Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken bräda?

  • vilken bräda?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 oktober, 1999 vid 14:11

    Någon som har tips på bra bräda som inte är för dyr är ca 275 lång 100 l och som går att ha kul med? Jag har surfat två sommrar och ska nu köpa ny bräda men har ingen aning vilket märke eller modell som är mest prisvärt.
    Hälsningar Kalle C

    anonym-anvandare svarade 24 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • tt

    Medlem
    21 oktober, 1999 vid 15:47

    En vivace 270 96liter har jag haft väldigt kul med, den är snabb och ganska lätgippad och jag kan tänka mig att det går att få tag på till bra pris.

    TT

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 oktober, 1999 vid 18:05

    Du vet ingen som vill sälja en sådan?
    eller en veloce kring 275

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 oktober, 1999 vid 18:23

    Jag har en Seatrend ACC 271 för 2500:-
    kolla under säljes.

    Johan
    smile.gif

  • linsurfer

    Medlem
    21 oktober, 1999 vid 19:00

    Oj,oj. Det finns många brädor som faller under den kategorin. Det bästa är att bestämma hur mkt du är beredd att betala och sedan utgå därifrån. Det har hänt mkt sen vivace 270ns tid. Gå inte under 100l om du bara surfat två somrar och vill fortsätta lära dig snabbt. Jag talar av egen erfarenhet, min första småbräda var en tiga 260 ca 80l. Detta pga att jag inte visste bättre. Tog ett tag innan jag lärde mig segla på den kan jag säga. Nyare brädor som är grymt bra som du borde kunna komma över med lite tålamod (vinter i ca 5mån framöver) och för runt 5000:-: F2 Ride 277, Mistral Flow 276. Båda dessa är på +100l och funkar med segel från 4.5 -7.5 och kommer nog aldrig bli tråkiga. Det är ofta värt att betala lite extra för en bräda som man vet är bra, har bra 2:a- (3:e-)handsvärde(som dessa två) och det bästa är som vanligt att provsegla.

  • rian

    Medlem
    21 oktober, 1999 vid 19:32

    Hello!

    Passa dig för allt vad nonose heter
    Det är ett litet design tricks som fanns på brädorna mellan
    ca -1993 – 1996. Nonose har gott om volym baktill och tar därför bra höjd mm.
    MEN de är helt kass att laja med. mitt råd är :

    Köp ingen renodlad Slalom -Wave eller Freestyle bräda, då kommer du bara att göra det svårare för dig.

    Freeride heter det som du skall ha; Roliga brädor som kan göra “nästan allt”
    lätt också!!

    Vill du lägga några slantar så köp en större 100-110.L F2 Axxis eller Mistral Flow. 98 – års om du hittar någon begagnad!!

    Ligger du och tänker på brädor i 2000 krs klassen tycker jag att du skall köpa en Bic Electric rock eller en F2 sunset slalom , varför inte mistral screamer.

    Dessa brädor är måhända gamla men de är attans så sköna att segla och lära sig svänga på.
    Jag har kvar min gamla electric rock, plockar fram den ibland, det går liksom inte att misslyckas på den. Dessutom seglar jag ifrån grabbarna som kör freestylebrädor med en prislapp på 10.000!

    Det smartaste är nog att köpa en billigare bräda till en början, när du lärt dig segla ordentligt, vet du också vilken typ av seglare du är, och kan välja dyrare brädor därefter. Riggen föresten, det är viktigare att den är schysst, där har det utvecklats mycket mer än på brädfronten de senaste 10 åren.

    Lycka till !

