Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda ska jag välja till Roxen?

  • oscar

    Medlem
    14 februari, 2013 vid 18:04

    Nu måste vi skilja på äpplen och päron.

    7.0 race är inte lika med 7.0 freeride. Helt olika vindregister. Det var därför jag skrev att jag skulle hoppa från 7.0 race direkt till 5.0 våg.

    6.5 race har jag haft ett och det bäst i ca 12-16 m/s. Samma vind som jag kör 4.7 våg.
    Har även haft ett 8.3 race och en Isonic 68 bred. Funkade upp mot 10 m/s.

    Jag väger ca 90 kg och numera prioriterar jag de blåsiga dagarna på Roxen pga familj och att det trots allt blåser ganska bra på Roxen så mitt mest använda segel är ett 5.3 vilket används kanske 50% av mina surfdagar, därefter 4.7 30% och 25 % 6.0 freestyle och sen några dagar 4.2 och 3.7 som planar lika tidigt som de flesta planar med 7.5 freeride.

    Freeridekillarna med 7.5 och 8.0 får några fler dagar på vattnet givetvis.

    Jag skulle inte välja en liten slalom på Roxen. De går för fort. Vi är många som haft men sällan använt. En liten freewave är såååmkt mer allsidig och rolig på Roxen.

  • oaxen

    Medlem
    14 februari, 2013 vid 19:39

    @trimmarn 706952 wrote:

    Oaxen när du kör din sf 6.3 kör väl chamber gubbarna 7.8, eller?

    Vi har inte några camber-schnubbar att tala om. Men det kan nog stämma hyfsat.

  • andersbq

    Medlem
    14 februari, 2013 vid 20:35

    @Spray 706937 wrote:

    Härligt Anders, tack!

    Vad anser du om segel föresten, jag väljer lite mellan Severne Overdrive, Severne Turbo och kaaanske Severene Reflex 4 (dyr). Storlek ca 7kvm. (jag väger 80kg naken, kanske 85kg när man har all utrustning, full mage och lite vatten i dräkten)

    Ingen aning, har inte provat något Severne på 4 år. Då var deras racesegel inget vidare, stackars Björn, men nu är dom nog kanon. (han gjorde ju samma resa med North sails).
    Det är få som kör Severne här i Sverige, ingen som speedar, men någon måste det väl vara som kanske kan dem? Nu finns det ju en annan tråd där vi alla rekommenderar våra egna segelmärken…
    Starboard har ett eget web-forum, där även Svein Rasmussen svarar ibland. (trevlig norrman som äger Starboard och vet en hel del om Severne skulle jag gissa). http://www.star-board.com/forum/

  • spray

    Medlem
    18 februari, 2013 vid 18:25

    Tack för tipsen!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken bräda ska jag välja till Roxen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.