• Vilken bom?

    Publicerad av acemattias på 30 januari, 2010 vid 00:38

    Ar inte helt nojd med min nuvarande bom + att linorna borjar bli slitna, sa jag siktar pa en helt ny.

    Det skall vara en 4a linors med chicken loop som oppnas (inte lossnar) och med ett trasselfritt sakerhetssystem som ar latt att aterstalla nar man ligger och plaskar.

    Har spanat runt pa natet och fastnat for 2010 ars modell fran North o Slingshot.
    Har nagon tittat narmare pa dessa?

    Northbommen verkar har en frontlina som sedan delar sig i tva, finns det +/- med detta, teoretiskt borde det gora sa att draken drar ihop sig lite mer och forlorar kraft?

    Forutom detta verkar storsta skillnade vara att Slingshot har depower installning under bommen och North over, vilken ar lattast att finjustera under korning och vilken kan ge mest depower?

    acemattias svarade 14 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • pjoter

    Medlem
    30 januari, 2010 vid 08:23

    Tjena gubbe. Alles gut?

    Du har väl kikat på cautions 2010 bom va? 🙂

    Vad gäller depower under bommen har det skrivits spaltmeter om det här på steffo men här är dom två grejerna som fått mig att inte vilja ha det efter en del testkörning. För det första, man är grymt mkt svagare när man drar ifrån sig än mot sig. Det andra är minst lika viktigt, depowerstrappen med en boll i änden har en målsökare inställd på mina nötter vilket klart förstör en annars fin session. 🙂

    Sen finns de dom som förespråkar det också men dom har fel. 🙂

  • acemattias

    Medlem
    30 januari, 2010 vid 14:09

    Halloj lilleman, gut, gut har.:cool2:

    Dom som foresprakar not spanking maste ha en skruv los.:shocked:

    Cautions nya har flera forbattringar och kan evt tanka mig en sadan, gillar flames.
    Det beror lite pa priset da den saknar ett par smadetaljer.

    En annan fraga, ar det nagon poang med att kunna flytta in/ut linfastena pa bommen nar jag anda inte kan halla langre ut pa bommen da jag faster linorna ytterst?

  • pepa

    Medlem
    30 januari, 2010 vid 15:39

    Tycker Cabrinhas 2010 IDS bom är klockren. Tycker man om att kroka ur är det bara att byta till en lite större chicken loop utan dick och QR på loopen sen behöver man inte modda något överhuvudtaget. Du har ändå den andra quick releasen under bomen. Den lilla säkerhetslinan som gör att man depowrar kiten max om man tappar den går inuti depowelinan så det kan inte bli så mycket cleanare än så. Jag vill ha så lite crap på bomen som möjligt och det får jag här, var längesen jag kunde ha lite säkerhet samtidigt haha. Klockren bom.

    cabrinha_ids.jpg

  • acemattias

    Medlem
    30 januari, 2010 vid 17:23

    har tittat IDSen ocksa, den har bra depowersystem, jag ar dock tveksam till chicken loop funktionen.
    Kor du urkrokad med leachen fast i CL far du typ ingen depower om du tappar den, faster du leashen i ringen till depowerlinan i stallet far du massor av depower men hur gar det att aterstalla i vagor och vind?

  • pepa

    Medlem
    30 januari, 2010 vid 17:57

    Jag kör leashen i den lilla metallringen som CL sitter fast i QR med, alltså inte i säkerhetslinan. Jag kör Nomad nu och blir aldrig släpad, det är såpass lång depowerlina på bommen så det e lugnt. Dock ska det gå att återställa om man kör leashen i säkerhetslinan, det sitter ett stopp ett par meter upp på mittenlinorna så man kan bara dra in bommen och släppa linan så ska det gå att köra igen. Man får väl akta sig så inte linan har snott sig runt nånting såklart, men har den det betyder det ändå bara att man fortfarande har massa depower i kiten så tror inte man kan skada sig på det sättet. Men som sagt, jag föredrar att koppla i CL.

  • acemattias

    Medlem
    30 januari, 2010 vid 22:35

    I see, var inte helt klar over hur IDSen var funtad.

