Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka sjögräsfenor gäller för 2007?

  • tobhed

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 08:39

    Joth & Klang, jag har köpt på mig ett “gäng” Lessacher Chameleon så det kan bli intressant att testa tillsammans senare i år. Och du Klang, köp nu ingen gigantfena denna gång – du vet ju hur det gick sist….

  • joth

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 09:09

    Låter bra Tobbe. Man vill ju ha kommentarer och live tester e ju bäst. Nu håller vi bara tummarna på att det blir varmt väder snart.

  • john1

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 10:22

    WEEDFENOR MED FRAMSKJUTEN BAS.
    Et lite tips.
    Ta lite mkt. tunt skinn etc från fruns sellskapskor eller liknande. Klipp ut en lagom stor bit som limmas fast med supergel limm. Med ett rakblad kan du sedan skära till formen.
    Funktion:
    1: ingen glippa mellan bredan och fenan framför fenboxen.
    2: skyddar brädan, det blir en lång viktarm på basen när du skall ta fenan ur boxen och spetsen kan skada brädan.
    John 1

  • klang

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 10:22

    @tobhed 368356 wrote:

    Joth & Klang, jag har köpt på mig ett “gäng” Lessacher Chameleon så det kan bli intressant att testa tillsammans senare i år. Och du Klang, köp nu ingen gigantfena denna gång – du vet ju hur det gick sist….

    Aiihhh…nej tack… men nu har jag räknat på det (efter The_Novice tips)… det ser ju om som en rake på 45 grader, så då är väl en fena med 26 cm djup motsvarande en rakfena på ca: 34 cm. Dock så har (K) slalomfenorna rätt så stor yta, så kanske är den även ännu större vid omräkning… återstår att se till sommaren… men jag är rätt så säker på att den är snabb… den ser ju snabb ut… det är bara flames som ska målas på 😉

    Men Tobbe, jag testar gärna din Chameleon, då får vi se om formen på Chameleon är en “hype” eller en prestanda faktor 😉

    /Klang

  • john1

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 10:26

    Med Kent´s K 26 fena weed sgelar du med max 6,5 segel, och spec. i övre vindgergister, vid tveksam vind och 6,5 så blir den för liten.
    John 1

  • klang

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 10:29

    @joth 368345 wrote:

    Weed Slalom G10 34 TU 6.5-7.5
    Weed Slalom G10 30 TU 5.5-6.5
    Weed Slalom G10 28.5 TU 5.0-6.5
    Weed Slalom G10 26 TU 4.5-6.0

    Någon av dessa borde funka bra då i så fall. Skulle tro en 26 och en 30cm täcker det mesta. Sedan får du ha “svärdet” till en större bräda när det kommer en sådan i din ägo.

    Jag kommer att kolla din framfart med lupp för att se om dom kan leverera…

    Jo, min första kontakt med dessa slalom (K) weedfenor var på 34-36 djup, det skulle motsvara en 48-50 cm rak fena tror jag (45 graders rake). Tyckte väl att min SX (s) ville resa sig lite, sjukt bra på att ta höjd :-D, lyckades göra mitt 10s PB med denna fena, så snabb e’ den ju…

    Och vi kallar inte den för “svärdet”, den ser ju mer ut som en “machete”… 😉

    /Klang

  • klang

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 10:35

    @john1 368378 wrote:

    Med Kent´s K 26 fena weed sgelar du med max 6,5 segel, och spec. i övre vindgergister, vid tveksam vind och 6,5 så blir den för liten.
    John 1

    Jepp, stämmer väl, men jag tänkte köpa mer än en fena. Funderar på en 28,5 eller 30 för mitt Rs5 6.7, får se först vilket tryck det är i 26:an. Rätt gött att han är så nära, enkelt att fixa fler. Ska även kolla om han har mindre storlekar än 26:an på gång, skulle vara kul och ha en liten pyttefena för de riktigt hårda dagarna, då man kan plocka sina PBs utan att vara duktig på att speeda…

    Tack för notisen!

    /Robert

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilka sjögräsfenor gäller för 2007?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.