Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 13:49

    Ang placering av GPS…
    Se till att fästa den någonstans där den så sällan som möjligt hamnar under vatten. På det sättet undviker man dom flesta spikar när du skall analysera din session efteråt.
    Jag fäster min med en karbinhake i västens axelband, och en hemmasydd gummibands/kardborre-lösning runt armen. Funkar skitbra, samt ger mig möjlighet att kolla på GPSen on the fly.

  • pulver

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 14:09

    Om jag kastar mig in i min gamla tråd igen… Jag är ju ännu inte GPS-ägare men kommer bli så fort THB får in Foretrex 201 i sitt lager. Om ca 8 dagar kan jag alltså snacka GPS med lite mer tyngd.

    Som novis frågar jag ännu okunnigt; -spikar? vad är det som inte funkar om GPS:n hamnar i vattnet? Den lär ju doppas då och då även om det blir sällan om den är fäst i axelhöjd. Utbilda mig gärna om detta och annat viktigt så jag med van hand, och tyngd av kunskaper, packar upp min lilla apparat om någon vecka.

    /Pulver

  • swe223

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 14:42

    När gps:en hamnar under vatten tappar den kontakten med satteliterna.
    När den sedan kommer upp ur vattnet och återfår kontakten med satteliterna så uppstår en spik eftersom gps:en har svårt att räkna ut hur långt tid det tagit sedan den tappade kontakten dvs man får en felaktig hastighetsangivelse. När man laddat ur sina tracks och analyserar dom i gspar så brukar man enkelt kunna hitta dessa spikar och tar då bort dom.
    //Nicklas

  • jps

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 15:29

    Ytterligare en fråga i samma ämne.

    Kan man spara fler än en session i en foretrex? T.ex. om man är på semester ett par veckor och inte har dator med sig men ändå vill kunna lagra varje session separat. Om det går hur många timmars åkande får man plats med?

  • the_novice

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 15:33

    Tror inte att tiden är problemet, gps’en har ju egen klocka….
    Däremot så verkar gps’en anta att man forsätter rakt fram med samma hastighet som man hade innan kontakten förlorades. Om man då krashar i full fart så antar alltså gps’en att man fortsatt rakt fram med ungefär konstant hastighet, när den sedan återfår kontakten så har man ju inte flyttat på sig alls och då blir det ett stort hopp i position tillbaka till krashpunkten och detta ger en spik i hastigheten. Får man en spik på det sättet så skall man alltså ta bort positionspunkterna innan innan spiken tillbaks tills krashpunkten för att spiken i hastigheten skall försvinna… :tongue:

  • the_novice

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 15:41
    JPS wrote:
    Ytterligare en fråga i samma ämne.

    Kan man spara fler än en session i en foretrex? T.ex. om man är på semester ett par veckor och inte har dator med sig men ändå vill kunna lagra varje session separat. Om det går hur många timmars åkande får man plats med?

    Man bör inte spara tracksen för då komprimeras datan. Däremot är det inga problem att bara stänga av gps’en så fort man riggar om, tar fika paus eller snackar skit på stranden tex. Det blir då olika sessions i GPSAR (iaf blev det när jag körde Win98 men verkar inte bli det på XP?) och det är oftast inga problem att där analysera vad som är vad. Med Fortrex 101 och 201 har man totalt 10 000 spårpunkter och om man loggar punkter med 2 sec mellanrum så blir det totalt ca 5.5 timmar….

  • jps

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 15:54

    OK. Tack för svaret.

    Om jag fattar rätt så borde det alltså gå att spara hur många sessions som helst (upp till 5,5 timmar) genom att bara stänga av GPSen mellan dessa samt att därefter splitta sessionerna manuellt efteråt.

    Blir nog till att ta med datorn isåfall 🙂

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 17:54
    JPS wrote:
    OK. Tack för svaret.

    Om jag fattar rätt så borde det alltså gå att spara hur många sessions som helst (upp till 5,5 timmar) genom att bara stänga av GPSen mellan dessa samt att därefter splitta sessionerna manuellt efteråt.

    Blir nog till att ta med datorn isåfall 🙂

    Japp. Denna bit gör man exempelvis i GPSar. Men jag har skaffat mig en bärbar dator av just denna anledning. Dessutom fnkar den perfekt som frukost-dator oxå… 😉

  • stang

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 18:20
    The_Novice wrote:
    Man bör inte spara tracksen för då komprimeras datan.

    Man kan höja ribban lite till tycker jag och säga, man SKALL inte spara datat som ett track, det datat blir obrukbart om man sen vill kunna analysera sin fart senare. Just pga av att data komprimeras genom att punkter tas bort plus att höjd, hastighet och tids angivelser tas bort.

  • surfridern

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 19:52

    Tjena, jag har en GPS Garmin Legend C, jag har testat lite olika program men har inte hittat något riktigt bra program som man kan spara speedloggar och ta bort spikar och sånt. Helst nått java program eller något linux program vill jag ha. Win32 program funkar väll oxå.

  • stang

    Medlem
    4 januari, 2006 vid 21:20

    GPSAR är väl en java ap eller?
    Annars så gillar jag att köra Garmins blue charts för att kika på mina spår…

  • surfen

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 08:21
    Surfridern wrote:
    Tjena, jag har en GPS Garmin Legend C, jag har testat lite olika program men har inte hittat något riktigt bra program som man kan spara speedloggar och ta bort spikar och sånt. Helst nått java program eller något linux program vill jag ha. Win32 program funkar väll oxå.

    Plocka hem GPSAR.
    http://www.gpsactionreplay.com
    http://users.info.unicaen.fr/~mathet/gpsar/index.php?menu=0&choice=1

  • pulver

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 08:30
    SWE223 wrote:
    När gps:en hamnar under vatten tappar den kontakten med satteliterna.
    När den sedan kommer upp ur vattnet och återfår kontakten med satteliterna så uppstår en spik eftersom gps:en har svårt att räkna ut hur långt tid det tagit sedan den tappade kontakten dvs man får en felaktig hastighetsangivelse. När man laddat ur sina tracks och analyserar dom i gspar så brukar man enkelt kunna hitta dessa spikar och tar då bort dom.
    //Nicklas
    Tack för snabbt och bra svar!

    Om man bara ligger och jagar maxfart och Gps:n är inställd på att registrera denna, då spelar spikarna inte så stor roll eller?

    /Pulver

  • Knatte

    Gäst
    5 januari, 2006 vid 11:39
    Pulver wrote:
    Tack för snabbt och bra svar!

    Om man bara ligger och jagar maxfart och Gps:n är inställd på att registrera denna, då spelar spikarna inte så stor roll eller?

    /Pulver

    Jo!! Spikarna är ofta de höga värderna:mad: Typ 3-5 knop högre än alla andra värden.
    Det är därför man måste rensa bort spikarna, för att få rätt max/medelfart:smile:

  • stang

    Medlem
    5 januari, 2006 vid 15:23

    Jag har min GPS på masten och det verkar göra att jag nästan aldrig får spikar, skit bra!

    Det är nästan bara när jag går i och ur vattnet som den kan tappar bort sig.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilken GPS? Garmin eTrex Venture?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.