    Inte helt latt det har, var finns bommen som har allt just jag onskar?

    Tid for att nagon borjar tillverka custombommar tror jag.

  • stebe

    Medlem
    31 januari, 2010 vid 02:54

    De är nog bra allihopa men inget slår nog Naish UDS system. Sök på det på konfen, det finns spaltmeter skrivna om det.

  • mjersen

    Medlem
    31 januari, 2010 vid 05:15

    hitta så clean bom som möjligt och täck allt som e rött på den med silvertejp.

  • milkman

    Medlem
    31 januari, 2010 vid 06:06

    Jag tycker clamcleat är överlägset för att trimma exakt. Och C4 bommen är ganska clean. På Ozonekiterna så räcker o-shit handtaget på en lina fram så man tar bort den extra linan genom bommen.

    Alla features
    [img]http://media.flyozone.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=32483[/img]
    http://downloads.flyozone.com/kitesurf/downloads/2010/2010_Control_System_Water.pdf

    Aningen bantad, men cleanare också.
    [img]http://media.flyozone.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=35144&g2_serialNumber=2[/img]
    http://downloads.flyozone.com/kitesurf/downloads/2010/Contact_Control_System.pdf
    Skillnaden är det är lite tyngre att dra i trim och du kan inte “byta knutar” på styrlinorna med kite i luften som på C4 bommen. Jag vet inte om denna bom kan ha o-shithandtag eller man måste ha extralinan genom bommen.

    Båda bommarna kan bytas till större loop, alltså själva svarta loopen. Men ingen av våra teamåkare som kör denna CL har behövt göra det.

  • pepa

    Medlem
    31 januari, 2010 vid 08:17
    acemattias;596785 wrote:
    Tid for att nagon borjar tillverka custombommar tror jag.

    Börja? Jag avslutade en nio år lång karriär i custombombranschen när den här kom 🙂 Har moddat alla bommar jag haft till förbannelse sedan 2000, men kände inte behovet i år.

  • sourra

    Medlem
    31 januari, 2010 vid 10:50
    acemattias;596754 wrote:
    En annan fraga, ar det nagon poang med att kunna flytta in/ut linfastena pa bommen nar jag anda inte kan halla langre ut pa bommen da jag faster linorna ytterst?

    Ja, det ger skillnad i utslag på samma sätt som en en stor bom gör jämfört med en liten.

  • acemattias

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 02:38

    Bara ett par ? till.

    Ang clamcleat, det ar uppenbart latt att trimma in med precision, men gar det att slappa ut igen kontrolerat nar det ar lite tryck i grejorna?

    Reser snart till Swe igen, dar kor jag oftast sjalv och tankte borja start/landa med hundskruv (drakarna tar mycket stryk av att glidstartas pa stranderna i bohuslan).
    Sa vitt jag forstar har inte alla bommar tillracklig depower for att detta skall funka bra, har ni koll pa vilka bommar som ar lampade forutom Cabrinha?

    Mvh

  • milkman

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 07:01

    Om clamcleaten sitter ovanför bommen så är det lätt att trimma åt båda hållen i alla fall. Jag tycker framför allt där det skiljer från rem-lösningen när du släpper ut.

    Depowerthrow har ju med draken att göra också, jag vet bara att det är lugnt med Ozonedrakar. Vissa bommar har för mycket throw(depowerlängd för bommen?) för Ozonedrakarna och skulle behöva moddas för att funka.

  • djevulen

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 09:42

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=_J3GpKXDQlA&feature=related”]YouTube- 2010 Slingshot 2010 Comp Control Bar[/ame]

    kolla även denna filmsnutt innan du bestämmer dig,,lite lång snutt ,perfekt nu när det inte blåser

  • sourra

    Medlem
    2 februari, 2010 vid 10:31

    Naishbommen (inte till torch) har riktigt mycket depower. Jag har självlaunchat och landat som du beskriver med allt från stora kites i stadig vind ned till min 4.5m i byig vind och det har gått som en dans vareviga gång.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.