Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda funkar bäst på västkusten?

  • Vilken bräda funkar bäst på västkusten?

    Publicerad av drx på 27 februari, 2007 vid 11:35

    Hej är nyinflyttad här i Götlaborg, och utan vågbräda. Jag har en 99 liters freestajl, men vill förstås köra 99 % down the line med en 73-liters vågis, men har inte riktigt koll på hur vind-vågförhållanden är här nere. Alltså, vilken segel-range använder ni oftast, och vilken bräda? Jag menar alltså om man kör mestadels apelviken – göteborgsområdet med några danmarkstripper inräknat också. Jag har velat lite fram och tillbaka men just nu ligger jag nånstans på 85 liter för min framtida vågis och 6.0 som största segel? Är det önsketänkande eller fullt realistiskt? Eller kan man köpa en 74 liters vågis och räkna med att få använda den rätt ofta ändå? (jag väger ca 80 kg) mvh Alf

    soulsurferusa svarade 17 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • mag

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 11:56

    80-85 liter, ev wavefreestyle ger dig klart fler dagar på vattnet än en 74 liters.
    Segel kring 5-5,7 passar perfekt.
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 12:24

    Det är inte skitofta det är ridbara vågor om det blåser 6.0, så till det seglet kan du nog tänka freestyle 99 och sedan optimera vågbrädan för 5.3 och ned (även om det kan dyka upp “nödsituationer” när det blir 60 på vågisen i alla fall). Annars skulle jag säga att vanligaste storleken för 80 kilo är 5.3, fast det kan vara många dagar ned mot 4.0 också (och en och annan blåsigare dag med…). Rätt många av de bra dagarna på västkusten är 4.2-4.5 så det är ingen tvekan om att det kommer finnas dagar då du kan ha kul på en 73:a.

    Dock skulle jag ändå satsa på en klassisk vågis på 78-83 liter eller en EVO 80 för att få bättre segling huvuddelen av dagarna. En freestylevågis kan vara ett alternativ, men jag skulle säga att du då borde gå ned lite i volym eftersom dessa typiskt blir för stora tidigare. Dessutom skulle jag satsa på någon av de mest våginriktade freestylevågisarna i så fall. Men eftersom du har din 99:a att falla tillbaka på tror jag du får ut mer av en ren vågis (trad eller EVO).

  • lars_k

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 13:30

    Sanningen är nog att det finns inget enkelt svar på hur vind-vågförhållandena är här på västkusten. Dock, kommer det ett mäktigt lågtryck, då kommer det vind! Ofta mycket vind och ligger den på från rätt håll (och på rätt plats..) kan det bli hur bra som helst. Dock vill man ju gärna ut och leka de där sunkigare dagarna också med nära onshore. Eller ut på plattvattnet med freestylen.
    Lösningen på denna ekvation är prylar! Mycket prylar! För dej en 80-85 liters för normaldagar, plus en runt 70-75 liter för de bra. Man vill ju inte gärna harva omkring på en massa studsig volym i onödan. Beror förstås också på vilken nivå du är på och vad du vill göra på vattnet.
    Men ska du börja i nån ände köp en 80-85 liters!

  • drx

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 14:01

    Hehe, jo det är ju alltid svårt att ge ett generellt svar på en sån här fråga, men jag tackar för de svar jag fått, det känns som jag fått en bra uppfattning om vilka ramar jag bör ligga inom. Jag hade gärna skaffat flera brädor men jag måste även köpa en vågsegel-linje, plus master och bom så försöker hålla nere budgeten lite 🙂 Tack iaf för svaren!

  • niklas-j

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 14:29

    Halloj, jag ska byta min linje vågsegel, Ezzy Wave SE 5.8 5.2 4.7 och 4.2, perfekt skick, bra pris, alla röd/svart och helförstärkta. 2006:or. säljes pga 2007:or på väg. Ring om det låter intressant. Niklas 070-741 31 34

  • surfmeister

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 20:38

    Tjena!
    Jag väger ngt mer än dig (84 kg) och har två brädor, en Fanatic FW 98 och en Evo 74. FW98 kör jag med 6.4-5.3 m2 (“lätt” 5.3) och är en bräda som är hur bra som helst för Apelviken/Lejet. 5.7m2 dagar i A-bay är grymt underskattade, små fina vågor att rippa på och fina hopp. När det börjar bli bra tryck i 5.3m2 börjar vågorna bygga och jag tar fram min Evo74 som fungerar hur bra som helst med 5.3-4.0m2 och är en bräda som är grym i svenska förhållanden. 74 liter låter kanske lite men Evo’n är väldigt bra på att ta vikt pga 56cm bredd. A-bay/Lejet är himla fint då det blåser 5.3 och neråt.

