Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka sjögräsfenor gäller för 2007?

  • Vilka sjögräsfenor gäller för 2007?

    Publicerad av klang på 1 mars, 2007 vid 14:59

    Jo, det är lite tidigt och börja sörja över sjögräset som kommer i Juni/Juli… men ändå…

    Jag har funderat på att köpa en 28cm och en 32cm Up Wind fena från Deboichet, men jag kan inte finna någon motsvarande sjögräsfena hos dem?

    Vilka är det annars som gäller, Curtis eller Lessacher? Vilken storlek ska man satsa på när man vill ha något som motsvarar en rak på ca: 32 cm?

    Tacksam för alla tips!

    /Klang

    klang svarade 17 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • hot

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 07:47

    @Klang 367558 wrote:

    Jo, det är lite tidigt och börja sörja över sjögräset som kommer i Juni/Juli… men ändå…

    Jag har funderat på att köpa en 28cm och en 32cm Up Wind fena från Deboichet, men jag kan inte finna någon motsvarande sjögräsfena hos dem?

    Vilka är det annars som gäller, Curtis eller Lessacher? Vilken storlek ska man satsa på när man vill ha något som motsvarar en rak på ca: 32 cm?

    Tacksam för alla tips!

    /Klang

    ACD är inte så dum!

    http://a-c-designs.home.att.net/

  • the_novice

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 09:42

    Har du provkört dom?

    Dom “ser” ju bra ut men problemet är väl att få hit en fena, tidigare så skulle han iaf enbart ha betalt med en check (gick inte att sätta in pengar på hans konto) och det blir rätt dyrt med alla avgifter och frakt….

  • hot

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 11:17

    @The_Novice 367674 wrote:

    Har du provkört dom?

    Dom “ser” ju bra ut men problemet är väl att få hit en fena, tidigare så skulle han iaf enbart ha betalt med en check (gick inte att sätta in pengar på hans konto) och det blir rätt dyrt med alla avgifter och frakt….

    Kanonfenor, som jag själv använt som ref. för egen design.

    Varför funkar inte vanligt plastkort?

  • the_novice

    Medlem
    2 mars, 2007 vid 12:39

    @HOT 367691 wrote:

    Varför funkar inte vanligt plastkort?

    Nej det dög inte, och jag vet inte varför. Köpet var i princip klart (hösten -05) och föll på att han prompt skulle ha en check i dollars….

  • klang

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 01:37

    Vill inte vara kräsen, men hemsidan inger ju inte värsta köp förtroende…

    Den tekniska informationen på www-sidan är örtygande, när jag väl förstog hur man tar sig vidare i dess www djungel. Dock är jag inte tillräckligt duktig på speed för att att chansa mina pengar i detta projekt. Kanske nästa år…

    /Robert

  • jester

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 08:17

    G-sport weed och Lessacher Chameleon är bra sjögräsfenor. Jag tycker att en rak 32:a motsvaras av en 28 cm weed lite drygt. Bara en känsla, och på inget sätt vetenskapligt bevisat… 😀

  • kinetic

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 09:35

    Klang: Lessacher Duo Weed borde vara en helt OK gräsfena. Har hört mig för angående hur tjock profilen är o den är rätt “tunn” jämfört med Chameleon (11mm istället för 15mm, LeWo Duo Speed är ca 8mm). Kommer själv snart beställa ett “gäng” Lessacher fenor:-)

  • john1

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 10:36

    Hei.
    Jag har surfat i Skåne sista 23 åren och alltid seglat med weedfenor.
    Jag har användt Curtis G10/Carbon och på sistone även Lessacher Chameleon 28 (kolfiber). Jag är tyvärr inte imponerad av Lessacher fenan. (Lessacher är en mkt seriös och trevlig kille). Det sägs att den är mindre känslig för spinout, även med små fenor relaterad till andra märkesfenor. Jag kan inte bekräfta detta. Jag tycker heller att den släpper lättare när jag är överriggad. Detta i kontrast tillex Curtisfenorna.
    Jag seglar nu för det mästa med fenor från On top windsurfing http://www.ontopwindsurfing.com/
    Ontop´s fenor har mkt bräd bas, något jag med tiden upskattar mycket därför att vi ofta seglar på låg vattennivå och kan ha grundare fenor.
    Jag kan inte vetenskapligt definera fenorna, men dom fungerar, även för att segla snabbt.
    JJ.

  • john1

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 10:54

    En liten kommentar till:
    Fenornas bas är flyttat fram ca. 5 cm framför fenboxen för att kompensera tryckpunkt plasseringen för fenan.
    För ca 15-18 år sedan var vi ett lite gäng i Habo Ljung som diskuterade weed fenor. Vi kontaktade Företaget vid Gorge river som nu gör Curtis och Orca fenor. Dom gjorde våra fenor i ett lite antal ca 15 stk och med basen flyyat framför fen boxen. Senare nu för ett år sedan mailade jag med grundaren av Curtis och det var skoj att skriva om det. Han kom ihåg detta.
    Så nu vet ni var ideen till denna typ av fenor egentligen kommer ifrån. Jag har fortfarande kvar fenan (G10 material).
    Kent som har Ontop var också med i vårt lilla gäng i Habo också på den tiden.
    JJ

  • jester

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 11:19

    Jag är tyvärr inte imponerad av Lessacher fenan. (Lessacher är en mkt seriös och trevlig kille). Det sägs att den är mindre känslig för spinout, även med små fenor relaterad till andra märkesfenor. Jag kan inte bekräfta detta. Jag tycker heller att den släpper lättare när jag är överriggad.

