Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken fena? viper speed, slalom eller evo?

  • Vilken fena? viper speed, slalom eller evo?

    Publicerad av pulver på 4 oktober, 2006 vid 12:40

    Har en gammal Hyper 105. Kör på originalfenorna Drake 34 och 44. 34:an är ok men 44:an är väldigt seg. Blir det stor skillnad i fart om man slänger på någon selecet fena? Viper speed, viper slalom, viper evo, vilken är att föredra? Vilken är snabbast? Jag kör 7.0 och 8.5 på brädan och använder oftast 34:an även till 8.5:an. Tänkte mig en ny fena strax under 40 cm till stora seglet. Vilken? Tacksam för svar!

    jester svarade 17 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • glen-alpin

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 16:46

    Det kommer garanterat låta mer om fenan om du byter… Jag har inte så många andra erfarenheter utav Select än det. Jag skulle rekommendera dig att köpa en G-sport Sr6B 38cm. Den går bra och funkar kanon till din 8,5a.
    Men det är en smaksak hurvida man gillar olika fenor.

  • jester

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 17:01

    En Lightning Evo på 37 eller 39 cm skulle nog passa fint. G-Sport Sr6B är oxå en bra fena såklart.
    Körde en Evo 43 på min Hypersonic 125, och den upplevde jag som lite för stor om man ville satsa på fart.

    Ett tips är att kontrollera Drake-fenorna så att du inte fått sprickor vid skarven till fenhuvudet. Min 34 gick rätt av. Det gjorde lite ont, om man säger så…

  • pulver

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 14:23

    Tackar för tips! Vad är det för skillnad på evo och slalom?

  • jester

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 15:57

    Evo har en lite rakare profil, och lite större yta jämfört med Slalom. Mao så kräver Slalom aningens större fena för att generera samm lyft, men svänger lite lättare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vilken fena? viper speed, slalom eller evo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.