    Därmed tycker jag Ola’s rekommendation är bra. Köp en bräda för 5.3m2 och neråt då du redan har en 99 liters planka för dagarna då 5.3m2 blir för litet. Om du har vågridning som primärt mål skulle jag personligen rekommendera en bra stubbie runt 75-80 liter typ SB Evo75/80, F2 Guerilla 76 etc. Jag hade tidigare en Evo 80 som jag tyckte var lite stor då man hade överriggad 4.7 och neråt och tycker att 74:an passar mig bättre. Vill du dock köra 6.0m2 behöver du minst 80 liter för att kunna köra bekvämt (går att använda 5.7 till min Evo, dock känns det lite stort). Vill du fokusera hopp och kontroll ska du köpa en trad runt 80-85 liter.

    Gällande segel kör jag helt klart mest med 5.3m2. 4.7 används lika mkt som 5.7 och 4.2 använder jag ca 5-10ggr/år (är dock ingen vinterseglare, slutade strax före jul). Jag har Simmer Crossover: 4.2, 4.7, 5.3, 5.7 samt NP Jet 6.4.

    Välkommen till Västkusten!

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 20:42

    En anmärkning: Nya EVO 80 (07) klarar klart mer vind än föregångaren, så den är en bättre allroundbräda.

  • surfmeister

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 20:49

    @Ola H. 367250 wrote:

    En anmärkning: Nya EVO 80 (07) klarar klart mer vind än föregångaren, så den är en bättre allroundbräda.

    Som Ola konstaterar ska Evo 80 ´07 (som jag är äckligt sugen på….) ha betydligt bättre kontroll än Evo 80 ´05 (som jag seglade).
    Dock återstår det för en “opartisk” person (typ moi) att bekräfta detta!

  • exo

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 21:23

    Rekommenderar Exocet USurf 84.

    http://www.exocet-original.com/products/usurf.asp

    I australien som är evon starkaste fäste byter fler och fler till USurf.

    http://www.exocet-original.com/forum/read.asp?ID=1880

    /exo

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2007 vid 21:24

    Surfmeister: Du får testa min vid tillfälle. Jag kör för övrigt 80:an på min avatar-bild, så även med mina futtiga 69 kilo kan den hantera rätt schyssta vågor.

  • surfmeister

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 10:34

    @Ola H. 367262 wrote:

    Surfmeister: Du får testa min vid tillfälle. Jag kör för övrigt 80:an på min avatar-bild, så även med mina futtiga 69 kilo kan den hantera rätt schyssta vågor.

    Vore najs! Får se om vi kan få ihop det ngn gång på västkusten då det börjar bli mänskligt att surfa igen. Dock är din jämförelse att dina 69kg kan få en Evo80 att rippa lite orättvis……Du kan förmodligen få en SB Go 185 att bli lika radikal 🙂

  • drx

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:05

    Jag väntar åxå på att få prova pure-acid:en, om du inte har sålt den än. Men det vore förstås göttast om det blir lite varmare först, just nu är det rena snölandskapet här.. /Alf

  • ola-h

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 11:23

    Vi får väl samköra ett test av båda brädorna. Jag är i Gbg idag, så jag vet att det snöat tämligen ymnigt och vindsurfing är inte det första man kommer att tänka på (eeeh, förutom att vindsurfing alltid är det första man kommer att tänka på…det sägs ju att vi tänker på sex så och så många gånger per dag, men själv tänker jag på bottensvängar betydligt oftare – också mitt i vintern).

  • soulsurferusa

    Medlem
    28 februari, 2007 vid 17:31

    Du skriver: “vill förstås köra 99 % down the line med en 73-liters vågis, men har inte riktigt koll på hur vind-vågförhållanden är här nere.”

    Svaret e då mycket enkelt: Quatro wave 92 (6.2-5.3) o 84 (5.0-4.0). DONE!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda funkar bäst på västkusten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.