Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda är snabbast?

  • markram

    Medlem
    13 augusti, 2004 vid 10:09

    I princip ja.
    Men i praktiken är det inte alltid lika lätt, man får ju inte så mycket träning på det en sån här sommar.
    Jag tror att killarna som seglar formula seriöst har rejält försprång pga av att de är tränade på att köra överriggat och balansera (vafan håller jag på att ge formulafolk cred?).
    När du ligger och kör mot ngn annan märker du tydligt vad som är snabbt och långsamt och när man tävlar en hel del får man god känsla för det.
    En hyper har ju ruskig genomsnittsfart på en typisk surfdag med chop, vindhål och vindvrid (fan vet om något kan klå den där), men min gamla vivace 282 carbon tycks vara lika snabb under vissa omständigheter på halvvind (vi var 2pers som drog mot varan med 8,4segel jag körde med ett gammalt RX2 på Bicen och Sven hade RS4 på Hyper och vi körde halvvind), däremot om man skall ta höjd så spöar den ju allt vad gamla konstruktioner heter.
    Men snart blir det kanske ny slalomdeltävling i Götebeorg och på en av deltävlingarna vann ju ett vågkitt, trotts att en seglare var ruskigt mycket snabbare med sitt gamla slalomkit -så man kan förlora i en gipp det man vunnit på rakorna..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2004 vid 11:57

    Bra tråd, många kloka ord.

    Fart hänger mycket på TOW, bra trim och vem som seglar.

    Veckan innan VM i Leba Polen, bodde och seglade K. Olsen (N110) hos mej. Med F158 och Nitro 5 11m2 har han toppat 32,8 knop i 10 m/s. Det är inte ofta småprylar går fortare på ostkusten.

    Mvh Ulf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2004 vid 16:23

    ..blev avbruten, -vad jag ville säga var att, när jag är ute och seglar med mina kompisar på formula (även äldre formulabrädor), är det mycket ovanligt att någon med småprylar går bättre.

    Om jag säger att mina speednålar, eller min WIndtech downwindslalom på 5 kg, är mina snabbaste brädor, tycker jag att jag missleder oerfarna seglare, eftersom mina formulabrädor är snabbare minst 9 dagar av 10 på ostkusten.

    När vi ska ta oss någon vart, och avviker från småbrädornas optimala kurs, är formulabrädorna snabbast 29 dagar av 30.

    De få dagar per år som småprylarna ej tappar planingen, har man fantastikt kul tack vare all TOW man fått på powerprylarna, vilket leder till att man kan segla ett långt pass med småprylarna när det blåser hård vind och därmed paradoxalt få även mera hårdvindssegling tack vare powerprylarna som konstant hållar surfmusklerna fit for fight. -Glöm ej stretcha!

    Anpassa prylarna efter den vind du har, -segla minst 3 dagar per vecka med duktiga seglare så blir du snabb.

    Jag har sett alldeles för många som stått still på “snabba brädor” och sedan slutat segla, Gör inte samma misstag som dessa stackare.
    Tänk på att drömmen om fart är något helt annat än att verkligen vara snabb när du kommer ut på vattnet efter jobbet.

    När du väl köpt en bräda som ofta är snabb där du bor, kan du därefter skaffa en bräda som sällan är snabb och hoppas att du är ledig den dag det blåser tillräckligt för den lilla.

    Tänk på att det ofta är relativt platt vatten och lätt att segla fort när du har fullt tryck i formulaprylarna, medan det sällan är annat än grov sjö/chop när det blåser småspik och småprylarna blöts.

    En typisk bild från ett par år tillbaka är att jag med formula och neoprene-shorts susar förbi en kille som trampar vatten med 5mm dräkt och för liten bräda med sikte på vattenstart i nästa by.

    Idag har de flesta locals kompletterat småprylarna med formulabrädor eller HS och liknande.
    En av killarna väger bara 59 kg, men seglar ändå formula som komplement till sin 80 cm breda och 2 småbrädor på 105 och 85 liter.
    Från det att jag började ge honom tips har han utvecklats mycket snabbt tack vare att han aldrig varit rädd för powerprylar. Tack vare att hans formula är rel. tunn har han full kontroll upp till 10 m/s (12 m/s i plattv.)

    När du friåker formula tänk på att en gammal 85 cm bred F155 fungerar ypperligt, -köp inte onödigt stort segel. Hissa bommen så du lätt kan köra på läkant och rida fenan. -Ut och kör om dina polare!

    Mvh Ulf

  • Knatte

    Gäst
    18 augusti, 2004 vid 16:53

    Ovanstående bevisades i söndags på min RRD 271 ( som är grymt snabb det det blåser bra). Var man inte överriggad eller hade bra tryck i riggen, så plöjer den mest eller ännu värre sjunker..
    Snittfarten var ca 8 knop, medans maxfarten var lite högre. Jag hade haft mycket högre snittfart ifall jag hade seglat på min Tiga X-271:a som har 50 liter mer volym laugh.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda är snabbast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.