Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilka Twinser fenor?

  • bananen

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 05:44

    K4 är ett riktigt spännande alternativ, då du kan köpa en uppsättning till varje segel storlek, till samma pris som en enda fena. Om du som jag kör på steniga spots så behöver man dessutom inte vara så rädd att paja fenan.

    Mindre exklusiva material, men på en så kort fena spelar det nog kvitta, om du frågar mig.

  • dr-masse

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 07:37

    Hmmm, jag som trodde att MFC VF 16.5 var typ mitt i prick på den brädan. Varför byta, eller vill du testa någe annat?

    K4 tror jag, som bananen, är ett mycket intressant alternativ.

  • mag

    Medlem
    17 mars, 2011 vid 10:30

    De fenorna är helt rätt. Som sagt, vad är det du vill förändra??

    Testa att Flytta fram dem för att få mer svängvillighet (kan kännas skumt och ger mer spinout) flytta bak dem för att få mindra sväng och mer stabil singelfene känsla (du Kan trycka mer på fenorna etc)

    Magnus

  • davo

    Medlem
    20 mars, 2011 vid 11:14

    Black Project Fins!
    http://www.blackprojectfins.com

  • s66

    Medlem
    20 mars, 2011 vid 11:41

    MFC Levi Siver 16cm rekommenderar jag. Vad jag än provat så vinner denna fena enligt min smak i både sidvind som pålandsvind. Använder mig av 15cm när de tutar i ordentligt.

    // Andreas

  • jesper-b

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 13:59

    Har både dina fenor MCF VF och MFC LS och tänker så här:

    Vill du ha en lite livligare och loosare bräda: Gå ner i storlek men samma modell som du har nu. (15, 15.5 eller 16). VF ger mer ‘pivoting’ känsla än LS.

    Vill du ha styvare bräda med mer drive, lite mer “tracking” i känslan: Byt till samma storlek men Levi. Det blir mycket fenyta på en 82-liters.

    Vill du ha en lite lite livligare bräda men bibehållen drive och höjdtagning: Byt till Levi men gå också ner lite i size. Levi är bredare i basen och för samma yta bör du gå ner från 16.5 till 16 eller kanske till och med 15.5.

    Jag skulle vilja påstå att 16.5 generellt är lite i största laget för en 82, liters. Åtminstone om du inte är en blyfot eller XL-gubbe. Det är som med segel. Ju mindre man kan klara sig på desto mer aktiv rippig segelstil bjuder grejorna in på.

    Sedan är ju fenor mycket mer än djup. Har inte hunnit prova Black Project men de är än mer högsmala än MFC VF, men också rätt mycket annan profil med rundare framkant. Ska väl prova dem vid lämpligt tillfälle…

    /JB

  • doc

    Medlem
    21 mars, 2011 vid 22:24

    I väntan på mina K4 måste jag hylla både Twixx och Twixx2. Lite flexigare i toppen och det ger en mjukare känsla på vågen, mindre on/off när det släpper och du slajdar ut bakändan, mjukare att återfå greppet också tycker jag, jämfört med MFC KT. Jag tycker att man generellt gjort twin/quad-fenorna för styva jämfört med singelfenor.

  • s66

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 17:51
    lennysurf;649687 wrote:
    Har en rrd twinser 82.
    Vilka fenor är bra på en twinse
    Har kört MFC twin pro VF 16,5.

    Hör av dig om du vill köpa twinfenor…lr rent utav bara snacka gyth.

    0709 546676

    Mvh Andreas

  • hdtv

    Medlem
    30 april, 2011 vid 08:37

    Twin Fin Test – K4, MFC, Maui Ultra Fins gjord i Sydafrika

    http://www.youtube.com/watch?v=HWeNC9iplQo&feature=youtu.be

  • svenne

    Medlem
    30 april, 2011 vid 08:51

    Jag hade med mig en hel hög K4 till Maui, och de som jag verkligen fick testa var twin-setuper på en SB 81-liters bräda. Den var kittad med 15 cm och var riktigt nervös, den studsade hejdlöst på vägen ut. Efter några byten så slutade det med 16 cm K4, den gick nu mycket mjukare och var riktigt behaglig och lättkontrollerad. Den var inte riktigt lika “hoppbenägen” innan – å andra sidan hoppade den när jag ville i alla fall. Jag är förvisso ingen hoppare, men det var betydligt skönare med en bräda som gick dit jag ville istället för en som lyfte över varje gupp.

  • rrd

    Medlem
    30 april, 2011 vid 09:23

    När brädan kom 2009 så hade 82 l brädan 16 cm fenor för att sedan gå upp till 16,5 cm på 2010/11 års modell (oförändrad shape på brädan). Jag upplever att en twin med samma fenstorlek tar ett klart större vindintervall/segelstorlek än singel. Jag har bara haft 74 l versionen som är mer en hårdvindsbräda.

    Boardseekermag tyckte att 16 originalfenan matchade brädan perfekt i sin test.

    Dom testade med 14 – 15 – 16 – 16,5 cm MFC TPs.

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/twin-fin-test-introduction-2008.html

  • petersvensson

    Medlem
    2 maj, 2011 vid 14:22

    Jeg har både prøvet K4 samt et par forskellige MFC version men pt er min favorit Selects finner.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilka Twinser fenor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.