

    Jag har kört en del med Fiberspars RDM 90% i längderna 370, 400 och 430. Funkade riktigt bra i Naishs segel (testade dem i Force och Boxer, dock inte alla storlekar), vilket rimmar bra med att de har en rätt neutral karaktär. Är det gamla tidalwave du har så är de nog lite för tjocka för dagens moderna vågsegel.

  • surfjohan

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 22:02

    Okej tack för alla svar! Finns det någon i göteborgstraken som kanske då har ett 4.5 – 4.7 till salu som skulle passa med en gammel fiberspar 400 mast? eller har ni kanske ett 4.5-4.7 och passande mast till salu?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka segelmärken funkar till fiberspar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.