Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka sjöar/isar är "säkra" i Skåne?

  • Vilka sjöar/isar är "säkra" i Skåne?

    Publicerad av kinetic på 3 januari, 2010 vid 19:35

    Som rubriken lyder, var kan man issegla någorlunda säkert? Någon som vet eller kan avge en israpport?

    bicless svarade 14 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • ludde_l

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 19:58
  • badjanne

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 19:59

    Här kommer dagens rapport från SIK:

    Isläget 3/1 i vårt åkområde
    Krankesjön är väl åkbar. Häckebergasjön är åkbar men något bulig.
    Fjällfotasjön och Yddingen är väl åkbara med lite lätt bulig yta
    Vombsjön har utmärkt slät is. Häljasjön som ligger utanför Veberöd på väg mot Vomb kan rekommenderas för kortare åkningar och barnfamiljer då den har 8-9 cm tjock jämn is.
    Foteviken har ypperlig is.
    Fulltoftasjön, Kvesarumssjön Dagstorpssjön och Sätoftasjön är åkbara. Ö Ringsjön har bra is.
    Delar av Sövdesjön åkbar och Snogeholmssjön väl åkbara.
    Rössjön är väl åkbar och Västersjön kan befaras på breda isvägar på sprickor.
    Immeln kan också befaras på sådana isvägar
    Sydnytt hade ett bra reportage 19:55

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 20:01

    Kollar den sidan frekvent men det är ont om “skåne rapporter”, tex från Ivösjön, Oppmannasjön…

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 20:07

    Badjanne: Skriv gärna var och när du/ni skall köra, finns i skaune hela veckan förmodligen.

  • lasso

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 20:28

    Kinetic,
    Det ser väldigt bra ut just nu i Torkelstorp(Onsala/Kungsbacka)”om du har vägarna förbi?
    Då kommer vi, jag och kompisar, gärna OCH kollar in dina grejor och hur det går till.
    (Här har isjakter kört nu i två dagar, ytorna är STORA!, men ännu har inga is-surfare, typ Hiberna, synts till, tror jag/VI?)
    Välkommen upp hit! Jag bor på andra sidan vattnet å bjuder på kaffe efteråt.
    Lasso,

    kinetic;593909 wrote:
    Som rubriken lyder, var kan man issegla någorlunda säkert? Någon som vet eller kan avge en israpport?
  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 20:35

    Lasso:Tackar, om jag nu bara hade druckit kaffe så:)! Åkte faktiskt förbi Kungsbacka idag! E liiite för långt att åka Kristianstad-Kungsbacka T/R, men på vägen hem till Stockholm (förmodligen söndagen den 10:e) kan jag ta vägen “över götet” eventuellt, så kan ni på bästkusten få testa lite:). Det e busenkelt, o får man lagom med vind kommer det bli mängder med nya PB:n:grin:

  • lasso

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 20:37

    Låter jättekul.
    Vad vet du om Hiberna-brädor? Vågar man köpa en?
    Lasso

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 20:41

    Lasso: Jag vet bara att Hiberna e bra grejer, dock snuskit dyra om jag får säg. Jag kör givetvis på Pirate Carving Iceboard, alla som testat gillar den, hittills iaf. Nackdelen med Pirate brädan att den svänger inte så bra på blankis, dock riktigt snabb. Fördelen är att den klarar de flesta förhållanden, knögel-is, rätt mycket snö osv. På snöbelagd is är farten betydligt lägre men svängegenskaperna mycket bättre.

    Edit: Hiberna kostar från 670 Euro exkl frakt o moms, toppmodellen kostar 990 Euro exkl frakt & moms…http://www.hiberna.lv

  • malloy

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 19:24
    kinetic;593919 wrote:
    Lasso: Jag vet bara att Hiberna e bra grejer, dock snuskit dyra om jag får säg. Jag kör givetvis på Pirate Carving Iceboard, alla som testat gillar den, hittills iaf. Nackdelen med Pirate brädan att den svänger inte så bra på blankis, dock riktigt snabb. Fördelen är att den klarar de flesta förhållanden, knögel-is, rätt mycket snö osv. På snöbelagd is är farten betydligt lägre men svängegenskaperna mycket bättre.

    Edit: Hiberna kostar från 670 Euro exkl frakt o moms, toppmodellen kostar 990 Euro exkl frakt & moms…http://www.hiberna.lv

    Og hvad koster et Carving Iceboard så, hjemmesiden er ikke videre informativ?

  • kinetic

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 20:34

    Malloy: De säljs av Surfspot i Sverige, kolla deras hemsida,

  • bicless

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 21:39

    Vi säljer dem som sagt, kan skeppa till DK om intresse finns, hör av dig om intresse finns så fixar vi bra pris inkl frakt.

    Grymt roliga att segla, jag började förra året och tycker det var en hit så köpte in ett gäng i år och de har blivit populära både här och i Finland vad jag förstått.

    Mvh

    Mattias

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka sjöar/isar är "säkra" i Skåne?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.