Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken "C-kite" ska jag välja?

  • skanepaul

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 16:59

    Ja du Johan det lutar åt Park men mest för att jag vill prova något annat och folk verkar ju gilla den skarpt.

    Det enda jag oroar mig över är bomtrycket…Jag vill ju ha bomtryck! 🙂

  • alohasurfer

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 17:13

    Skulle gärna testa C4 i helgen Wakenils!! Hoppas på vind då! Gillar jag den så tar jag den! Det är 10:an som är mest intressant för mig.

  • frippe-s

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 17:56

    Jag har en 10a från 2010 och en 14 från 2008, jag har dock nästan bara kört med 10an so far. Jag tror även 2008an har två infästningar att välja mellan på framlinorna, den finessen måste kommit 2008 alltså. När det gäller kvalitet måste jag säga att jag tycker den är top notch, framförallt på 2010an! De flesta märken håller väl hög kvalitet idag, sen kan man alltid ha otur med måndagsex etc. Design är en annan femma 🙂

    //Fredrik

  • alohasurfer

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 18:57

    Menar du att designen är dålig Fredrik? 😉 Jag håller med om att den inte är särskilt snygg, om det är det du menar 🙂

  • pepa

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 19:26
    djevulen;637168 wrote:
    säg bara till Pepä så ska du få känna på en RPM,eller c-kitarnas c-kite,,Fuel

    Till! Bara att skicka upp till Ume 🙂

  • stebe

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 19:55

    Hadlow Pro förstås 🙂

  • alohasurfer

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 20:11

    Har läst massa reviews nu och Ozone C4 verkar vara den som får bäst kritik, jämte Naish Torch! Men eftersom C4 verkar lite mindre hardcore och har bättre depower blir det nog den, eller vänta på Naish Park! Hoppas man får testa lite kites i helgen!

  • aka_kalle

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 20:31

    du bor ju i göteborg, åk in till nocomply och testa en hifi comp, du kommer inte ångra dig

  • sourra

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 20:54
    Alohasurfer;637161 wrote:
    Okej Sourra då får det bli en Helix 2010 eller vänta till våren på en Park alltså, eller snegla på annat märke 😉

    Tror det kan finnas nån Park för demo hos Falle. Om inte annat så bör det dyka upp ett gäng om ca 6 veckor. Vill du testa lite grejor så har jag Helix 9 och 7 samt Torch 12 som går att låna om man hämtar och lämnar hos undertecknad. Ang. Torch och hardcore så är min bättre hälft Lina helt lyrisk över Torchen och hon är inte hardcore =)

  • frippe-s

    Medlem
    25 oktober, 2010 vid 21:23
    Alohasurfer;637199 wrote:
    Menar du att designen är dålig Fredrik? 😉 Jag håller med om att den inte är särskilt snygg, om det är det du menar 🙂

    Nja, jag menade nog mer att jag vet att vissa inte tycker om designen, jag gillar den! Här gäller det dessutom att propagera för “sitt” märke, det gör ju alla andra! 🙂

  • alohasurfer

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 06:22

    Hehe you’re damn right Frippe!

    Sourra, det låter verkligen kalasbra! Jäkligt schysst av dig!! Hoppas på lite vind i helgen då! Ska även ut i morgon efter jobbet tänkte jag! Torch verkar dock svår att få tag på begagnad, eller ny-fast-förra-årets. Ja Falle har en Park 10 kvadrat, den måste testas! Men du, om jag ska sälja en av mina Cult, 9:an eller 12:an, och “ersätta” med en Torch, Helix eller Park, vilken storlek ska jag behålla och vilken storlek på “C-kite” ska jag välja?

    Nocomply har jag aldrig varit på, kanske dags att kolla vad dom har!

  • hildingdude

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 07:04

    tourchen har ju mindre depower än vegasen, jag har testa båda två.

    Jag säljer vegas 2010 9 0ch 12 med en bom för 14 500 om du är sugen, tog ut kitesen i maj och fick nya i början av september och därimellan har de ju knappt vart ngn vind…

    hör av dig om du är sugen eller om du har frågor 0722 933 566 (jag har testat hadlow pro, vegas , tourch, hifi comp, div. sle/bow säkert ngt märke jag glömmer.)

  • above_the_law

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 07:28

    Ok,
    LF Hifi Comp är riktigt skön, välbyggd, lätt att re-launcha, mycket lättsvängd (även i 13 kvm) och funkar också bra för att köra vågor med = riktigt bra till allt helt enkelt….(Har den som enda stora kite d v s både till Fs/wake och Vågor)
    MEN,
    Den absolut bästa C-kiten jag testat för freestyle och hp-trick och dessutom själv kör för Fs/wake är Hadlow Pro.
    Har inte hört någon duktig freestyleåkare som inte gillar den skarpt efter att ha testat den en tid. Tar dock ett tag att lära sig att den inte funkar riktigt lika dant som övriga moderna kites vid vattenstarten om man kör Hadlow set-up. MEN du kan även köra den med 5:e lina och då är det ingen skillnad vs andra C med 5:e.
    Denna (med Hadlow set-up) ska köras tillbaka ner i powerzone för att få den att lägga över sig på rygg och sedan styras upp i vindfönstret och startas med rätt mycket tryck. Inga problem ens med boots när man väl lärt sig skillnaden! Däremot gillar jag inte den “gamla” HL Pro till vågbräda när det är On shore vind (i alla fall inte i de små storlekarna), då den tenderar att släppa trycket och ramla ur vindfönstret så fort man släpper kant och går med vinden.
    2011 års modell har dessutom fått en ny set-up med en extra v-bridle (utan pulleys/block så klart!) som gör att den inte släpper trycket lika effektivt när du slutar kanta, vilket är bra för vågbräda i vågor. Den blir lättare att starta från vattnet i det läget. Dessutom utvecklar den mer kraft i det läget rent generellt sätt.
    Bara att läsa här:

    http://www.flexifoil.com/eu/products/2011hadlow.cfm

  • above_the_law

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 07:50
    Alohasurfer;637253 wrote:
    Hehe you’re damn right Frippe!

    Sourra, det låter verkligen kalasbra! Jäkligt schysst av dig!! Hoppas på lite vind i helgen då! Ska även ut i morgon efter jobbet tänkte jag! Torch verkar dock svår att få tag på begagnad, eller ny-fast-förra-årets. Ja Falle har en Park 10 kvadrat, den måste testas! Men du, om jag ska sälja en av mina Cult, 9:an eller 12:an, och “ersätta” med en Torch, Helix eller Park, vilken storlek ska jag behålla och vilken storlek på “C-kite” ska jag välja?

    Nocomply har jag aldrig varit på, kanske dags att kolla vad dom har!

    Support your LOCAL DEALER:-)

  • svinet

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 08:26

    Kan varmt rek. Torchen. Den har utvecklats en hel del sedan jag körde den 2007. Känns som C-kites har fått bra depower numera och man kan nu med den nya bommen även skota ut en hel del. Så känslan av säkerhet och kontroll börjar likna SLE. Kör 7,9,11 och snart 14 på 2011 Torchen och är grymt nöjd. Finns gött med inställningsmöjligheter på både bom och kite för att justera bomtryck, hastighet på kite mm. Det dära med att det skall vara svårt att höjda med en C-kite gäller inte Torchen iaf. Har inte märkt ngn skillnad när jag gick från Cult/Helix till denne.
    Så jag skulle vilja påstå att den passar det flesta 🙂

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken "C-kite" ska jag välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.