    Hmm… Det där förstår jag inte, faktiskt. Jag kör en exakt likadan med 6.8 och 105+kg gubbe på, och tror inte jag fått en enda spin-out med fenan. Tycker den känns nästan som en rak fena i känslan… Körde enbart denna fena under SM i TT i höstas, och där funkade den kanon (Maxade 65 km/h).

    Har en Curtis weed oxå, och den funkar oxå bra, men jag trivs bättre med Lessacher-fenan.

  • joth

    Medlem
    3 mars, 2007 vid 12:52

    Känns lite som att smaken e som baken när det gäller fenor av bra kvalite. Antar att man får testa sig fram vad som passar en själv och brädan man seglar. Kan väl säga att ontops shallow water/wave weed fenor är ok att segla men ger spinout då och då för mig. Denna är lätt att reparera dock vilket är bra. Tar bra höjd men kanske inte riktigt ger kick på undanvind. Den är rätt tjock. Men jag kan ha fel för det kan lika mycket bero på seglingsstil och bräda.

    Deras slalomfenor har jag aldrig testat.

    Jag har egentligen först nu och ännu mera till nästa år tänkt laborera med olika typer av fenor. Har inte känt att det varit så viktigt tidigare och mest för att det är då det blir slalombräda. Så jag är ingen fenexpert.

  • klang

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 12:44

    @Jester 367840 wrote:

    G-sport weed och Lessacher Chameleon är bra sjögräsfenor. Jag tycker att en rak 32:a motsvaras av en 28 cm weed lite drygt. Bara en känsla, och på inget sätt vetenskapligt bevisat… 😀

    Tack Jester, ett riktmärke iallafall… 🙂

    Tror jag ska satsa på någon av Lessachers fenor!

    /R

  • the_novice

    Medlem
    4 mars, 2007 vid 20:41

    Man kan ju alltid göra en uppskattning om man vet rake vinkeln:

    Fenlängd = “Fen djup” / cos(rake vinkeln)

    och det blir väl ungefär som Jester säger för en rake på 30 grader…

  • klang

    Medlem
    5 mars, 2007 vid 21:08

    @john1 367862 wrote:

    En liten kommentar till:
    Fenornas bas är flyttat fram ca. 5 cm framför fenboxen för att kompensera tryckpunkt plasseringen för fenan.
    För ca 15-18 år sedan var vi ett lite gäng i Habo Ljung som diskuterade weed fenor. Vi kontaktade Företaget vid Gorge river som nu gör Curtis och Orca fenor. Dom gjorde våra fenor i ett lite antal ca 15 stk och med basen flyyat framför fen boxen. Senare nu för ett år sedan mailade jag med grundaren av Curtis och det var skoj att skriva om det. Han kom ihåg detta.
    Så nu vet ni var ideen till denna typ av fenor egentligen kommer ifrån. Jag har fortfarande kvar fenan (G10 material).
    Kent som har Ontop var också med i vårt lilla gäng i Habo också på den tiden.
    JJ

    Såg nu att On-Top (Kent) fått in nya (K) Slalom fenor för sjögräs, tror jag skall satsa på deras minsting faktiskt. Snackade lite med Kent i höstas att jag ville att han skulle kolla om han kunde få hem lite slalom/speed fenor, och det verkar ha gått bra ju :-). Har köpt några av hans andra (K) fenor och de är ruskigt hållbara, nu får vi se om jag kan få upp någon fart med dem… men det är väl upp till mig misstänker jag…

    /Klang

  • joth

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 07:53

    @Klang 368300 wrote:

    Såg nu att On-Top (Kent) fått in nya (K) Slalom fenor för sjögräs, tror jag skall satsa på deras minsting faktiskt. Snackade lite med Kent i höstas att jag ville att han skulle kolla om han kunde få hem lite slalom/speed fenor, och det verkar ha gått bra ju :-). Har köpt några av hans andra (K) fenor och de är ruskigt hållbara, nu får vi se om jag kan få upp någon fart med dem… men det är väl upp till mig misstänker jag…

    /Klang

    Weed Slalom G10 34 TU 6.5-7.5
    Weed Slalom G10 30 TU 5.5-6.5
    Weed Slalom G10 28.5 TU 5.0-6.5
    Weed Slalom G10 26 TU 4.5-6.0

    Någon av dessa borde funka bra då i så fall. Skulle tro en 26 och en 30cm täcker det mesta. Sedan får du ha “svärdet” till en större bräda när det kommer en sådan i din ägo.

    Jag kommer att kolla din framfart med lupp för att se om dom kan leverera…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka sjögräsfenor gäller för 2007?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.