Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?

  • Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?

    Publicerad av pulver på 26 december, 2005 vid 20:45

    Hallå!

    Fick en GPS i julklapp. Tänker ha den till att surfa med i första hand. Är Garmin eTrex Venture något att ha? Den skall vara vattentät men känns lite stor tycker jag. Vilken GPS är bäst lämpad för surf. Jag har kvitto och kan byta. Vad kör alla speedseglare med? Tacksam för svar.

    /Pulver

    stang svarade 18 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • Knatte

    Gäst
    26 december, 2005 vid 21:48
    Pulver wrote:
    Hallå!

    Fick en GPS i julklapp. Tänker ha den till att surfa med i första hand. Är Garmin eTrex Venture något att ha? Den skall vara vattentät men känns lite stor tycker jag. Vilken GPS är bäst lämpad för surf. Jag har kvitto och kan byta. Vad kör alla speedseglare med? Tacksam för svar.

    /Pulver

    De flesta kör med Garmin Foretrex 101 alt 201. Några använder väl Gecko modellen.
    Alla är mindre än Etrex modellerna. Du bör ha alla GPS:er i ett vattentätt fodral, även om det heter att de är vattentäta.
    Se Guide här
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=faq&smnu=gps&val=&uid=

  • jester

    Medlem
    26 december, 2005 vid 21:50

    Dom flesta kör med Garmin Foretrex 201 eller Garmin Geko 201. Dessa är “godkända” av http://www.gps-speedsurfing.com som är den site som gäller för att posta sina bästa tider.

    Hoppa gärna till slalom/speed-forumet, där finns mer intressant att läsa utan att riskera att bli kallad för speedtysk o annat sådant från segelsnurrar-fjunen… 😉

    Äh. var för långsam.. Knatte hann före… Men välkommen till fartåkar-gänget!!

  • pulver

    Medlem
    27 december, 2005 vid 22:16

    Tack för snabba och bra svar! E-trexen är tillbakalämnad och 1700 kr kliar i plånboken.

    Vad är det för skillnad på 101 och 201, Foretrex, Gecko? Finns det någon bra återförsäljare i Göteborg eller skall man beställa billigt från någon pålitlig näthandlare?

  • mrpop

    Medlem
    28 december, 2005 vid 08:37
  • jester

    Medlem
    28 december, 2005 vid 08:49
    Pulver wrote:
    Tack för snabba och bra svar! E-trexen är tillbakalämnad och 1700 kr kliar i plånboken.

    Vad är det för skillnad på 101 och 201, Foretrex, Gecko? Finns det någon bra återförsäljare i Göteborg eller skall man beställa billigt från någon pålitlig näthandlare?

    Största skillnaden mellan Foretrex 101 och 201 är väl att 201:an har uppladdningsbara batterier. 201:an är den populäraste GPSen. Gecko är väl i det närmaste identisk med Foretrex 101, men har inte armbandet. Tror man får datakabel med i priset på Foretrex, men inte med Gecko.

  • the_novice

    Medlem
    28 december, 2005 vid 12:03

    Gecko 101 har väl bara 3000 “spårpunkter” vilket inte räcker särskilt långt om man skall kära med rekommenderade 2 sekunder mellan varje punkt.
    Gecko 201 och 301 tror jag har 10 000 punkter precis som Fortrex 101 och 201, vilket täcker till ca fem timmar segling med 2 sekunder mellan varje punkt.
    Vattentätheten är väl densamma dvs mest ett fuktskydd så dem bör läggas i tex en aquapac. Det är väl bara fortrex 201 som har inbyggt batteri dem andra har dämed också ett batteri lucka som kan läcka…

    Kan helt klart rekommendera fortex 201, lite extra kulor vid inköpet men så får man också allt man behöver, data kabel och inbyggt laddningsbart batteri och slipper köpa detta separat.

  • sode

    Medlem
    30 december, 2005 vid 14:55

    Helt klart intressanta produkter… brukar ni ha dem på armen, eller monterar ni dem på bommen eller masten? Tänkte främst på hur man undviker att mosa den första gången man är ut… (newbie, och därmed kastfallsfetischist som man är…)

  • getwet

    Medlem
    30 december, 2005 vid 16:15

    Har 201:an på armen.

  • jester

    Medlem
    31 december, 2005 vid 11:28
    sode wrote:
    Helt klart intressanta produkter… brukar ni ha dem på armen, eller monterar ni dem på bommen eller masten? Tänkte främst på hur man undviker att mosa den första gången man är ut… (newbie, och därmed kastfallsfetischist som man är…)

    Är nog mindre risk att ha den på armen. Bommen har ju en viss tendens att slå i brädan just vid kastfall. Tänk på att fästpunkterna på armbandet på Foretrexen är lite klent. Vet att ganska många tappat den, helt enkelt. Är nämligen samma konstruktion som en vanlig armbandsklocka. Vet att många kör även med Aquapaks till Foretrexen oxå.

