Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken "C-kite" ska jag välja?

  • Vilken "C-kite" ska jag välja?

    Publicerad av alohasurfer på 25 oktober, 2010 vid 08:28

    Hallå!
    Jag har kört Naish Cult i två år nu, en 9:a och en 12:a, och gillat dom jäkligt mycket. I lördags testade jag en North Vegas och kände plötsligt att jag gillade det konstanta draget, både när jag körde carving i vågorna och när jag hoppade! Trodde aldrig jag skulle gilla c-kite!!
    Så nu återstår bara frågan, vilken ska jag välja? Vill trots allt ha lite mer depower än Vegas, där fanns det nästan inget alls att ta av! Vilka är egentligen de främsta “fördelarna” med en c-kite idag? Jag har inte testat C-kite sedan jag körde min Naish Boxer 2005!

    Många säger att dom vill ha en kite med mycket depower, typ SLE, när dom kör i vågor för att kiten inte ska dra något, men jag kände tvärtom, jag gillade när kiten drog mig igenom svängarna! Cult:en drar plötsligt nästan ingenting alls när man kör down wind, det är som att man “åker ifatt den”. Hjälp mig ni som kan det här! Tittar jag på Naish så hajar jag inte riktigt skillnaden mellan Helix, Park och Torch, faktiskt. Cabrinha har jag aldrig kört.

    djevulen svarade 13 år, 6 månader sedan 19 Medlemmar · 56 Svar
  • 56 Svar
  • oskarryden

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 08:50

    Såg en filmsnutt om just Naish Park, där Sam Light och Damien Girardin snacka lite om den, och han säger att dom använder sig utav DNA från Torch i själva formen på kiten, fast med endast fyra linor. Park ska ha mer de-power, bättre relaunch och vara en lättare kite. Du får kolla med fahléns eller någon som äger en sån kite om du får testa.

    Se den här: [ame=”http://vimeo.com/15306738″]http://vimeo.com/15306738[/ame]

    Har bara testat c-kite några så låter någon annan förklara fördelarna/nackdelar 🙂

  • mjersen

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 09:07

    liquid force hi fi comp om du vill ha en snabb kite med drag i!

  • frippe-s

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 09:32

    Tja,

    Jag bytte från Naish Helix/Cult till just North Vegas i somras, en sak är säker; jag kommer inte gå tillbaka till bow-kites!! Gillar Vegas skarpt, dock kan jag inte påstå att jag saknas depower, det finns ju två lägen för infästning av mittlinorna, ett new school-läge för trick (långsammare styrning, mer bomtryck å mindre depower), och ett läge med det omvända. Jag tror snarare att om du väljer en annan typ av “C-kite”, typ Torch/Fuel/Hadlow pro/Hifi etc, kommer du uppleva mer bomtryck och ev mindre depower. Enligt recensioner jag läst tycker de som testat flera att Vegas är den kite i den här kategorin som är mest förlåtande. Jag kan bara hålla med, perfekt för en trick-noob som jag 🙂 Övergången från bow-kite blir också mer smidig tror jag. Hur som haver, tvivla inte att byta till C-kite pga av depower issues, det är lugnt mos. I förhållande till de bow-kites jag kört är mitt intryck så här långt att Vegas är snabb, snärtig, inbjuder till att prova på nya trick, inger självförtroende pga lätt bomtryck/bra top-end, lätt att kiteloopa osv, sen är det bara att konstatera att det inte är samma bottom-end i Vegasen som på tex Helix. Vissa av dessa egenskaper är säkert generella för C-kites, andra kanske inte är det, tex bomtryck. Något jag skulle kunna leva utan är väl det extra hassle som 5e linan innebär, dock väger fördelarna upp nackdelarna med lätthet! Lycka till!

    //Fredrik

  • alohasurfer

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 11:04

    Låter skitbra hörrni! Ska definitivt testa Falles Park 10:a som han har! När jag körde Vegas så körde jag bara min polares inställningar så det kanske går att få mer depower där då! Gillar dock inte North’s kvalitet generellt, hans Vegas har till exempel gått sönder 3 gånger redan, utan speciellt hård körning eller nåt. Och jag är inte så mycket för 5:e lina.

    Jag vill inte ha en för snabb kite, helst bara bra drag, stort vindregister, förutsägbar och en ständig känsla av var den är nånstans.

    Vad är egentligen nackdelarna med C, förutom mindre depower? Är det mindre vindregister också? Om jag ska byta ut min Cult 9:a kanske jag ska gå upp någon kvadrat på en C-kite då, eller?

  • skanepaul

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 11:15

    Där finns depower så räcker på dagens C kites, det är inget du behöver oroa dig över.

    För min del blir det Park nästa år.

  • sourra

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 11:51

    Så du går från Torch till Park du Palle? Själv går jag från Helix till Torch men kommer köra Bolt i de minsta storlekarna.

