Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken är den smidigaste (långärmade) sommardräkten?

  • Vilken är den smidigaste (långärmade) sommardräkten?

    Publicerad av bananen på 5 maj, 2009 vid 13:23

    Okej, det är dax. Vet ej om det är bukfetma eller om neopren faktiskt krymper med tiden, men jag skall ha ny dräkt.

    Eftersom jag har en skön vinterdräkt som funkar ända in april-maj, så är nog 3 mm lagom. Mitt krav är smidighet, smidighet, smidighet. Jag vill ha en långärmad dräkt.

    Vad skall man köpa?

    ludde-2 svarade 15 år sedan 12 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • basse

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 13:31

    Jag skulle vilja rekommendera dig Oneill Psycho2. Jag lånade en sådan av Ohana när jag var i Sydafrika och den var verkligen grym. Kändes lite tight och “hård” när den var torr men var hur smidig som helst när den blev våt. Skulle tro att det har att göra med att den var körd ett par säsonger redan. Skall jag handla ny dräkt kommer jag absolut kolla Oneill.

  • jesper_b

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 13:34

    Jag stod och drog i en Oneil idag och den hade extremt smidigt gummi i armarna. Vette 17 vilken modell det var men den hade rätt mycket dubbelnylon. /JB

  • roding

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 13:35

    Jag har en Ion Element 4/3 som funkar hur bra som helst. Sitter bra och är smidig. Har inga problem att röra mig i den överhuvudtaget. Kan starkt rekommendera den!

  • bananen

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 14:30

    Psycho 2 vaad precis det jag hade i tankarna när jag började skriva detta. Finns den i flera tjocklekar? Trodde det var en 5 mm-are?

  • jocke-g

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 15:27

    Ska du verkligen ha en långärmad dräkt, det finns ju inget skönare än när man äntligen kan ha sin kortärmade dräkt och inget som sitter runt armarna. Jag tycker det räcker med dom lösa armarna om det är mycket brännmaneter som man vill skydda sig mot annars trivs i alla fall jag bäst i kortärmat.

    Och utifrån vad man hört och sett så verkar ju Oneill väldigt smidiga måste jag säga, kan nog bli en sån för egen del också om inte min håller en säsong till vilket jag tror.

  • bicless

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 16:45
    bananen;544443 wrote:
    Okej, det är dax. Vet ej om det är bukfetma eller om neopren faktiskt krymper med tiden, men jag skall ha ny dräkt.

    Eftersom jag har en skön vinterdräkt som funkar ända in april-maj, så är nog 3 mm lagom. Mitt krav är smidighet, smidighet, smidighet. Jag vill ha en långärmad dräkt.

    Vad skall man köpa?

    Ascan C3 är gjord i topflex neopren med titan, dvs supermjukt och stretchigt neopren som föjer din kropp och inte klämmer. Den kostar rätt mycket mindre än oneil varianten. Dock 4/3 mm men tycker den funkar som sommardräkt. Själv kör jag ascan convertible på sommaren, 3,5mm och kortärmad.

  • carl-r

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 18:22

    Jag har en NP 2000 med långa ärmar 3/2mm. Den är mindre smidig än min tjocka NP-dräkt och väldigt tajt i underarmarna. Ingen köprekommendation alltså, men kanske bra att veta. 🙂

  • ohana

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 18:49
    bananen;544459 wrote:
    Psycho 2 vaad precis det jag hade i tankarna när jag började skriva detta. Finns den i flera tjocklekar? Trodde det var en 5 mm-are?

    O’neill har väldigt många modeller vilket är bra för det mesta men kanske lite rörigt för konsumenten ibland!

    Vi har O’neill i 3/2 i 4 olika modeller (det finns fler)
    Reactor 3/2 1399.-
    Epic2 3/2 1899.-
    Psycho1 3/2 2999.-
    Psycho2 3/2 3499.-

    För övrigt finns nästan alla O’neills modeller i tjocklek 3/2 4/3 eller 5/3.
    Vill du ha en grymt smidig dräkt som är väldigt prisvärd ska du kika på epic2.

    Hör gärna av dig/er om ni har frågor rörande olika dräkter, vi har massor av modeller och storlekar hemma i lager.

    Andy

  • dr-masse

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 21:09
    Jocke G;544473 wrote:
    Ska du verkligen ha en långärmad dräkt, det finns ju inget skönare än när man äntligen kan ha sin kortärmade dräkt och inget som sitter runt armarna. Jag tycker det räcker med dom lösa armarna om det är mycket brännmaneter som man vill skydda sig mot annars trivs i alla fall jag bäst i kortärmat.

    Och utifrån vad man hört och sett så verkar ju Oneill väldigt smidiga måste jag säga, kan nog bli en sån för egen del också om inte min håller en säsong till vilket jag tror.

    Ja, kortärmad dräkt äger. Jag skaffade en lite tjockare “rashguard” (en sådan här ungefär) liknande tröja som jag drar över min kortärmade sommardräkt om jag är lite frussen eller de där lite kyligare sommardagarna med nordvindar å så. Funkar fin-fint.

    Samma tröja drar jag över ett underställ när det blir varmt och gött, åsså på med shortsen. Funkar lika bra som en shorty.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 21:54

    Den goaste långärmade är alltid den som man klippt av ärmarna på.
    Lider kanske av tjock-underarms-syndrom, men tror många håller med..

  • doc

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 21:55

    Jag älskar mina Ion, både vinter- och sommarversionen av Element.

  • bananen

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 06:54
    Jocke G;544473 wrote:
    Ska du verkligen ha en långärmad dräkt, det finns ju inget skönare än när man äntligen kan ha sin kortärmade dräkt.

    Jag har redan en och dessutom shorty när det blir riktigt kalsongväder!

    Ohana;544523 wrote:
    Hör gärna av dig

    Jag ringer dig idag!

  • ludde-2

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 18:53

    pryde 5000 race är sjukt skön. det är en “LONG JOHN” som går o kombinera med rashguard eller liknande.

    http://www.neilprydewaterwear.com/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=4&node=1

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken är den smidigaste (långärmade) sommardräkten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.