Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken blir den nya officiella GPS:n?

  • Vilken blir den nya officiella GPS:n?

    Publicerad av bicless på 14 augusti, 2013 vid 22:14

    Tillverkaren locoys har meddelat att GT-31 utgår. Vet nån vilken som blir den nya officiella GPS:n för speedtävlingar mm?

    kinabalu svarade 10 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 05:02

    Dylan o co jobbar på det. Inget klart i dagsläget, dock.

  • andersbq

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 06:16

    GPSSS har ett stort lager som räcker minst ett år till.

  • seve1000

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 07:27

    BQ har nog också så det räcker ett par år;-)

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 09:28

    Hoppas det kommer en ny smidigare version i framtiden…

  • badjanne

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 11:00

    Hade varit bra om de la in en nödsändare i den nya.

  • bicless

    Medlem
    22 september, 2013 vid 19:10

    Här finns en intressant jämförelse som jag fick tips av från en kund. Kanske flysight kan vara ett bra alternativ. http://boardsurfr.blogspot.se/2013/09/flysight-better-gps.html

  • rillestark

    Medlem
    25 september, 2013 vid 17:25

    Jag föreslår Samsung Xcover !! så slipper man dras med så mycket prylar utan kan använda en till allt. 😉

    Frid!

  • jester

    Medlem
    25 september, 2013 vid 20:28

    @Bicless 716338 wrote:

    Här finns en intressant jämförelse som jag fick tips av från en kund. Kanske flysight kan vara ett bra alternativ. http://boardsurfr.blogspot.se/2013/09/flysight-better-gps.html

    Ja, testen av Flysight på den siten bevisar ju hur mycket bättre våra GPS:er kan bli. Just den enheten duger ju inte eftersom den saknar skärm, och den dåliga batteri-tiden. Flysight och lite annat har disukterats lite mer i denna tråd: http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=forum&forum=1&val=53245

  • marden

    Medlem
    25 september, 2013 vid 21:36

    har ju cyklat en del i sommar …..och då funkar faktiskt mobilens gps bättre än gt31 konstigt nog ?

  • gregerkj

    Medlem
    26 september, 2013 vid 10:46

    Problemet är bara att många inte vill ta sina nya fina mobiler ut på vattnet
    och utsätta dom för ibland ganska tuff behandling.
    Jag vill då inte använda min S4 med vattentät påse utan använder hellre min
    vattentäta Garmin Geko på vattnet.

  • glader

    Medlem
    26 september, 2013 vid 10:47

    Hur testade du? Hur vet du t.ex. vilken som gav “bäst” resultat?

    Edit: Mina frågor var alltså till Mården. Hann komma ett annat svar emellan.

  • marden

    Medlem
    26 september, 2013 vid 14:06

    inte vidare vetenskapligt iofs ,
    men laddar upp till strava.com som är en app där man kan jämföra/tävla mot andra som har cyklat samma sträcka/segment någon annan gång och gt31 tappar offtare “bort sig” i skogen och därmed blir man “underkänd” på det segmentet.
    men det kan iofs också bara vara tillfälligheter för så många gånger har jag inte haft både gps och mobil med mig.

    och tanken var inte att ta med mobilen ut på vattnet, det var bara ett svar på att det kanske finns bättre gpser än gt31 nu för tiden?

  • jester

    Medlem
    26 september, 2013 vid 14:40

    Ja, våra GPSer är inte så bra med skog och annat bös ivägen. Moderna mobiler använder ju även GLONASS utöver det amerikanska GPS-systemet, och i värsta fall kan den använda mobil-masterna. På så sätt tappar man inte kontakten med satelliterna lika lätt, men det innebär inte att resultatet blir lika exakt.

    Men ja, nästa generation kommer bli ännu bättre med högre upplösning än vad vi har i GT31! Kolla alltså gärna denna länk där dom testar Flysighten mot GT31 med gamla Sirf Star III: http://boardsurfr.blogspot.se/2013/0…etter-gps.html

  • kinabalu

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 11:10

    @Badjanne 714537 wrote:

    Hade varit bra om de la in en nödsändare i den nya.

    Utmärkt idé!

    Är det någon här på forumet som är i kontakt med tillverkare? I så fall skulle vi kanske sätta ihop en wish-list på saker som vi vindsurfare skulle önska i en ny GPS. Många funktioner är säkert enkla att implementera idag om dom bara vet vad vi vill ha. Här är några saker jag gärna skulle se:

    * Möjlighet att kunna få fram Alpha och Timmen i displayen (så man inte behöver lägga in filen i GPS results för att se detta)

    * Reset knapp (min GT-31:a hänger sig ganska ofta och då får jag antingen vänta tills batteriet är slut eller mecka upp den och koppla bort en sladd (= garantin gäller ej…)

    * Vattentät (så man kan använda den utan påse)

    * En annan funktion som jag funderat på är någon form av “Push-Pin knapp”, där jag enkelt kan sätta in en tidsmarkering. Detta kan vara bra om man testar olika fenor etc och efteråt vill analysera farterna i GPS-result. Dom gånger jag gjort detta är det svårt att efteråt veta vilken fena som satt på vid vilket tillfälle (om jag inte tar med anteckningsblock och skriver upp exakta tider för byte etc, men så seriös är jag inte). Kan man sätta en “push-pin” vid varje tillfälle, så ser man enkelt efteråt varje gång man bytt fena etc…

    /Anders

  • jester

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 11:49

    Den sista punkten kan du redan göra idag. Om du offrar möjligheten att låsa knappen så kan du ju markera en punkt genom att hålla inne stora knappen. Om jag inte minns helt galet så lagrar den även tid. Om inte annat så kan man ju kika på tidpunkt då filen skapades. Det skapas en .wpt fil som innehåller tidpunkten ser jag när jag letade upp en från förr: SWE491 JESPER_832002229_20110606_103438_WPT.wpt

    Har markerat datum och tid i fet stil.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken blir den nya officiella GPS:n?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.