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 1999 vid 06:44

    Jag har en 270 Vivace till salu skitbilligt, även en del segel

    Krille 070 9562010 Sthlm

  • johan-s-2

    Medlem
    22 oktober, 1999 vid 10:04

    Jag har en mistral Score på 104 liter till salu för 7000:- med 2 fenor och stropppar
    hör av dig på j.stolt@spray.se om du är interesserad

  • stefan-v

    Medlem
    22 oktober, 1999 vid 13:19

    Hej! Du har fått många svar och bra tips. Själv skulle jag föreslå dig en BIC Veloce, inte Vivace. Velocen är mkt mer förlåtande och riktigt lättgippad, men, men inte så snabb som mostv Vivace. Priset beggad skall inte vara över 3000kr menar jag. Jag väger ca 81kg och drar hyfsat lätt rigg med en 7,5kvm (NP V8). trots det är det mer 6,5kvm som passar. Velocens riktiga volym är 108liter enl tyska tidningen SURF. De trycker ner alla testbrädor i en tank och mäter. På brädan står 101liter. Velocen är i den tyngre versionen (8,4kg) inte maxat lättplanad, men väl upp i planing går den smidigt igenom chopp-chopp och är snabb. Snabbast i viken blir du kanske inte. Därtill finns det andra brädor, men också andra prisklasser!!!. Nästan oförstörbar är den dessutom; både nackdel(vikten! hur viktigt är det med vikten för dig när det ändå blåser på ordentligt?) och fördel (hopp, tappa etc). Lycka till med ditt köp! Mvh Stefan V

  • johan-s-2

    Medlem
    22 oktober, 1999 vid 13:52

    Jag har en mistral Score på 104 liter till salu för 7000:- om du är interesserad hör av dig till
    j.stolt@spray.se

  • kine

    Medlem
    23 oktober, 1999 vid 12:24

    Jag kan som Linsurfer varmt rekommendera F2 Ride 277, jag köpte en sån själv den här säsongen. Den är ruggigt kul att
    surfa, den planar lätt och är lättgippad, dessutom är den helt OK om man vill börja känna på lite hopp. Lättplanad, lättgippad?
    det är i och för sig relativt. En Mistral Score tex. den är både mer lättgippad och lättplanad men Riden är snabbare,om du gillar
    fart.
    Innan Riden hade jag en Vivace 270, men jag tyckte den kändes som en planka mot Riden så jag frågade mig själv:

    – Är jag så pass sugen att ha kul när jag surfar att jag tycker det är värt 3-4000 spänn till för att köpa en nyare och roligare bräda?
    svaret blev, som du kanske förstår, JA och jag ångar mig inte en sekund.
    Jag har ett freeride 6.5 som största segel och jag planar i ca 7 m/s, men Riden klarar lätt 7.0 och lite över.

    Är du surfbiten så tycker jag att du ska köpa typ Ride 277 eller Mistral Score beroende på vad du gillar för typ av surf.
    PS. T12 (i Gbg) säljer F2 och de är superschyssta, jag kan varmt rekommendera den affären, där har du även möjlighet att
    provsegla om du är intresserad. DS.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 1999 vid 20:35

    Jag vill bara upplysa om att Vivace 270 som har nämnts tidigare heter Veloce 270 fr o m -96. Det är exakt samma bräda, men Bic
    tyckte att egenskaperna hos 270 gjorde att den passade bättre i Veloce-linjen. En Vivace 270 är dock oftast billigare begagnad.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 1999 vid 20:46

    Det är lättare att lära sig segla på lite äldre brädor. Jag har själv en gammal Mistral Screamer från -89 (277, 103 l.). Nu seglar jag på
    en Screamer II från -97. De gånger jag tar den gamla brädan känner man hur mycket stadigare den går. Man behöver inte vara så noga
    med fotplacering, fenval o dyl. Det är mycket lättare att segla på den gamla även om den nyare är betydligt roligare och snabbare.
    Mitt råd är att satsa på en lite äldre bräda och istället lägga pengarna på en bra rigg. Köp inget segel äldre än -95.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 oktober, 1999 vid 11:43

    Fanatic Gecko 278 är en bra bräda till bra pris, kolla alla tester som är gjorda på den det är 4:or ocg 5:or rakt i genom.
    Men mitt råd är köp en kortare bräda med lite mer volym, för Geckon är schysst så länge vågorna inte blir högre än knäna.
    Lycka till

    Christian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.