Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken "C-kite" ska jag välja?

  • milkman

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 09:23

    C4:an är grym. C-formen och samma konstanta drag som C, direkt koppling utan block nån stans mellan bom och drake. Men det är inget riktigt C, den har en bridle som gör att den har samma depower som platta kiter och relaunch är löjligt lätt.

    Missa inte att testa dom om du får chansen.

    För den som orkar vänta på 2011 modellen där man tack och lov knappt ändrat kiten:
    2011 har helt nya paneler och ny LE design men de har bara gjort mindre ändringar för hur kiten känns och beter sig. Viktigaste ändringen är att de har lagt till en bridleinställning som gör att man kan välja mellan standard inställning och mer traditionell C-kite där även depowern bara blir som på bra C.
    Med standard inställningen klarar sig de flesta med bara två kiter. I andra inställningen behövs tre kiter för att klara de flesta vindarna. Men å andra sidan tar det 20 sekunder att byta mellan inställningarna 🙂

  • alohasurfer

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 10:51

    Svinet och Milkman (haha det låter som två superhjältar när man skriver det så)
    Det verkar tyvärr grymt svårt att få tag på en bra begagnad Torch eller C4 från 2009 eller 2010!! Har inte riktigt råd att köpa en splirrans för typ 12 000 🙁 Säg till om det är nån som har eller vet!

  • skanepaul

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 11:47

    Jag har en 11 och 14 Torch 2010 till salu, kompletta med bommar, PM:a mig om du är intresserad. Jag kan garantera att du inte kommer bli besviken om du väljer Torch, det är en fruktansvärt bra kite! Det är väl hela världen enig om? 🙂

    Återigen detta depower snack, hmm tröttsamt…Torchen har gott om depower det hade den t.o.m. före 2008 då smartloopen blev standard och man fick ännu mer trimlina att leka med.

  • alohasurfer

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 13:06

    Jag tror jag mailade din hotmail om Torch, om du har den på annons! 😉 11:n kan absolut vara intressant, beroende på skick och pris förstås. Vad skulle du säga att en Torch 11 motsvarar i Cult-storlek? I hur starka vindar kör du en Torch 11? Jag väger 92 pannor.

  • skanepaul

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 13:20

    Alltid svårt att uppskatta hur mycket vind man håller kiten i, jag gillar att kör överriggad så jag har säkert haft den uppe när byarna närmar sig 15m/s och då fortfarande på lite depower, har aldrig kört den i botten kan jag säga. Då byter jag kite istället.

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 13:21

    Alohamannen, ang. din fråga om vilken kite du ska byta ut ifall du bara ska byta en samt mot vilken storlek du i så fall ska byta:
    Jag skulle lätt välja att behålla den mindre eftersom vindarna som regel blir ojämnare när det börjar tuta i och då är det fint med en snällare kite.
    Om jag skulle byta ut en Cult-tolva skulle det vara mot en Park-12, Helix-12 eller en Torch-14 (Torchen är lite klenare per m² än Helix och Park). Vad som talar för Helix och Park är ju att du kan ha samma bom som på Cult-nian. Vad som talar för Torch är att det är en Torch =)

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 13:29

    Vad det gäller kitestorlekar och vindstyrkor så har Johan “Che_riff” Åhrman (som tyvärr har varit rätt osynlig på senare dar pga. jobb och barn) kört Torch 14 och 10 som enda storlekar de senaste åren. Han väger nog inte mycket mer än 70 kg men var ändå ute med den där jäkla tian och körde sjuka hopp när jag var tokriggad på min SLE-sjua. Så – visst kan man hålla en Torch riktigt länge om man bara är duktig på att kanta osv men bara för att det går så inne bär det ju inte att man bör =)

    Som tumregel kan du räkna att en Torch av en viss storlek motsvarar en Cult som är ungefär 1 m² mindre. Det är såklart inga exakta siffror men det är ungefär så jag har uppfattat det när jag jämfört de olika modellerna.

  • hildingdude

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 13:41

    jag tror inte att du blir besviken efter att du har köpt det vore surt.
    tourch är mer som en gummi snodd efter du poppat. lite skumt tycker jag men dom som kör på den gillar den.
    HP slackar totalt om du går downwind. Flippat bra för freestyle, tyvär är den lite väl extrem jag har kört 2009 kiten lite och jag gillade den.
    C4 … är inte en personlig favorit.
    vegasen har du ju testat och det är min favorit kan vara för att det är kiten jag kört på längst, men den är ruggit stabil och smooth i luften, antagligen för att den är lite tyngre i trailing edge? jag vet egentligen inte varför den är så bra men den är den bästa kiten och nu vill jag verkligen inte köra något annat.

    en kite du borde kolla på om du vill ha ngt mitt imellan är RPM den är sjuktbra med!

    min topp 3 kitelista är

    Vegas
    RPM
    HP

  • alohasurfer

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 14:30

    Fan Sourra, du är som ett uppslagsverk!! 🙂 Tack än en gång!! Blir inte en Torch 14 jäkligt långsam i svängarna när den är så stor? Jag har möjlighet att köpa en Torch 11 eller 14 här, men då kan jag inte använda mitt bomsystem jag har till Culten. Svårt det här alltså 😉 Helix har jag aldrig kört, värt att testa det också, jag har bara fått för mig att det inte är nån större skillnad mot Cult. Det jag främst är ute efter är det konstanta draget i svängarna när man kör carving och även när jag kör downwind, min Cult släpper mycket av draget när jag kör downwind eller tar en vändning/sväng.
    Hildingdude, jag ska försöka få testa Vegas också, i en nyare version, den jag testade i helgen var en 2007!

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 15:09

    Vi kan väl kanske vända på det och säga “Är det några vidare vågor då det är vind för en så stor kite?” =) Torchen i strl 14 är inte en snabb kite men allt är relativt. För att vara så stor är den absolut inte långsam och det är samma konstanta drag i 14 som det är i andra storlekar. Du kan dessutom justera hastigheten på den genom att variera bak- och framlineinfästningar samt bombredd. Och igen – Helix och Cult skiljer mycket åt.

    Min nia är i Varberg men om du vill låna sjuan inför morgondagens fetetryck är det bara att säga till.

  • alohasurfer

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 15:31

    Var/när ska du köra i morgon? Jag tänkte köra i Rågelund från klockan 16! Vore skitkul att få testa Helix!!

  • alohasurfer

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 15:37

    Kom på 2 frågor till, sen har jag nog inga fler hoppas jag 😉
    1. Kan man generellt säga att i starka byiga vindar bör man fundera på att ha en liten SLE kite, och använda C-kite främst i vindar upp till låt oss säga 12-13 sekundmeter?
    2. Är det svårare att köra Helix än Torch, svårare att hitta sweet spot osv?

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 15:52

    1) Ja
    2) Nej

    Jag kommer inte köra alls imorgon tack vare ett sent möte på jobbet men vill du komma förbi ikväll och hämta kiten går det bra.

  • alohasurfer

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 16:08

    Bor du i Götet? Jäklar va schysst av dig!! Jag kommer gärna förbi! Jag ska köra på torsdag också, är ledig då, ska du köra då?

  • skanepaul

    Medlem
    26 oktober, 2010 vid 16:38

    Jag tror så här om det står mellan ovan nämda kites, torch, vegas, helix, hp och c4: du kommer antagligen gilla dem alla! 🙂

    Kommer kännas annorlunda några sessions tills du är invänjd.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken "C-kite" ska jag välja?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.