Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken bräda ska jag välja..?

  • Vilken bräda ska jag välja..?

    Publicerad av antonski på 22 maj, 2011 vid 21:28

    Tjena, ny i sporten som man är ska jag nu till och köpa bräda.
    Har kollat placebo från 2010 och LF recoil, också 2010 Har även sneglat på Naish Momentum. Just nu väljer jag mellan dessa tre baserat på att de har hyfsade priser och känns trygga. Är 180 och väger 76 kg.
    Men så var det storleken, vad tycker ni134x41 cm eller 140×43 cm. Som sagt, är ny men tror jag kan greppa det rätt snart :smirk:

    tacksam för tips!!

    petting_4 svarade 13 år sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • roland

    Medlem
    22 maj, 2011 vid 21:47

    Tablas!!

  • johanw

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 05:24

    tablas.se skulle jag me säga evil twinen e riktigt najs!! men ska du välja en av dom du skrev så hade jag kör LF recoil

  • regfellow

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 05:44

    Runt 134×40 är medelstort och funkar för de flesta. Man måste köra ganska mycket för att kunna avgöra skillnader/fördelar osv. Ta en i högen, gärna begagnat, så kan du byta oftare och komma fram till vad man gillar.

  • viktor77

    Gäst
    23 maj, 2011 vid 06:46

    Bredden spelar större roll än brädans längd. Och sen har vi designen som också spelar en stor roll i hur brädan beter sig. Som nybörjare vill du ha nått som kommer upp snabbt till planing och som är enkel att hålla höjd med. Lite mindre rocker och en bredd på runt 40 är väl att rekommendera då. Men sen har ju kitesurfing en väldigt brant inlärningskurva, så rätt snabbt vill du börja hoppa, köra i vågor, och ja då behövs det en annan bräda.

    Köp en begagnad bräda och ett par bra bindningar. Just bindningar finns det en del som är riktigt kassa och ja alla bindningar passar inte till alla brädor. Industri standard har inte riktigt blivit anammat på alla produkter inom kitesurfing.

  • pjoter

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 09:40

    De flesta brädor är väl bra nuförtiden.

    Själv är jag sjukt nöjd med xenonbrädorna (http://www.kiteboardingzone.se) , men tablas har ju alltid gjort fina brädor med..

    Hur tänkte du köra? Ska du köra vågor och göra höga hopp så kanske du inte kikat på riktigt rätt brädor, men är det plattvatten och free/wakestyle du är intresserad av så kollar ud ju rätt.

  • skanepaul

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 12:31

    Momentum! Du lär inte bli besviken!

  • antonski

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 20:54

    Tack för alla tips. Lite svårt att prata om åkstil när man är ny men tror väl att jag kommer att köra utan större hopp och vågor. Är ju inte purung längre. har förstått att 134 är ok längd och ca 40 bredd iaf, har snart bestämt mig även om jag hittat alldeles för få begagnade alternativ.

  • jenselias

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 21:11

    App, app, app. Jag har en Spleene Rip34 till salu, precis i dina önskade mått. Jag skickar PM

    /Jens

  • mjersen

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 21:20

    lätt recoil eller nya contact!! sjukt nice o håller för allt!

  • loken

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 12:28

    Jag är också ny på sporten. Kör med en Placebo 134×41 från 2010. Den har jag upplevt väldigt lätt att lära sig på. Nu är min erfarenhet väldigt begränsad men den fungerar i alla fall väldigt bra för en nybörjare som mig. Kan tillägga att jag väger 70pannor.

  • skotten

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 14:13

    Tablas for sure… never met anyone thats managed to break one.

  • petting_4

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 15:46

    Jag har kört Naish Momentum ett tag och jag får säga att den är grymt go. Mjuka fina pads och går görgött i shopp som platt. Bra popp och riktigt rå wake/freestyle även med bra freeride egenskaper. tror nog 134:an skulle kunna räcka annars finns 138cm som även är specialförstärkt för parkwakestyle! // Petter

  • petting_4

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 15:47

    Fahlénsurf.se har även dessa på lager!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken bräda ska jag välja..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.