    Alohamannen, såhär ligger det till mellan Park/Helix/Torch/Bolt/Cult:

    Torch – C-kite med bra depower for att vara en c-kite med den jämna konstanta kraftleverans man kan förvänta sig. Draget justeras till största del med bommen men även genom hur hårt man kantar brädan. Tror den är inne på sjunde året nu och har bara fått mindre justeringar mellan åren så det är en jäkligt vältunad kite vid det här laget.

    Park – SLE-kite som lånar många egenskaper från Torchen, speciellt när man kör urkrokat. Den har dock mer depower, SLE-relaunch och lite mer stabilitet. Bra ös i svängar och loopar men inte fullt så brutalt som på Torchen. Lättare relaunch än både Torch och Bolt.

    Bolt – SLE-kite med Sigmaform som lägger tyngdpunkten mer mot mitten av kiten, vilket gör att den ligger sjukt stabilt i luften även om man får lite linslack t.ex. när man kör vågor. Mindre drag i svängarna än Park och Torch, speciellt om man svänger den hårt då den nästan kan vända på stället. Har geotech vilket är ett sätt att hålla panelerna sträckta även om man trimmar ned kiten mycket. Det är därför man kan köra denna typ av kite så galet nedtrimmade utan att man tappar styrförmågan (vilket man gör på de flesta andra typer av kites)

    Cult – Påminner mycket om Bolt men har inte möjligheten att köra lightwind relaunch-systemet. Ersätts av Bolt 2011.

    Helix – Ett mellanting mellan Torch och Cult. Man tog viss Sigmashape och bridles från Culten medan man tog c-båge och dukprofil från Torch. Påminner en del om Park i känsla men har lite mindre gemensamt med Torch än vad Park har. Ersätts av Park och Bolt 2011 (beroende på vilka av Helixens egenskaper man var mest tilltalad av).

    Kolla sidan 14 och framåt i denna pdf så finns det en del bra jämförelser
    http://www.fahlensurf.se/v4/download/2011NaishKites_Catalog_English.pdf

  • pepa

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 12:22

    Funderar på SLingshot RPM jag, ska vara liknande Park men med några säsonger extra i benen.

  • sourra

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 13:04

    Jag har läst att de ska vara rätt olika trots att de verkar köra på liknande koncept men någon vidare specificering av skillnaderna följde inte. Ska du inte Nomada dig även nästa säsong?

  • alohasurfer

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 13:32

    Hahaha, fan va härligt att ha Sourra och Pepä svarandes på mina inlägg igen, då blir jag alltid klokare!
    Väldigt bra beskrivet Sourra-mannen! Det låter som om jag ska köpa en Park eller en Helix faktiskt! Jag har svårt att lämna Naish känner jag, jag gillar deras kvalitet, bomsystem och utseende, och är man dessutom polare med Falle så får man hålla sig lojal känner jag 😉 Men blir jag överbevisad när jag testar ett annat märke/kite så byter jag!
    Jag trodde inte det var så stor skillnad på Cult och Helix faktiskt, ack så fel jag hade! Jag skulle gärna köpa Park, men då får man ju vänta! 🙁
    En 2009 Helix kanske, har hört att de är bättre än 2010?

  • pepa

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 14:08

    Jag hoppas att min nia förblir en Nomad!? Dock ska jag ha mig något större också.

  • sourra

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 14:16

    Bara för att ge dig lite mer att hålla ordning på kan jag speca läget lite för Helix 2010 vs. 2009
    2009-Helixen hade till skillnad från samma års Cult direktinfästning på baklinorna och möjligthet till flera olika infästningar. Det var även lite djupare båge på den.

    2010-Culten ärvde designmässigt mycket av 2009-Helixen medan 2010-Helixen sneglade mer på Torchen (som jag skrev i tidigare inlägg). Så – välj inte en 2009-Helix om du vill ha något som är mer aggressivt än din nuvarande kite.

  • alohasurfer

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 15:28

    Fredrik, vilken årsmodell av Vegas är det du har? det där med olika lägen verkar inte finnas på min polares från 2007.

  • alohasurfer

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 15:33

    Okej Sourra då får det bli en Helix 2010 eller vänta till våren på en Park alltså, eller snegla på annat märke 😉

  • wakenils

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 15:47

    Du ska såklart välja en Ozone C4, bästa av alla världar, bridlad C-shape
    Stabil, bra depower och popp!
    Händelsevis är mina till salu nu när nästa års är på väg in, ser ut att bli vind i slutet på veckan ifall du vill testa…
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=30322&title=ozone-c4-7m-10m-13m&cat=9

  • djevulen

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 15:56
    Pepä;637123 wrote:
    Funderar på SLingshot RPM jag, ska vara liknande Park men med några säsonger extra i benen.

    säg bara till Pepä så ska du få känna på en RPM,eller c-kitarnas c-kite,,Fuel
    RPM 2011 kommer inte in fören feb men Fuel har vi redan hemma,,

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken "C-kite" ska jag välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.