  • pulver

    Medlem
    31 december, 2005 vid 16:54

    Någon som handlat av TNH.se? Är de pålitliga? Det var ju bra presentationer på svenska för alla produkter. Fattar dock inte varför en Foretrex 201 är biligare än 101. Någon som vet?

    Man kan se medelhastighet på båda antar jag. Insåg precis att de borde vara ganska användbara även för löpning. Tränar en del och ofta undrar man vilket kilometertempo man hållit efter en sväng i terrängen. Om man får 15 km/h i medelhastighet har man hållit ett prydligt 4-minuterstempo per kilometer och… Ja alltså tidtagning och medelhastighet är själövklara funtkioner på alla GPs:er eller?

    Tack igen för alla bra länkar och initierade svar! Gott nytt GPS-år!

    /Pulver

  • jester

    Medlem
    31 december, 2005 vid 17:16

    Kan ju vara så enkelt att dom lagerför 201:an, och att 101:an ligger kvar för att ingen orkat ta bort den? Kan nämna att det finns en syster-GPS från Garmin som heter Forerunner. Den klarar dock inte av att visa knop på displayen, och jag är osäker om det är möjligt o koppla datakabel till den, men den innehåller dom funktioner du nämner och några till. Finns även en version av denna som heter ForeRunner 301 som har en pulsmätare som du kopplar till GPSen.

    Gott Nytt År på er alla, och måtte speed/vind-gudarna vara med oss under 2006!!

  • charlieb

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 07:48
    getwet wrote:
    Har 201:an på armen.
    Hej på dig Getwet! God fortsättning. Var ute och cyklade på ditt seedställe på nyår. Hela viken var klädd i vitt och då pratar jag inte om vattnet…
    Fråga.
    Om vi har 15 m/s och lite små choppigt, hur fort kör SpeedGubbarna jämfört med Våggubbarna?

    Charlie

  • Knatte

    Gäst
    4 januari, 2006 vid 09:46
    CharlieB wrote:
    Hej på dig Getwet! God fortsättning. Var ute och cyklade på ditt seedställe på nyår. Hela viken var klädd i vitt och då pratar jag inte om vattnet…
    Fråga.
    Om vi har 15 m/s och lite små choppigt, hur fort kör SpeedGubbarna jämfört med Våggubbarna?

    Charlie

    Svårt att säga:rolleyes:
    Men som vågseglare, kanske du gör omkring 25-27 knop som bäst.
    Medans en speedgubbe, snarare ligger över/uppåt 30 knop om bara vattnet inte är för choppigt.
    Men det är en ganska stor skillnad i speed, på våg och slalomprylar:laugh:

    Vet inte om länken funkar… http://ftp.surfzone.se/pp/data/506/1Knatte_realspeed_headcam_oldversion1.avi men där kan du se ett gammalt klipp på min slalombräda, kontra våg/freestylebrädor..:laugh:

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 12:11

    Såg att Andrew Daff hade kört 40 knop med en vågbräda. Kolla på det här:

    Date : Saturday, December 31, 2005
    Spot : Sandy Point, Australia
    Board : Starboard Acid 74
    Sail : KA Sails Kaos Wave 3.7
    Fin : Starboard Drake Wave 200
    Average speed : 37.2 knots (38.3 37.5 36.9 36.9 36.4)
    Max. GPS (display) : 39.4 knots
    Max. 2 sec. (software) : 40.4 knots
    100 m run : 38.9 knots
    250 m run : 37.5 knots
    500 m run : 32.9 knots
    Distance : 23.3 km
    Windspeed : 28.0 knots
    Windgusts : 38.0 knots
    Remarks : The first serious ‘Honking Easterly’ of the summer.

    I was amazed at how fast I went on the Starboard Acid Wave 74 (’04 model)

    Great fun!!!

  • swe223

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 12:17

    Hej! Jag brukar fästa min GPS (garmin ledgen C) på masten ovanför bommen.
    Har kört så hela 2005 och det har funkat bra. Jag brukar ändra till stora siffror på displayen och på så sätt kan man enkel se hur fort man seglar. Det funkar väl säkert lika bra att ha den på armen jag har inte testat den varianten. Jag ska väl tillägga att jag har gps:en i ett fodral som man kan köpa som tillbehör till Garmin. Fodralet har ett bältesclip så det är väl igentligen tänkt att man ska har gps:en i byxlinningen men jag har tagit bort clipset och sytt på ett breddt kardbordband istället som jag då använder när jag fäster gps:en på bommen.

    //Nicklas Carlsson

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.